maandag 23 oktober 2006

Gaatje geen bezwaar

Deze keer eens niet wasdag maar knipdag.
Ik had een flinke voorraad overhemden "voor de knip" en vandaag  had ik mooi even tijd en zin om die tot keurige lapjes te versnijden. Ik heb de lapjes gestreken en vervolgens geprobeerd om ze tot ongeveer even grote pakketjes te vouwen. Het resultaat is dit keurige stapeltje zachtblauwe ruitjes en streepjes. Twee roze blousjes van mezelf mochten er ook bij en nu mogen ze in de lapjeskast, wachten op een quiltproject waarin ze gebruikt gaan worden.
Het is leuk om je niet alleen te beperken tot gekochte quiltstoffen. Juist door het gebruik van oude, gewassen lapjes krijgt je quilt een mooie uitstraling. Ook oude lapjes van klederdrachten en stukjes oud linnengoed kunnen gebruikt worden.

25 opmerkingen:

annette-h zei

...even nieuwsgierig...wat is het schroefje aan het schaartje...?

Marga zei

Heel erg leuk vind ik dit Marcella. Ik was er zelf nooit op gekomen. Ik mik de "oude" overhemden altijd gewoon weg nadat ik er de knoopjes afgehaald heb. Een prima idee om er lapjes van te maken!

marian'ne m zei

Dat ziet er fris uit. Goed idee.
Dat vroeg ik mij af, ben je niet bang dat oude lapjes eerder slijt gaan tonen in je quilt.
Ik heb veel stukjes over van de kinderkleding die ik vroegwer maakte. En dan heb je stoffen van meer dan 10 jaar oud !!??

Wilma :o) zei

Marcella....wat een goed idee!!!
Zou ik nooit opgekomen zijn!!!
Ik zit altijd heel moeilijk te doen. Soms gebruik ik de stoffen gewoon zonder te wassen maar vaak was ik ze al eerst uit met gevolg dat je de tussenvulling en de achterkant ook moet wassen!!!
Ben jij niet bang dat deze stoffen niet meer krimpen en de nieuwe stoffen wel???
Wat een tekst!!

marcella zei

@Annette, dat is een knoopsgatenschaartje, met het schroefje kun je de lengte van het knoopsgat instellen.

@Marga, kijk jij nooit naar andere mannen? is het je nooit opgevallen dat ze soms wel heel erg leuke stofjes aan hebben ;)

Als je naar antieke quilts kijkt, vaak erg vaak gewassen omdat ze intensief gebruikt zijn, lapjes van soms meer dan honderd jaar oud zal het allemaal best meevallen denk ik
en niet al mijn quilts hoeven zo lang mee te gaan toch? Ik gebruik natuurlijk wel de beste stukken. Het rugpand slijt nauwelijks.
wat betreft de krimp: ik was mijn nieuwe lapjes wel altijd even. Ook als je wat dat betreft naar oude quilts kijkt zie je dat er vaak ook veel verschillende stoffen door elkaar gebruikt werden en die hebben ook allemaal een andere krimp. In een van mijn quilts heb ik ook nogal wat echt oude (en gedragen) sitsen gebruikt, soms wilde ik een bepaald patroontje er net uit hebben en heb ik een klein slijtage plekje voor lief genomen. Ik naai er wel een lapje op als het echt uit de hand gaat lopen ;) heeft ook zijn charme.

Juul :o) zei

Mooi stapeltje Marcella, en ik ben 't helemaal met je eens.
:o)

ingrid zei

Laatst waren we op een informatie-avond van school. We waren een beetje laat, dus konden alleen maar achter in de aula terecht. Maar zo had ik wel een heel goed overzicht,ik stootte DH aan en mompelde iets over 3 leuke quiltlapjesoverhemden,...

Mijn DH draagt gelukkig veel streepjes en die gaan inderdaad later in de quiltkast.

