maandag 2 oktober 2006

Val d'Argent

Het heeft even geduurd voor ik tijd heb kunnen vinden voor een verslagje van de quilttentoonstelling in Val d'Argent,  de afgelopen week had ik het erg druk en ook dit weekend was ik niet thuis: op stap met een groep internetters.
Voor wie deze  quilt-tentoonstelling niet kent even een korte inleiding: In een voormalig zilvermijn gebied in de Elzas wordt ieder jaar in september een aantal  tentoonstellingen georganiseerd in vier dorpjes en ook kun je in twee nabijgelegen steden in textielmusea een extra tentoonstelling bezoeken. Vier dagen lang wordt het gebied bevolkt door "dames met rugzakjes", af en aan rijdende pendelbussen en hoor je overal een enorm geroezemoes. Wat de tentoonstelling in Val d'Argent zo bijzonder maakt is de enorme diversiteit aan quiltwerk: Er zijn gastgildes die zich mogen  presenteren, er zijn top-tentoonstellingen, verschillende quiltsters worden uitgenodigd voor een overzichttentoonstelling van hun werk, er zijn  antieke quilts (vaak zijn ze ook te koop), er is een presentatie over  de Amishcultuur en -geloof, er zijn lezingen, workshops, er is een winkelparadijs, kortom er is  te veel om op te noemen. Vier dagen lang zijn de straten vol met wandelende quiltsters, zie je overal mensen aan de lunch, zowel op de diverse terrasjes, bij de eetgelegenheden  op de tentoonstelling zelf en op diverse zelf gezochte picnic-plekjes. De gekochte lapjes komen uit de tassen en worden bewonderd, mensen ontmoeten elkaar, je hoort allerlei talen door elkaar; kortom het is een groot feest.
Dit jaar begon onze tour in het theater van Ste Marie aux Mines waar een werkelijk schitterende tentoonstelling was van twee Japanse quiltsters: Yoko Saïto en Suzuko Koseki; een enorm verschil tussen beide quiltsters, de eerste met "traditioneel" werk in de bekende gedekte kleuren, prachtig geborduurd en met veel detail, de ander veel uitbundiger in kleur, op het eerste gezicht veel "westerser" maar toch ook zo Japans. Een schitterende tentoonstelling was het ook dit jaar weer en gelukkig heb ik veel foto's kunnen maken. 
Boven in het theater was een overzichtstentoonstelling van het werk van  Mieke Duyck uit België. Ook erg mooi, maar wel jammer dat haar plaatsje vlak bij de perfectie van de Japanse dames was.
van Mieke Duyck was deze Jane:


Daarna naar  de Eglise de Chaïnes waar de AFHAM, de Association Française d'Histoire Anabaptiste en Mennonite een tentoonstelling had met Amish- en Mennonieten quilts en een videopresentatie over de geschiedenis en het leven van de Amish. Tussen de vele quilts zagen wij deze:

een klassiek Amish patroon op de gebruikelijke manier gemaakt in de typische Amish kleuren, prachtig handwerk.

Even daarvoor hadden wij deze gefotografeerd op de tentoonstelling van Japanse quilts:

een heel opmerkelijke quilt bij de Amish tentoonstelling vind ik deze:

het symboliseert de manier waarop de Amish landbouw bedrijven: kleine stukjes grond, elk met zijn eigen teelt. De quilt heeft een zon- en een schaduwkant, typisch voor Amish quilts maar in een dergelijk patroon had ik dit niet eerder gezien.
In de Chapelle st Joseph werk van Ursula Mehler en Satu Itápáa. Te modern voor mijn smaak maar ook dat hoort bij Val d' Argent. Van het Finse  werk heb ik geen foto's gemaakt, van de Duitse Ursula een paar, waaronder deze:

In de Eglise Madeleine exposeerdehet Oostenrijkse gilde: eerlijk gezegd viel me dat niet mee. Er was voor een thema gekozen en het resultaat was een verzameling statements op gebied van emancipatie en vrouwenrechten die nogal deprimerend aandeed.
Onderstaande quilt sprong er wat mij betreft dan ook uit:
de naam van de quilt is: Mutter, warum kochst du soviele Knödeln?
met name de verzameling gebreide en gehaakte "knödeltjes" had mijn belangstelling.

Door naar wat vrolijkers: de quilts van Panama. Morgen daarover meer.

