maandag 30 oktober 2006

Van Jane tot nearly insane

Omdat niet iedereen bekend is met de ins en outs  rondom de bekende Dear Jane quilt vandaag maar eens een klein stukje Jane geschiedenis.
Bij haar heb ik kennelijk voor enige verwarring gezorgd dus een stukje uitleg kan geen kwaad. De geschiedenis begint bij Jane Stickle die in het Vermont van 1860 een prachtige quilt maakte. Omdat die quilt bewaard is gebleven en  de belangstelling van Brenda Papadakis wekte kwam er een boek met een beschrijving hoe een replica van deze inmiddels beroemde quilt te maken. Alle 225 blokken werden op schaal 1:1 getekend en al snel was "tout quiltend Nederland" en ver daarbuiten in de ban van Jane -ofwel Sjaan zoals ze in gewoon Nederlands heet. Quilts die naar Jane Stickle's voorbeeld zijn gemaakt werden Baby Jane's genoemd  en het boek van Brenda is in een soort briefvorm geschreven en heeft als aanhef "Dear Jane".
De quilt bestaat uit 13 rijen van 13 blokken, samen 169 blokken en daaromheen een gepatchte rand van driehoeken; in totaal  225 patchworkblokjes.
De blokken zijn genummerd van A1 t/m A13, B1 t/m B13 enzovoort.
nadat de eerste lichting Jane-verslaafden haar  replica quiltsampler's  had gemaakt ontstond er behoefte aan meer van dit soort quilts. Dat kwam in de vorm van op Jane geïnspireerd werk zoals Quilted diamonds, een soort Jane-achtige blokjes in ruitvorm. De oorsprong daarvan lag mede in de bekende quilt van Jane Austen die bewaard is gebleven en die uit ruitvormen is samengesteld.
De quilt van Jane Austen zie je hier.
Al snel daarna kwam er opnieuw een boek met een beschrijving van een antieke quiltsampler: ditmaal de sampler van Salinda Rupp, gemaakt rond 1870 in Pennsylvania. Op zich waren dergelijke samplers vrij algemeen in die tijd maar zowel Jane Stickle als Salinda Rupp moeten toch wel erg bijzondere dames geweest zijn, vallen bij Stickle de eigenwijze patronen die de blokjes hebben op, bij  Rupp zie je vooral hoeveel gepriegel ze op de vierkante cm voor elkaar heeft gekregen.
De schrijfster van het boek met de beschrijving van de Salinda Rupp quilt noemt het boek niet voor niets Nearly Insane.
Ook deze quilt is groot: 2.25 x 2.25 cm en bestaat uit 98 blokken van 15 x 15 cm. Binnen die 15 vierkante cm is Salinda uiterst pietepeuterig te werk gegaan: het blok met de meeste stukjes  bevat maar liefst 229 snippertjes stof. Echt iets om "gek" van te worden.
Ik ben er in 2004 aan begonnen....
maar het is nog een hoop werk ;)

meer informatie hier of hier , maar je kunt natuurlijk ook op mijn web-log kijken, bijv op 24 november  of
op 15 april, het hoeft niet natuurlijk.

26 opmerkingen:

annette-h zei

Deze kende ik nog niet. Ik ben toch niet helemaal bij in de quiltwereld.
Het ziet er wel leuk uit allemaal.

ingrid zei

Deze Nearly Insane vind ik zo mooi!

http://reiko-quilt.3.pro.tok2.com/nearly-insane-quilt/nearly-insane-quilt.html

En deze van Jane Austen,.....

http://www.jasa.net.au/quilt.htm#make


Ik hoop dat de links gelukt zijn,...

ingrid zei

Helaas,....

marian'ne m zei

http://www.jasa.net.au/quilt.htm#make

http://reiko-quilt.3.pro.tok2.com/nearly-insane-quilt/nearly-insane-quilt.html

marian'ne m zei

Ik probeerde het ook even maar helaas.
Wel fantastische sites.