Ooit hoorde ik iemand in een quiltwinkel zeggen dat ze altijd voor haar DH overhemden met lange mouwen kocht,...en die mouwen er thuis meteen afknipte,..

Mooi en dierbaar stapeltje, Marcella!

Gerrie v.W.-v.N. zei

Wat een prachtig stapeltje . Gewoon een lust voor het oog .
Ik ben ook al lang overhemden aan het sparen en verknippen .Tot dusver heb ik er rolletjes van gemaakt . En natuurlijk de knoopjes sparen . Ik moet dan altijd denken aan een uitspraak van An Moonen , ze had het over dat gesnoef met lapjes tegenwoordig . Ik dacht dat ze dat ooit in het Quiltnieuws schreef .Tenslotte is het ooit zo begonnen met restanten van oude kleding . Tegenwoordig worden er zoveel prints ontworpen om de quiltsters te strelen en de industrie vaart er wel bij .
En met deze eigen lapjes krijgt een quilt een echt antieke uitstraling .
Ik heb van overhemden met korte mouw ook nog de stukken met een borstzak erop , daar is ook nog wel iets leuks voor te bedenken .
Heerlijk toch dat we ons hier zo fijn mee bezig kunnen houden .

marian'ne m zei

De meeste overhemden zijn niet 100 % katoen, is dat geen bezwaar.

basje zei

heb ooi t een quilt gezien van de mouwresten. d.w.z. de afgeknipte stukken van de lange mouwen, zag er heel leuk uit en er was ondanks de lichte kleuren een ^wchte mannenquilt van gemaakt qua patroon. allemaal grote driehoeken ,simpel maar mooi en dan gequilt met stoere patronen

basje zei

zijn dat nog linnen slopenknoopjes???

marcella zei

@ Basje, ja, klopt!

marlies zei

Ziet er sjiek uit hoor met dat lintje eromheen! Ik hoop dat je de stoffen niet te strak gevouwen hebt anders krijg je er al snel vouwen in die er bij overhemdstoffen niet meer zo snel uitgaan , vooral niet als je het een poos laat liggen.
Marlies [borduurt lekker haar middag vol , het regent toch maar steeds , en dan kan je beter gezellige dingen gaan doen!]

annette-h zei

Ik heb me ooit laten vertellen (weet niet meer door wie,waar en wanneer)dat juist de 'mooie stukken' van versleten overhemden heel sterk zijn en blijven en dus prima te gebruiken zijn in een quilt.

Weer wat geleerd, ik zie hier de laatste dagen wel 'dingetjes' die ik nog nooit eerder heb gezien! Leuk!

Mary zei

weet je al wat je er van gaat maken ? leuk stapeltje zo om te zien.... en ik zie ook overal wat in, maar goed dat ik geen schaar op zak heb ... laatst zelfs een nieuw overhemd (grootste maat)gekocht in de opruiming (5 eurootjes) omdat het zo'n mooi batikstofje was

marcella zei

Mary, zo erg ben zelfs ik nog niet, maar ik ga wel mee om nieuwe overhemden te keuren op hun quiltbruikbaarheid ;)
't stapeltje gaat voorlopig in een doos, eerst dingen afmaken

ineke zei

Marcella, een prachtig stapeltje! Daar rust je oog toch met welgevallen op, steeds weer! ;)
Ikzelf spaar ook alle goede stukken uit overhemden, bloesjes en jurken. Ik heb er al een paar quilts mee gemaakt, o.a. de quilt, die nu op het bed van dochter en a.s. schoonzoon prijkt. Daar zitten stukjes in van de Laura Ashley-babykamer aankleding van dochter en zelfs van de positiejurken, toen ik 28 jaar geleden van haar in verwachting was! Ook heb ik van haar a.s. het zakje uit zijn voetbalbroekje toen hij 8 jaar was en zijn carnevalspak toen hij 6 was (hij telt nu 31 jaar!).
Uit de overhemden van zoon ga ik binnenkort een zeilbotenquilt maken; gelukkig dragen mijn man en zoon uitsluitend katoenen overhemden (gevoelige huidjes :) ). Maar de oude chambray leent zich uitstekend voor de strakblauwe lucht en de witte met een figuurtje zijn prima zeilen en het water wordt van een wat donkerder blauw. Dan nog wat rood en evt. geel voor de boot erin. Wordt best wat!

marian'ne m zei

Mary, je brengt mij wel op KNIP ideen.