19 opmerkingen:

annette-h zei

Ik heb dus te vroeg geroepen...leuk om over Frankrijk te lezen.

marian'ne m zei

Zo, jij denkt eerst een tijdje niet en dan pakken we het even groot aan !! :-).
Prachtig wat een verscheidenheid. En ja de Amish blijft boeien en interessant. Maar de japanse Amish heeft het ook helemaal, wat een kleuren.
Ik wil zoveel knodeltjes ook hebben/maken !!!

Tijm zei

O wat prachtig!!!!!!!!! van echt 'klassiek'quilten naar moderneere uitvoeringen. Zeer bijzonder en een leuk stuk om te lezen.

marcella zei

@ Marianne, nee, ik wilde het "even groot aanpakken" maar ik was de afgelopen week erg weinig thuis en had dus geen tijd. Dat is net een beetje anders toch?
Ik "viel" ook erg op de knödeltjes. Jij kunt breien dus wat let je ? ;)

@Tijm, die verscheidenheid vind ik ook de grootste charme van dit festival. Ik vind/vond niet alles mooi maar het is erg verassend.
en dank voor je compliment ;)

marcella zei

@Marianne, en ik vergeet nog te schrijven dat ik in die weinige vrije uurtjes ook nog "bij" moest zien te raken met Sampler M :) en dat gaat voor natuurlijk

marian'ne m zei

Ik vind het een prachtig artikel hoor :-))). Mijn breien staat stil, printer stuk. Ben mini mini aan het breien. Zag jou bij Ackworth Yahoo, leuk !!!!

marcella zei

@Marianne: wil je de patronen van Sampler M over de slakkenpost? geen enkele moeite hoor!
Bij Ackworth had ik me gelijk al aangemeld, reuze leuk! wat brei je mini mini?

basje zei

Fijn dat je er weer bent, en wat een mooie quilts? Bedoel je met ackworth het abc of heb ik iets gemist??

Annette-p zei

Wat een prachtige quilts waren er weer in St. Marie!! Ik stap in gedachten achter je aan de kerken binnen!

Sommige landen hebben inderdaad een hele eigen stijl ontwikkeld in het quilten. Zo zijn de quilts uit Rusland vaak ook niet zo mijn smaak.
Het leuke van zo'n grote expositie is toch de verschillende stijlen die je er tegenkomt en het zien van quilts uit andere/verre landen.

Ben benieuwd wat je ons in een volgend log laat zien!

marcella zei

Basje, dit bedoelde ik: http://groups.yahoo.com/group/Quaker_Post/
Marianne had er een tijd geleden een logje over. Ik leg je donderdag a.s. wel e.e.a. uit.

Annette, in ieder geval meer foto's van de Japanse quiltsters en werk uit Panama natuurlijk ;)

marian'ne m zei

Dank je Marcella, deze week eerst alles nakijken hier en als het dan niet lukt dan kom ik bij je terug, oke.
Ja ik wist dat jij je aangemeld had, maar zag nu je berichtje. Wij zijn samen de 'biggest ..' !!;-)).
Mijn mini mini is een cadeautje dus kan nog niets onthullen. Fijne dag !!

Liezbeth zei

Wat leuk Marcella dat ik via jou nog een stukje van de tentoonstellingen mee kan nemen. Dat was het enige nadeel dit jaar van zelf een stand hebben in het winkelparadijs, i.t.t vorige jaren hebben we geen enkele tentoonstelling gezien.

Gerrie v.W.-v.N. zei

Wat laat je ons weer meegenieten .
Ik kom nog een keer terug om alles rustig door te lezen . Nog wat leuks om naar uit te kijken . . . !

Wilma zei

Marcella hier kan je toch de hele dag naar kijken!!! Wat ontzettend mooi!!!
Ik zit hier echt helemaal te kwijlen....
Een tijdje rustig bij je maar nu heb je het dubbel en dwars goed gemaakt!!!

Berthi zei

Mijn favoriet: de Amish quilt!!!!!!!!!

Juul :o) zei

...en de mijne: de "Japanse Amish"!!!!!!!!
:o)

* huppelt naar het volgende logje *

yvonnep zei

Die Amish quilt van het landbouwen is prachtig, maar ik vind de quilt van de Duitse Ursala ook heel, heel mooi! Die laatste met die knödel vind ik grappig, maar niet mooi. Wat een leuk verhaal! Gauw naar je volgende verhaal :-)

marcella zei

@yvonnep, ik ben niet duidelijk geweest zie ik nu ;) deze Ursula vond ik wel mooi en ze had er nog een paar die voor mij de moeite waard waren, de rest van het zaaltje was nogal rafelachtig, met veel losse draadjes enzo, vooral van de Finse quiltster

yvonnep zei

o.k., ik snap je weer :-)