dinsdag 3 oktober 2006

Panama enzo

We waren gebleven bij de mola's uit Panama. In een volgend kerkje in Sainte Marie troffen we een schitterende collectie mola's aan van verzamelaarster Elisabeth Hans uit de VS.
In Kunas Laya, een reeks koraaleilandjes van Panama heeft ze een enorme hoeveelheid oude mola's van de bevolking, de Tule verzameld. Elisabeth heeft 15 jaar in Kunas Laya gewoond en weet veel over de diverse motieven te vertellen. Mola's - de letterlijke betekenis is:  "any material that covers" is de belangrijkste versiering van de kleurige kleding van de Tule. Het is gemaakt in reverse applicatie, er wordt dus niet een motiefje opgenaaid maar juist uit de stof gespaard. Het doet me altijd een beetje denken aan de Wasco-tekeningen die ik vroeger op de kleuterschool maakte: verschillende kleuren wasco werden bedekt met een laagje zwarte waskrijt en daarna werden er motieven uitgekrast waardoor de kleuren eronder zichtbaar werden.
Op de bovenste foto zie je hoe de mola's gedragen worden, de andere foto laat zien dat ook de Tule met de moderne tijd meegaan: kerstmannen.


In een ander zaaltje een expositie van France Point de Croix, de Franse "Merkwaardig". Hier zag ik deze schitterende bruidsjurk van Christian Lacroix. Ik had er foto's van gezien in een boek en dan is het heel  bijzonder om de jurk ook in het echt te mogen bewonderen.

Verder vond ik de presentatie van de kruissteekjes wat minder geslaagd dan andere jaren. Marie-France Dubromel mocht haar gerecyclede kleding tentoonstellen. Het idee was aardig maar ik was snel uitgekeken.
Hier  kun je meer vinden over het project.
In het zelfde zaaltje was ook een demonstratie van Brodérie de Lunéville, een soort tuleborduurwerk, tamboereerwerk heet dat, waarbij ook pailletten en kraaltjes mee werden geborduurd op het tule.
In Sainte Marie was ook de enorme hal met honderdnegen! winkeltjes. Ik kwam Liezbeth er tegen die gezellig naast Bobbin-Els haar stalletje had en ook Petra Prins en de heren den Haan en Wagemakers. Verder een heleboel stoffenkraampjes, boekenpaleisjes en kruissteekwinkeltjes. Houd dan je portemonnee maar eens dicht ;)
Er was dus buit... en hoe!  Niet veel lapjes gekocht maar wel veel boeken en andere leuke dingetjes.

wordt vervolgd.

19 opmerkingen:

basje zei

Marcella, ik ben watertandend door je blog gegaan en zal het nog wel vaker lezen om alles in me op te nemen, Ben wel een beetje jaloers dat je dit nog kunt doen , was ik maar 20 jaar jonger ,Ik ben benieuwd naar de volgende blog,

basje zei

in de mola dragen de mannen brillen enig. in je aankopen een pakje drukkertjes, war haatte ik die dingen om aan te naaien, heb je nu nog wel tijd voor je sampler m met al die mooie boeken of doe je dat snachts in bed

marian'ne m zei

Tjongejongejonge, wat een buit, heerlijk :-)). Zie een abc boekje, lekkere kleurtjes garen, prachtige stofjes, fijne boeken, jij komt de winter wel door !!! Volgend voorjaar een logje van wat je hebt gebruikt !!??

De mola's vind ik erg mooi. Ben niet zo kerstmanachtig maar mooi gemaakt. Geef mij de oude blousjes maar.

Prachtig de bruidsjurk, alleen geborduurd of ook pareltjes/kraaltjes erop ?

MMMMMM, weer een lekker logje Marcella, t'is smullen !!!

annette-h zei

Ik sluit me aan bij Basje, Ik zit met m'n neus bijna in de computer zo nieuwsgierig ben ik naar de foto's.
En Basje ik denk weer, was ik maar wat ouder...dan kan ik buiten de schoolvakanties op vakantie. Zo zie het is altijd wat! Alhoewel ik dan weer niet aan twintig jaar denk hoor.

marcella zei

Basje, ik was zondagavond al helemaal bij met Sampler M, wat dacht jij nou ;)

Marianne, jij weet me wel aan het werk te zetten. Ik vond mezelf al zo braaf dat ik een erg oude ufo uit de kast heb gehaald om nu eindelijk het quiltwerk eens af te maken. Zal ik dan toch maar aan iets nieuws beginnen ?

annette-h zei

Tjaa wat is wijsheid...altijd moeilijk om niet aan iets nieuws te beginnen!

Annette-p zei

Wat een schitterende mola's laat je hier zien! Knap gemaakt met zoveel verschillende kleurtjes op zo'n krappe ruimte!
En heerlijk gewinkeld in St. Marie. 't Is wel leuk als je, naast je UFO, alvast een (klein) projectje maakt uit je nieuwe boeken.

