zaterdag 28 oktober 2006

Valse juf

In mijn eigen oude Sampler zit het en dus besloot ik eerder om het ook ooit  in mijn zelfgebreide Sampler M toe te passen. Omdat  het eind van mijn eerste bolletje katoen in zicht kwam was vrijdag na het breien van  patroontje zestien een mooie gelegenheid om mijn sampler uit te brei(d)en met een stukje op vijf naalden.
Nu is breien op vijf naalden niet echt moeilijk maar van een recht stukje  naar een rond stukje leek me toch wel heel bijzonder. Zomaar alle steken op vier naalden zetten is natuurlijk geen optie, dan wordt  het platte stuk breiwerk eronder naar achteren getrokken en eveneens rond en dat is niet de bedoeling. Er moesten dus steken bijkomen en wel aan de achterkant. Na enig gepriegel kwam ik op een bruikbare methode om min of meer onzichtbaar twee extra naaldjes te vullen.
Een Ramp!
Inmiddels had ik vier naaldjes met 20 steken die strak tegen het breiwerk aan geplakt zaten. Bij elke breisteek zaten de naalden aan de overkant in de weg. Toch lukte het om een toertje rondom mijn Sampler te kruipen.
Na een flink aantal toeren begon het eindelijk op een normaal rondbrei werkje te lijken. De naalden konden weer in de gebruikelijke ruit opengevouwen worden.  Hè,hè....
Deze verzuchting was vast een reden voor de juf-van-toen om in te grijpen.
Het breiwerk werd in tweeën verdeeld zodat er twee kleine "broekspijpen" ontstonden. Met de ene pijp op hulpnaaldjes eerst de andere een flink eind laten groeien.  In mijn handen ontstond een modern kunstwerk van her en der rondprikkende eindjes metaal met daaraan een sliert breiwerk. Daarna werd pijp twee onderhanden  genomen tot beiden even lang waren.
Hierna moesten beide pijpjes weer tot een grotere worden gevoegd.
opnieuw alarm!
Weer  zaten de naalden vast tegen het breiwerk. Deze keer omdat in het midden van het breiwerk de beide pijpjes samenkwamen en verhinderden dat de naaldjes uit elkaar gevouwen konden worden.
Lekker breien is anders.
Het is me dus gelukt om Juf's kwelling na te doen. Waarom de meisjes op deze manier leerden rondbreien is me een raadsel, ik heb het nog niet eerder in andere breirollen gezien.

Dit is het resultaat met daaronder patroontje zestien en wat "eigen" bedenksels.
In totaal heb ik nu plm 1.85 meter breirol, het schiet lekker op.



Wat ik verder deze week onderhanden had is dit:

Met een drietal anderen ben ik bezig om Pointe de Saxe te leren. Als ik wat verder ben met dit project (het lapje wordt niet groter dan twintig bij achttien cm) zal ik er een logje met uitleg aan wijden.

Ook mijn Stoplapje begint aardig te vorderen. Ik ben nu rechtsonder aanbeland. Dit wordt een vrij moeilijk stopje. Na dit stopje volgen nog twee stoppen in de hoek rechtsonder en linksboven aan de rand en een naaldkantpatroontje. Daarna nog een plekje vinden voor mijn eigen initialen en de datum en dan kan ook dit lapje naar de lijstenmaker

20 opmerkingen:

Maaike zei

Wauw en zucht, prachtig! Je maakt gewoon echt een superoriginele breirol, het is goed dat je er een boekje van gaat maken, alle moeite die je er in stopt! En wat ben je ver met je pleisters, ook niet het gemakkelijkste. Aangezien je geen juf hebt die het kan zeggen, zeg ik het voor je: ga zo door!!!

Gerrie v.W.-v.N. zei

Je breirol ziet er prachtig uit en wat een eind al . Dat ruit ajour vind ik heel mooi .
Ik breide vroeger enkele truitje in ajour .
Ik heb ze met plezier gedragen , en zie ze nog zo voor me . Toen hadden we nog niet van die handige camera,s .En wie zou er toen over gedacht hebben om breiwerkjes te kieken .

Je kunstige stopwerk is ook een knap stukje naaldwerk .

En ik blijf met spanning afwachten hoe je Point de Saxe wordt .

Wilma :o) zei

Marcella, je log is weer om te smullen!!

De breirol is erg mooi....wat een lap al.
Ik loop iets achter. De printer heeft kuren dus die eerst maar even nakijken.
Ik ben blijven steken bij patroon 14. Dus valt nog wel mee!!

Het pointde saxe is erg leuk om straks in een speciaal logje nog eens re laten zien.

De stoplap is schitterend. Heb al wat patroontjes opgespaard en ook al een uitleg.
Een uitleg was erg moeilijk te vinden over de stoplapjes. Kijk bij jou de kunst af en ga het dan ook eens proberen. Het knippen in de stof lijkt mij doodeng!!