Jauxx, wat een werk, bedankt voor de uitleg. Nu weet ik ook wie Sjaan is :-))).
Ga het nog een keer lezen en bekijken !!!!

basje zei

marcella wat een erk , je mag wel extra dagen maken om dat te kunnen doen en dan die maat 15 x 15 en zoveel stukjes Je hebt wel een enorm uithoudingsvermogen om dat te doen ik bewonder je ik ga de links bekijken en zal er zeker van genieten, maar namaken in die maat dat is teveel voor mij

Mary zei

mooie kleuren !! ik heb de NI al in verschillende creaties mogen bewonderen, mar deze is wel fleurig zeg !! ik begin er niet aan, bij de DJ ben ik bij 16 blokken al blijven steken ..........

marcella zei

Of ik deze ook echt af maak weet ik nog niet, ik doe zoveel andere dingen op het moment en mijn patchworksmaak is ook een beetje veranderd; maar ja, als ik deze kleuren zo weer bij elkaar zie hééft het toch wel wat. misschien ga ik door voor een "kleintje"

Lous :o)) zei

Mooi Marcella, ik denk zeker wel dat je hem af zal maken.

Marianne alias Libracat zei

Oh wat een fijne informatie geef je! Die Sjaantje toch :-) Wat goed van je dat je aan zo'n quilt begonnen bent. Het zijn inderdaad heel veel lapjes. Het is wel steeds erg afwisselend en verrassend, dat houdt het natuurlijk wel erg leuk!

yvonnep zei

Wat een leuk verhaal, weer. Als ik weer eens wat meer tijd heb ga ik die Jane Austen quilt bekijken (fan van Austen, de schrijfster)

Marlies zei

Mooi werk die NI , ik was er ook van overtuigd dat ik die maken kon , niet dus , een paar blokjes gemaakt en die vervolgens afgemaakt[pannenlappen] en cadeau gedaan aan iemand bij wie de kleuren prima in haar keuken pasten! Ik had er een NI in wording van gezien en was er echt helemaal weg van , maar al die pietepeuterige stukjes , poe ik ging er van hyperventileren , boek doorverkocht en diegene is er nog steeds lekker mee ann het werk , mooi toch!
Marlies

Berthi zei

Prachtige kleuren! Zal ik hier ooit nog eens aan beginnen???:-)

marcella zei

@yvonnep, dan schrijf ik toch een blogje voor jou over Jane, ik heb nog wel wat leuks in de kast.
* heb nu al voorpret*

Marlies, ik denk wel dat ik het kàn, maar wil ik het ook? Ik ben weer een beetje "back to basics" en dan bedoel ik de eenvoudige maar vaak zo prachtige quilts uit het verleden. Even bladeren in de boeken van An Moonen en ik vraag me af waarom het allemaal zo moeilijk moet als het zo mooi kan zijn met een eenvoudig blokje. En ik heb zoveel mooie sitsen en ruitjes etc...Toch was het leuk om de quilt van Salinda te bekijken, de blokpatronen te zien etc.

Berthi, doe het niet! ;) ik denk dat jouw smaak meer ligt bij An Moonen òf bij heel moderne art quilts.

marian'ne m zei

Dat denk ik ook !!

marcella zei

yvonnep, ik heb de jane Austen link even voor je in het log gezet, daar kun je hem wel aanklikken.

DOM...een jaar of ....geleden zag ik op internet een reprint van het middenpaneel van de jane Austen quilt te koop, gewoon bij een stoffenwinkel. Omdat ik toen geen credit card had en nog niet zo handig was in bestellen in de VS heb ik het niet gekocht. Ik heb het later nooit meer kunnen vinden. Jaren daarna zag ik in Mulhouse in het T- museum het originele paneeltje in de tentoonstelling hangen. Zag ik nogmaals wat een leuk paneeltje het is. Au!

Hester zei

Mooi wordt je nearly insane. Ik heb ook het boek gekocht maar wil er toch niet aan beginnen. De top van de Bridal quilt is bijna klaar. Nog 5 blokken naaien en dan het 2e deel inelkaar zetten. Daarna wil ik iets simpels naain en niet meer voor elk blok alles op tafel moeten zetten.