Ineke leuk, en de ander wordt ook vast mooi.

Dames we zijn uitgekookter dan wij dachten/willen weten.
" Nee Manlief dat andere hemd staat je veel leuker, lijk je jonger, vlotter, slanker stoerder ". Net naar gelang wij een quilt willen maken :-))).

Mary zei

ooooo Marian'ne, moeten ze straks de scharen voor je gaan verstoppen ???

marlies zei

Ik ging jaren lang mee op midweek naar Fredeshiem , een heerlijke locatie in De Bult bij Steenwijk , elk jaar weer werd er gepraat over al die gordijnen waar "wij" best een stukje van af konden knippen , in een verloren hoekje , elk jaar als we daar kwamen zeiden sommige personeelsleden , nee he daar hebben we weer de dames die onze gordijnen willen knippen , helaas hebben ze vorig jaar hele donkere gordijnen opgehangen , netjes wel maar zo somber , donkerbruin en zo brrrr.
Marlies

ineke zei

Jaren geleden, toen ik nèt met quilten was begonnen, zaten mijn zusje (inmiddels overleden, maar ook een quiltster) en ik in de kerk bij een bruiloft. Alle gasten in hun goede goed, het was hoogzomer. Wij waren dusdanig "hobby-gedeformeerd" dat we naar iedereen zaten te kijken, of ze quiltbare kleding aanhadden. Eén nicht had een heel mooie Liberty-jurk aan, die hadden we ter plekke van haar lijf willen knippen! Errug hè?

marcella zei

" Nee Manlief dat andere hemd staat je veel leuker, lijk je jonger, vlotter, slanker stoerder "

zeg eh, Marianne, denk je er wel aan dat ik "meelees" heb ;)

gewoon vragen, Ineke, zo langs je neus weg, àls ze d'r jurk wegdoet of jij dan ...... ;)
of nog iets subtieler: je begint met uitgebreid over je hobby te vertellen en je eindigt met de opmerking dat je er soms ook gebruikte kleding in verwerkt waarna je een veelzeggende blik werpt op haar liberty ;)

marian'ne m zei

o dear :-))))

Berthi zei

Mooi stapeltje! Laat ik nu net vorige week verschillende blauwe overhemden van manlief in de container gegooid hebben! Moet ik dus niet meer doen!:-)
In het stapeltje van je zit ook veel blauw!:-)

Marianne alias Libracat zei

Wat ziet dat er gezellig en mooi uit! Ik heb dat ergens ook om de oude lapjes te verwerken. Dat heeft meer iets van het oorspronkelijke idee om te quilten. Het zit vol emoties en is meer waardevoller dan met een nieuw lapje. Ik heb vroeger eens alle kleine bloemetjesjurkjes van mijn dochter opgespaard (moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik ze bewust ook tweedehands kocht voor dat doel en dat ze ze misschien 1 x aanhad). Ook de vormen zijn erg ouderwets, namelijk in zesvlakken en dat geeft op zich ook weer bloemen als je met licht en donkerder werkt. De lapjes zijn ook overwegend in de blauwe kleuren! Het is ook altijd nog mijn bedoleing om deze lap af te maken. Er is hier en daar wat roest opgeknomen van roestige naalden en die stukken moet ik gaan vervangen, daar zie ik dus tegenop. Ik zal zodra ik die lap weer tegenkom op zolder ook op mijn weblog laten zien dan zie je wat ik bedoel.