donderdag 29 juni 2006

wie wat bewaart

Een paar weken geleden waren we met onze quiltgroep bij 't quiltgebeuren  in Brielle. Behalve de quilts van onze groep  had ik op verzoek van Willy, de eigenaresse van de winkel ook nog de lapjes voor mijn Souvenir meegenomen. 's Middags stond er ineens een mooi houten doosje op tafel. Er in lag een donker grijze, wollen lap, volgens mij was het laken, die versierd was met allerlei borduurwerk. Willy vertelde dat haar moeder die ooit gemaakt had. Het was een erg leuke lap om te bekijken.

de lap was tussen 1,5 en 2 meter lang en een centimeter of 35 breed, onderaan een gestileerde bloem in platsteek en de initialen van de maakster. Daarboven diverse opgenaaide haakjes, oogjes en knoopjes en een applicatie van vilt in rood. Daarboven was een prachtige figuur gemaakt van zwarte glaskraaltjes die op de stof genaaid waren in patroon. Vervolgens  een aantal op genaaide koordjes en voorbeelden van franjes en bovenaan een aantal geborduurde randjes en bloemen.



De lap was ooit een keer gewassen helaas waardoor de wol hier en daar was gaan vervilten. Toch was het nog steeds een erg leuk werkstuk en voor Willy een mooie herinnering aan haar moeders handwerk.

23 opmerkingen:

Gerrie v.W.-v.N. zei

Wat een mooie herinneringen aan lang vervlogen tijden . Met vertedering kun je zoiets bekijken .
Iedere keer als ik zo iets moois zie , ben ik blij dat er toch nog veel bewaard is gebleven , waarvan we nu nog kunnen genieten en er wat van kunnen leren .

marian'ne m zei

Wat een leuk bezit en mooi aandenken. Verbazend zijn de felle kleuren en vrij groffe materialen. Wanneer zal ze het hebben gemaakt ongeveer. Maar heel leuk om weer allerlei technieken te zien.
Ik zelf kan het ook niet meer uit mijn hoofd krijgen en zoek in alles ideen en inspiratie voor de rol. Ik krijg gewoon een soort haast gevoel, wat helemaal niet nodig is. Maar het boeit zo, he!

Lous zei

Het is wel heel grappig dat we dit nu allemaal weer zo leuk vinden, dat op zich vind ik al zo bijzonder, ik zie er ook nog een voorloper in van de vriendschap armbandjes die mijn dochter vroeger maakte, die knoopjes zijn ook erg leuk.

Berthi zei

Goed dat dit bewaard is gebleven. Over welke periode hebben we het hier? Door die kleurtjes doet hij niet zo oud aan! Misschien vergis ik me!

marcella zei

Berti, ik weet niet hoe oud deze lap is. Ik vermoed dat het gemaakt is op e.o.a. vervolgonderwijs ( huishoudschool?) in de jaren 40/50. Maar dat is meer op basis van terugrekenen in de tijd dan op kennis van materialen/stijl of borduurwerk.

Berthi zei

Ik denk mischien eerder jaren 50 en dit is vermoedelijk geen handwerk van de lagere school.

Ik heb een kleine simpele oefenlap van de INAS-opleiding. Ik meen dat die uit de jaren zestig is. Op die lap zie je van die aparte kleurtjes, waardoor de lap niet bepaald een schoonheid is!

Berthi zei

Nog een vraag: je schreef op mijn weblog dat ik op de lijst sta. Maar welke lijst bedoel je?

marian'ne m zei

O, gelukkig Berthi, ik ben niet de enige, kan de lijst ook niet vinden. Gisteren iets met Members aangeklikt, staat mijn hele mail-box vol mail. Ik ben de onhandigste van iedereen hoor, hierin:-)))).

Marcella misschien kan je leeftijd van moeder en dochter een beetje terugrekenen. dan kom je aardig in de richting van het jaartal.

marcella zei

Ik moest even terugzoeken hoor ;) Je hebt gelijk, je staat niet bij de members op de lijst maar je wordt in de messages besproken. Vandaar mijn verwarring, ik dacht dat je je ook bij de groep had aangemeld.

Cornette zei

Ik heb een tante die lapjes koopt op de markt (liefst van gordijnstof) waar mooie bloemen of vogels ofzo opstaan. Die borduurt ze dan helemaal "weg" met piepkleine steekjes en kraaltjes. Prachtige schilderijtjes worden dat.

Berthi zei

Dank je Marcella. Ik dacht al... ik heb me niet aangemeld. Ik moet eerst mijn Abc-project gaan doen.
Het is wel een geweldig initiatief van Carla.

@cornette, leuk om zo'n creatieve tante te hebben!

anneke zei

een bijzondere lap en in ieder geval een heel persoonlijke keuze van materialen. leuk!

groetjes

marian'ne m zei

Ta, taaa... dit is de dag!!!!!!

marcella zei

@Cornette, heb je foto's van creatieve tante's werk? misschien iets voor een van jouw logjes?
ken je het werk van Judith Montana? Je kunt je met dit soort lapjes en draadjeswerk helemaal uitleven met alle materialen die je maar hebt.
@Marianne, ik ga zo kijken ;)

marian'ne m zei

M..psst heb je het al af:-))))))

marcella zei

*( nee joh, ik moest nog katoen kopen, eind van de middag geslaagd, twee bolletjes Durable glanskatoen, nr 12 in wit. ik ben nu bij "onze"letter..wat boffen we weer hè?)*

marian'ne m zei

o, dat is mooi, ik reageerde net bij mij hierover. Welke pennen. Wordt het dan qua cm ongeveer als de origenele?

Ria zei

Nr.12 brei ik op 1.5.En ik ben ook bij de letter en mazzel mijn naam begint ook met een M.Jippie

Juul :o) zei

Zo, ik ben weer bijgelezen. Wat had je véél geschreven! Maar ik heb weer veel mooie dingen voorbij zien komen!
En ik ben benieuwd hoe jullie breiwerk zich gaat ontwikkelen. :o)

marian'ne m zei

Marcella en Ria, vinden jullie het patroon duidelijk? Zover ik het kon lezen lijkt het mij wel.
Zie vooal bij de Engelstaligen veel vragen. Er staan al 2 foto's op en die zijn al totaal verschillend. Ik had gevraagd naar foto's van het origineel per stukje, dat lijkt mij handig. Heb je van te voren een indruk hoe het moet worden.

marcella zei

Marianne, ik vond het patroon erg goed leesbaar. Ik heb heel lang niet gebreid - op de halve want na- en zelfs voor mij was het duidelijk. Het is wel handig om eerst alles even goed door te lezen voor je begint. Heb jij het al "af" ?

marian'ne m zei

nee, nog niet. Ik wilde eerst dunner garen bestellen. Maar de delen komen toch wel snel achter elkaar dus eerst maar met grover beginnen. Ik was zo lekker aan het letteren. En ik wil echt een paar uur achter elkaar rustig de tijd hebben. Met 3 tieners thuis nu valt dat niet altijd mee:-))).

Berthi zei

Storing bij weblogbeheer?! Ik zie hier dezelfde fout als bij mij! Het is allemaal een beetje verschoven en uit balans!