Berthi zei

Wat een fantastische slag heb je geslagen!
Hier moet je toch wel eventjes mee vooruit kunnen!?

Schitterende trouwjurk.... wie heeft er zo'n smalle taille?!!:)

En dan de mola's.... daar ben ik helemaal weg van. In mijn verzameling heb ik ook verschillende exemplaren. Zowel losse als blouses.
Maar, ik dacht dat er een groot gedeelte van de collectie van Elisabeth Hans verkocht was tijdens de expositie in het NCH te Breda. Of vergis ik me met iemand anders. In HzG heeft toendertijd nog een artikel gestaan.

Juul :o) zei

Ik zit ook al IN m'n beeldscherm!
Waarom heb je nou geen pop-up-vergroot-foto's?
Prachtige bruidsjurk, ik zou er graag meer van willen zien...
En..., wat een lekkere voorraad heb je gekocht!
Daar kun je "DINGEN" mee doen!
:o)

marcella zei

Berthi, wat er hier geëxposeerd werd van Elisabeth Hans was niet te koop maar er lag op een tafel een enorme stapel mola's die wel te koop was. De prijzen vielen me eerlijk gezegd erg mee, gerekend naar de vele uren handwerk die er aan besteed moeten zijn. Van NCH of HzG weet ik niets, maar het is natuurlijk mogelijk dat ze gewoon erg veel heeft voor de verkoop of nog steeds inkoopt?

Els zei

Mmmm leuk om te zien! Liezbeth zei het al: wanneer je zelf een standje hebt komt er niet veel van kijken naar de tentoongestelde werken. Maar nu kan ik er toch van genieten: BEDANKT!

Gerrie v.W.-v.N. zei

Wat ben je met een heeeerlijke buit thuisgekomen ! Laat nu de winter maar komen .
Geeft een rijk gevoel als je daar mee thuis komt .
En wat je ons verder laat zien , prachtig .
Die mooie mola.s bewonder ik ook enorm .Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een mola . De techniek ook heel leuk om te doen .
Fijn dat we deze prachtige expositie bij je kunnen bewonderen .
Kom nog wel wat vaker langs om het nog beter te kunnen bekijken .
En het is hier toch binnen zonder kloppen he ?

marcella zei

Graag gedaan Els en sinds vanmiddag zijn er weer nieuwe foto's bij.

Gerrie, je bent altijd welkom en je hoeft niet te kloppen ;) Leuk dat jij de mola techniek al zelf hebt geprobeerd; ooit ga ik me er ook aan wagen, het staat op mijn lijstje en dt is al heel wat ;)

Juul, reken maar dat ik daar Dingen mee ga doen ;)

ineke zei

Zie ik het goed, links, onder dat turquoise en rode lapje, is dat een randje Elzasser Hansi-stof (folklore)? En tweede van links onderaan, is dat een zakdoek of hoofddoekje met dansende figuren? En dat boek rechtsonder, wit op wit, boutis? We want more!

marcella zei

Gut, jij zit geloof ik echt te turen hè Ineke? geeft niks, hier komt de uitleg:
Het lapje is knaloranje en van den Haan en W, het randje van Hansi (knap gezien van je ;)het zakdoekje is een reprint van een russchisch kinderzakdoekje, eind 19e eeuw van het Musée de l'impression sur étoffes in Mulhouse met daarop kinderspelen ( of spelende kinderen, 't is maar net hoe je 't wilt noemen) en de tafels der vermenigvuldiging, in de rand het alfabet en cijfers. In het boek rechtsonder staat witborduurwerk beschreven, zoals Broderie Anglaise, Richelieu, broderie Suisse etc, dus geen Boutis want dat valt onder quiltwerk.Geen technieken die ik beheers (op Boutis na dan),maar ik ga het natuurlijk wel een keer proberen.

Libracat zei

Prachtig! Ik ben enorm geïnteresseerd in Mola, Cuna of San Blas of hoe het ook genoemd wordt :-) Mooie stukken zeg! Ok heerlijk artikel om te lezen.

Marianne

marian'ne m zei

Marcelliiiiii, hier de enige echte M. :-)))
Mijn printer doet het weer, dus vanmiddag proberen te breien aan de rol. Morgen alweer een nieuw patroontje, dus.
Fijn weekend !!!

marcella zei

Joehoe, Mariána Originale, Fijn dat je printer weer ok is; Het zijn barre tijden voor printerbezitters, de mijne is onlangs ook gestopt met Dingen. Ik heb nu een nieuwe, je kunt tegenwoordig niet meer zonder...... (breirolpatroontjes ;)
Het is regenachtig vandaag dus nestel je in een lekkere stoel met een pot thee ernaast en brei even je achterstanden weg, veel plezier.

yvonnep zei

Hier wil ik volgend jaar óók naar toe, ik wil dat ook allemaal in het echt zien. Ik zit me suf te klikken om die foto's groter te maken, maar dat gaat niet en voelen is zinloos...wat een heerlijke buit. Kun je mij wat meer informatie leveren...zoveel winkeltjes. zucht.