Goed werk, dame!!!! :o)

Berthi zei

Je breirol ziet er prachtig uit!! Nog eventjes doorbreien en je haalt zo de tien meter.
Bijna iedereen vindt de ajourpatroontjes het mooiste..... ik ben blijkbaar een uitzonder. Ik vind de ajourpatroontjes alleen leuk voor sokken en kousen.

Dan wil ik je stoplap niet vergeten.... knap werk!!

marcella zei

@Gerrie, in de tijd vam de fotorolletjes maakte dit soort foto's niet, voor je zo'n rolletje eens vol had was je plannetje alweer over. je had vroeger van die twinsetjes met voor op op het truitje een ajourmotiefje. Terwijl ik ze brei zie ik de toepassingen voor me: deze is leuk voor een sokje en die voor een truitje. Het Pointe de Saxe is voor mij ook spannend, ik heb geen idee of het gaat lukken en hoe 't dan wordt ;)

Aim Maaike, jij weet me ook bij de les te houden ;) ik moet mijn "boekje" nodig weer eens bijwerken. Goed dat jij er voor mij aan denkt.

Wilma, als je meer uitleg wilt over stopjes mail dan even via het mailformulier. Of ik deze stopjes aan de achterkant wegknip weet ik nog niet hoor, het voegt eigelijk niet heel veel toe en het wordt er niet steviger van.
In HzG 132 staat een uitgebreid artikel over het wegknippen van stopjes.

@ Berthi, ik ben al bijna op 20% ;) ik brei gewoon door tot mijn patroontjes "op" zijn. Ik heb ook nog een leuk Frans boek met heel aparte steken. voorlopig kan ik nog weken vooruit.

marian'ne m zei

Ik vind het weer 'fantastisch' Marcella !!

Zo lang je rol, wat is de funktie van de gebreide broekspijpen. Voor een boord/koord !!??

Point de saxe nooit van gehoord, beloogd heel wat.

En je stoplap, zo mooi fris en fijntjes, echt Marcella.
En nee, knip maar niet, net wat je zegt geeft er niets extra's aan !!

basje zei

dit is een stuk breiwerk om ]u tegen te zeggen , en dat slot erin gebried , geweldig , de stopl ap is mooier dan mooi, en het "les"werk , ik krijg steeds meer bewonderimg voor je naaldkunst prettig weekend

salamander zei

wat mooi is jou breirol:)
en van je broekspijp verhaal heb ik genoten.
alleen maar hoe je het vertelde hoor.
ik kan me indenken hoe je hebt zitten modderen om het goed te krijgen.

* ik zal maar niet vertellen waar mijn breirol ligt*

leuk om een stoplap te maken.

marcella zei

Marianne'm, misschien was het bedoeld om een knoopsgat te leren breien?

@ Basje, jij weet wie mijn belangstelling heeft gewekt voor het maken van een breirol ;)
enne, jij maakt zelf ook geweldig mooie lappen!

@ Salamander, dat wou ik je nou net vragen waar jouw breirol ligt ;) maar ik wacht netjes af tot je het zelf vertelt, haha

Juul :o) zei

Voor alle drie, één woord: PRACHTIG!
:o)

friesfroukje zei

leuk dat van je sampler te lezen! Ziet erg goed uit!

salamander zei

@marcella...
*schaam* ik denk dat ik dat nog maar even niet vertel *schaam*

(ik stond op het punt hem uit te halen toen ik hem 'weggelegd' heb)

yvonnep zei

wauw, Marcella, wat een martelgang! De ratio erachter kan ik ook niet verzinnen, op één reden na. In plaats van allemaal losse werkjes hadden alle leerlingetjes maar één breiwerk. Dat kan belangrijk geweest zijn.

Marianne zei

Het ziet er erg mooi uit! Hoelang ga je de breirol maken?

Anonymous zei

Hier valt me de mond van open , MOOI MOOI zo MOOI , ik vind vooral die stoplap beeldschoon en verder zwijgt de spreker stil!!!!!!
Marlies

lous :o)) zei

Bij alle die zo vol lof zijn , sluit ik me graag aan, hoe krijg je het allemaal voor elkaar???????????

Mary zei

1.85 breirol ???? hij ziet er schitterend uit !!! en dan je pointe de xae, lijkt me ook heel leuk om te doen, ik heb al gegoogled, maar kwam op franse sites .... en dan stopwerk, ook zo mooi !!!

Mary zei

en ik typ te snel en fout !!! sorry !!

salamander zei

1.85 meter????????
daar heb ik finaal overheen gelezen :S(
'k zal morgen mijn breirol toch echt uit de kast moeten vissen.
oh oh wat loop ik achter.:(
ik loop dus gigantisch achter met mijn 10 cm. :SSS
('k was al een nieuwe begonnen op naald 2)

anneke zei

prachtige werkstukken heb je onder handen.

heerlijk he!

groetjes
anneke