Liezbeth zei

Leuk weer eens een stukje over de Dear Jane rage die ook mij enkele jaren in z'n ban had. Wellicht mag ik de geschiedenis nog een beetje aanvullen. De quilt van Jane Stickle heeft ze trouwens niet in Pennsylvania gemaakt maar in de staat Vermont, waar Jane haar hele leven heeft gewoond, en is begraven. Op 29 maart 2000 hebben we Brenda Papadakis ontmoet die door Joes Meester naar Nederland was gehaald voor een lezing in Amsterdam op 31 maart. Brenda en Joes kwamen naar Streefkerk op bezoek bij mijn vriendin Nel en haar man Bertus, we zijn met hen naar de molens van Kinderdijk geweest. Bertus die prachtige etsen maakt heeft ter gelegenheid van dit bezoek trouwens een prachtige ets gemaakt van het geboortehuis van Jane Stickle in Shaftsbury in Vermont.
Ik heb enkele jaren een heel aantal dames in o.a. de Quiltnaald mogen begeleiden met het maken van hun Baby Jane en kan zeggen dat als je zo'n quilt hebt gemaakt je een diploma moet krijgen van de Hogeschool voor Patchwork. Mijn eigen quilt was trouwens klaar in september 2002.

femmy zei

Wie kan mij helpen aan het patroon van het kleine gebreide wiegje? dichtgevouwen is het een zakje.

marcella zei

bedankt voor je aanvulling Liezbeth, Vermont heb ik even veranderd in het log, je hebt gelijk, ik had per ongeluk twee keer Pennsylvania geschreven, maar alleen de N.I. quilt komt daar vandaan.
Ik ben één of twee keer in de quiltnaald geweest bij jouw DJ groep, met een ringband vol blokken ;) Voor de rest heb ik hem gewoon thuis gemaakt en gezellig erover gebabbeld met een internet D.J.-groep. Met die groep zijn we naar de 2e bijeenkomst van Joes Meester gegaan, ook in A'dam maar zonder Brenda.
*lijst trots haar diploma in*

Femmy, ik hoop dat Marianne'm of Annette H daar antwoord op weten. Het enige wat ik weet is dat het een patroon is uit HzG, maar uit welk nummer weet ik echt niet.

hester.patchwork zei

Ik was nog even aan het terug lezen en heb wat links bekeken. De Jane Austen heb ik ook met de cursus al eens gemaakt, na de DJ
We waren toe aan een quilt met groter stukken en geen gepriegel meer. Op mijn weblog staat een foto van de quilt. Ik heb hem pas dit jaar afgemakt na dat hij een paar jaar in de kast heeft gelegen.

En ook wij zijn met een groep naar Amsterdam geweest om Brende te ontmoeten.
Leuk was dat omdat iedereen met hetzelfde project bezig was. Af en toe had je het nodig als je in een DJ dipje zat.
Op het moment ben ik bezig met de Vridal quilt en via yahoo onderhouden we contact en we willen snel eens bijelkaar koen om ons werk te laten bewonderen.

marcella zei

Hester, ik heb hem gevonden. Wie ook wil kijken: het staat bij de logjes van Hester op 30 en 31 mei. Was jij ook bij de DJ yahoo groep?( DJned heette dat geloof ik)

Annette-h zei

Femmy, het wiegje stond in de Handwerken Zonder Grenzen, nr. 1 uit 1998.
http://www.handwerkenzondergrenzen.nl/Pages/indexPostService.html
Je kunt hem bij de uitgever nog nabestellen.

Wilma :o) zei

Heel erg mooi!!!
Wat een gekken zijn wij toch eigenlijk!!!
:o)

Atelier Margriet - JoJo - zei

Hier was ik naar op zoek. Één van onze cursisten heeft het boek van Jane van voor naar achteren gelezen en weliswaar 1 patroon gemaakt. Ik geef haar deze link zodat zij hier op haar gemak kan komen rondneuzen.
Schitterend weblog, onze complimenten!

marcella zei

dank je wel ;)