zondag 29 oktober 2006

Markbok


Het zal je maar gebeuren, loop je bij de Slegte, vind je zomaar een Markbok. Voor je het weet sta je  bij de kassa je nieuwe bok af te rekenen. Een paar deuren verder bij Bruna mag je voor een paar euro leren breien. Een buitenkans natuurlijk, in  totaal voor nog geen zeven euro geluk!
Het Deense boekje wat ik bij de Slegte vond heeft veel ideetjes om letters te borduren. Er staan verschillende alfabetten in en een heleboel stekenvoorbeelden.
Echt een leuk boekje om zelf mee aan de slag te gaan.
Het boekje is in 1968 uitgegeven en geschreven door Elsie Svennas

De Burda special "leren breien"  heeft twee patronen om  sokken te breien; eentje met een hiel met schuine hielrand en eentje met een spie in de hiel. Verder ook twee manieren om wanten te breien, zowel met de duim op de "Noorse" manier zoals bij mijn eerder gebreide paar als met de duim er schuin aangebreid.
Waar ik eigenlijk voor viel waren de nostalgische patroontjes van een oude breirol.
Afgebeeld staat een mooie rol met 38 patroontjes waarvan er 20 in het tijdschriftje staan beschreven.

17 opmerkingen:

Lous :o)) zei

Wat een heerlijkheden voor jou, ik hoop dat er nog patroontjes bij zitten die nieuw zijn voor je. :o))

Juul :o) zei

Gefeliciteerd! ;o)
Volgens mij wil je proberen de moeder van Berthi in te halen..., nu kun je weer een stukje vooruit!
LOL
;o)

marian'ne m zei

Bofferd, ik denk dat ik die paar euro geluk ook even ga halen vanmiddag :-))).

Dat andere geluk heb ik gelukkig al.
En nog heeeeel veel ander geluk, gelukkig !!!!!

Ria zei

Leuk boekje hé,ik heb hem ook eigenlijk gekocht voor die breirol. Maar de rest is ook niet te versmaden.

basje zei

wat een leuke boekjes. Ik moet ook mar eens even naar de stad Of was je in Rotterdam? ik ga zoeken veel succes met de volgende breirol, ik denk dat je nu wel naar 2 meter moet met zoveel voorbeelden

Wilma :o) zei

Wat een geluk!!!!
Wat zijn wij handwerksters toch vaak tevreden met iets kleins...
Voor ons heel groot geluk!!

Gerrie v.W.-v.N. zei

Mooie aankoop !
Weer iets waar je jezelf blij mee hebt gemaakt .

annette-h zei

Bedankt voor de tip! Ik heb hem zojuist gehaald.
Ik had zaterdag wel even naar de sokken staan kijken. Maar om hem dar alleen voor te kopen. Ik had de breirol niet gezien. Ik had natuurlijk weer haast. Nu hoef ik tenminste niet meer alle patroontjes van sampler M uit te gaan printen.
Ik heb hem trouwens gewoon bij een sigarenwinkel kunnen kopen.
En is er iemand die weet wat er in deel 1 stond?

annette-h zei

En wat een leuk letterboekje!

Mary zei

mooie aanwinsten !!!

marian'ne m zei

Ik heb het tijdschriftje gehaald, wat staat daar veel in zo'n klein blaadje.
De rol is mooi, zie wat bekende steken maar ook weer heel andere, leuk hoor.

Marianne alias Libracat zei

Wat een bofferd ben je! Je moet maar net tegen zoiets aanlopen. Heerlijk is dat!
Ik meen al vaker in een oude Burda een breirol te hebben gezien. Ik zal nog eens zoeken, dan geef ik je het wel door.

marcella zei

Oh, ik ben benieuwd Marianne, de enige oude rol die ik behalve deze heb gezien is in "het complete handwerken".

Marianne alias Libracat zei

Ja, stom toevallig kwam ik die gisteren dus ook tegen daarin, toevallig zeg!
In een Burda heb ik het ook gezien. Ik lette er nooit op en nu dus wel :-)
Ik heb ook nog een foto van breirollen van Fair Isle... ik zal het op mijn weblog zetten met het boek erbij. (Heb vorige week geen weblogs geplaats nu onderhand dubbel...)

Mary zei

vinden we niet erg hoor !!!

marian'ne m zei

Ik ook niet :-)).

yvonnep zei

LOL... heb je nou nog niet genoeg meters breirol? en dat burda boekje is leuk, heb ik ook. deel 1 heb ik op cd, gekocht bij Wolhalla op de beurs.