woensdag 4 oktober 2006

Van Marie naar het kruis

Een dorpje verder dan Ste marie aux Mines ligt Ste Croix aux Mines, ook daar was  op diverse locaties veel moois te beleven. Op locatie nummer tien zou de tentoonstelling "couleurs de Guatemala"zijn. Wat betreft de kleuren van Panama had ik een beeld van wat ik ongeveer zou kunnen aantreffen, de kleuren van Guatemala waren voor mij een verrassing.
En verrast waren we, zelfs mijn lief was onder de indruk, niet alleen van de kleuren maar ook van het  gebruik van stoffen en de prachtige kaleidoscopen.
Dit was de eerste quilt die we zagen:

en daarna waren we elke quilt weer opnieuw verrast, wat een schitterende tentoonstelling!

De maakster van al dit moois is Priscilla Bianchi, aan de naam te zien heeft ze een Italiaanse achtergrond, maar ze heeft jaren in Guatemala gewoond. Ze combineert de kleuren en stoffen van Guatemala met de gebruikelijke Westerse quiltstoffen en het resultaat is ronduit verrassend. Daarbij komt dat ze ook een goed handwerkster is, de quilts waren perfect genaaid en hingen prachtig.
De gids omschrijft deze tentoonstelling als volgt: "one of the most "avant-garde" textile artist from Guatemala brings us a selection of her colourful creations, reflecting a very touching ancestral tradition."
door naar "la verrière" waar Anne-Marie Bertrand exposeerde. Hier geen quilts maar een soort collages van kleine lapjes die te samen ingelijst waren. Niet helemaal "mijn Ding" maar onderstaand kunstwerkje vond ik toch heel charmant.


In de prachtige villa Burus, hier op foto in 2004 een tentoonstelling van antieke quilts uit Australië uit de collectie van Annette Gero.

Er waren quilts die gemaakt waren door vrouwen die in goede omstandigheden leefden en duidelijk uit tijdverdrijf prachtige quilts maakten met hier en daar zijde, borduurwerk etcetera. Ook was er een zaaltje ingericht met dekens die echt uit nood gemaakt waren om mensen warm te houden. Quilts van klandestien verkregen resten van kleermakers, in grote lappen aan elkaar genaaid, niet bedoeld om mooi te zijn maar om warm te houden. Een enorme tegenstelling en heel bijzonder.



Opmerkelijk was deze quilt:

Het was destijds als pakket te koop maar men kon de voorbedrukte lapjes ook apart kopen. De lapjes zijn bedrukt met religieuze teksten en vormen samen een enorme deken van naar schatting drie bij drie meter.
De laatste locatie in Ste Croix was de Espace exposition die gevuld was met een twintigtal kraampjes met mode-zaken op allerlei textiel gebied: hoeden, gebreide shawls en stola's, viltwerk, tasjes van kralenwerk. Heel apart was een zilversmid uit Brugge die naar voorbeeld  van oude patronen onderdelen van Brug's Duchessekant vertaalde naar sieraden.
wordt vervolgd

11 opmerkingen:

Mary zei

oooooh Marcella, wat laat jij mooie foto's zien ....... ik heb nu even geen tijd, maar kom later nog even weer buurten, en dna neem ik mijn kwijlbakje mee...

Mien B zei

Marcella, heerlijk om via je blog mee te genieten van al dit moois. Kijk al uit naar het volgende stukje !!!!!!Gr Mien

marian'ne m zei

Prachtig, prachtig, prachtig, wat veel moois heb jij gezien en fijn dat wij het ook kunnen zien nu. Wordt vervolgd !!??.... het kan niet op , nog meer !!!

Wat byzonder de eerste Quilt, qua vorm en die warme kleuren.

marcella zei

Marianne,ik neem altijd mìjn "assistent" mee op vakantie ;) en mijn laptop. In de stille uurtjes daar vindt mijn lief het leuk om de foto's te bewerken en op te slaan. Tijdens de vakantie heb je daar vaak meer tijd voor dan als je eenmaal weer thuis bent.
Mooi hè die eerste quilt. Ik vond met name die tentoonstelling echt een verrassing, zoveel moois.

Het volgende logje komt binnenkort, Mien B, een vooruitblikje: het Franse quiltgilde en de lokale pachtclub. Verder was ik nog in een textielmuseum en heb ik nog weinig van de Japanse foto's laten zien.

Wilma zei

Zoveel moois!!!!
Word ik stil van!!!!!
(oké ik geef toe...ook hebberig) ;o)

ineke zei

Marcella, fijn dat we met je mee mogen naar de Val d'Argent. Ik ben er jaren op rij geweest, maar de laatste 3 jaar is er steeds onverwachts iets naars tussen gekomen. Helaas! Maar ik blijf optimistisch voor volgende september. En intussen laat jij ons een klein beetje zien, hoe mooi het was en hoe verrassend. Ik had een paar maal, dat ik dacht "dat zal wel niet zoveel voorstellen" en dat waren dan juist de tòp-tentoonstellingen! Zoveel verscheidenheid, echt fantastisch.
Ik wacht met spanning op het vervolg. Beetje Mulhouse misschien?

inge zei

mooie dingen!

Annette-p zei

Heerlijke foto's, vooral die van de quilts uit Guatemala!
Fijn dat we met je mee mogen kijken. Reizen we al snel verder? (ben wat ongeduldig, misschien)

basje zei

wat een weelde aan kleuren en motieven. zo verschillend en heel mooi De collage had iets van Kijkduin op een sorm en winterdag

mooie versalgen ik geniet

Berthi zei

De laatste quilt vind ik het meest opmerkelijke en bijzondere!

Zo te lezen hebben we nog heel wat foto's te verwachten! Je hebt een zeer actieve vakantie gehad!

yvonnep zei

Ik vind dat werk van Anne-Marie Bertrand erg fraai! Volgens mij kijk jij met heel andere ogen dan ik, omdat je veel van quilten e.d. af weet. Ik zou zo'n Bertrand graag aan de muur hebben! En alweer zo'n leuk verhaal, ik ga gauw door!