woensdag 7 juni 2006

oud merklapje

Niet "door mijn gedaen" dit merklapje, het is een ouwetje en  naar schatting negentiende eeuws.
Het linnen is vermoedelijk met twee verschillende draden geweven, er zijn wat kleurverschillen in banen op het linnen te zien.
Het lapje is geborduurd met zijde en katoen in twee kleuren groen, verder  rood, blauw, geel en beige op zestien draads linnen.
Ik vermoed dat het lapje uit Friesland komt.
Het lapje is niet afgemaakt. Linksonder is een begin gemaakt met de rand van kruissteekjes voor de onderrand. Waarom het lapje niet is afgemaakt is niet bekend.
De opbouw van het lapje is symmetrisch.
Ook dit lapje heb ik gekregen en het komt uit  uit hetzelfde bezit als het schoollapje en de breirol.
Ik wil het graag laten inlijsten; er is mij geadviseerd om het
1) af te knippen en het opnieuw af te werken of
2) het niet geborduurde stuk linnen om te slaan
Zoals ik er nu over denk wil ik het laten inlijsten zoals het nu is, dus met het "lege"stuk linnen. Ik hoef gelukkig nog niet te beslissen. Ik ben in ieder geval heel erg blij met mijn oude lapje

13 opmerkingen:

corien zei

hallo Marcella
Wat een prachtig oud merklapje! Je krijgt vast veel advies wat je ermee kunt doen ....
hier het eerste: ik zou niets doen en het zo inlijsten!
groetjes corien

marian'ne m zei

mooi lapje Marcella. Ik denk altijd heel laten, maar dat zal jij zeker ook doen. En ik zou het ook in zijn geheel inlijsten (als je het mij vraagt:-))
De kleuren die gebruikt zijn zijn ook wel Typisch Zaans(Zaanstreek, West Friesland)en zij gebruikten ook dit soort motieven. En in Friesland werden de letters misschien meer versierd. Hindelopen gebruikte ook deze kleuren.(ik denk maar een beetje hardop hoor) Kwamen de andere spullen uit Friesland?

annemieke carree zei

hoi Marcella,laat het lapje maar lekker zoals het nu is ,geen gevouw en zeker geen geknip,zo blijft het misterie waarom het niet af is ,geniet nogsteeds erg van je weblog,Annemieke

marcella zei

Bedankt voor jullie reacties. Daar ben ik blij mee want mijn eigen gedachte was ook om het lapje heel te laten en te laten zien zoals het is. Marianne, een van de redenen dat ik dacht dat het uit Friesland komt is omdat het schoollapje en de breirol daar ooit gemaakt zijn. Het schoollapje was gemaakt door de buurvrouw van degene van wie ik het nu heb gekregen en de breirol door haar moeder. Hoe dit lapje dan in de familie is gekomen wist zij niet. Ik houd jouw ideeën erover ook voor mogelijk en ik ga nog eens verder zoeken in de boeken naar aanknopingspunten.
Ik vergat nog te zeggen dat het lapje erg netjes geborduurd is, jammer dat we nooit zullen weten wat de maakster onderaan had willen borduren.
Leuk dat je nog steeds met plezier meeleest, Annemieke!

yvonnep zei

Lapje heel laten. Niet knippen, niets doen. Anders verliest het zijn/haar historische waarde. Toch?!

Lous zei

Het leuke is om te gaan zitten denken hoe ze het afgemaakt zou hebben, lekker zo laten.

ineke zei

Wat een juweeltje! Je gaat hier toch geen schaar in zetten, hoop ik?!! Prachtige letters en apart kleurgebruik, heel mooi.
Tja, dat lege stuk linnen zet wel aan tot fantaseren: misschien getrouwd en kindjes gekregen, dus geen tijd meer om dit af te maken? Of aan een enge ziekte jong gestorven?
Of verhuisd, gevlucht en dit achtergelaten? We zullen het nooit weten...

Berthi zei

Zoals de anderen het al gezegd hebben..... zo laten. Niet knippen, omvouwen of wat dan ook!!
Het merklapje zou ook best 18e eeuws kunnen zijn. Ik denk in eerste instantie ook aan Friesland. Kijk naar de verschillende geborduurde alfabetten. De kleuren (rood en groen), zoals marian'ne m al zegt, zie je ook in Hindelopen. Je moet even in de boeken gaan zoeken naar vergelijkbare merklapjes.
De levensboom is een typisch gestileerde Friese levensboom.

marian'ne m zei

marcella, ik heb even in het boek Letter voor Letter gekeken( heb jij dat ook?). Daar in staan veel lappen ook in deze kleuren en dit formaat lappen zijn meestal nog ouder. Met ook juist deze bomen, ik weet dat ze typish Fries zijn maar was afgeleid door de kleuren.

marcella zei

@ Ineke en yvonnep, ik ga er zeker niet de schaar inzetten, het is bedoeld om dit formaat te hebben dus dat houd ik in ere. Ik ben er inmiddels achter dat het toch een lapje "uit de familie" is en dat wil zeggen uit Friesland, maar`dat de maakster niet meer met zekerheid te noemen is.
@ Berthi en Marianne, ik heb het boek letter voor letter ook, ik moet er echt eens beter op gaan studeren, geloof ik. Op dit moment lukt dat even niet. Dat het ouder zou kunnen zijn was ook mijn eerste idee. ik ben in ieder geval blij met jullie bijdragen hieraan. bedankt!

marian'ne m zei

he, maar dat is wel leuk he dat je zo'n oud lapje hebt!! En omdat het niet af is heeft het juist iets extra's.

Juul :o) zei

Iedereen heeft alles al gezegt, maar wie zei nou dat je kon gaan knippen???

Nooit doen hoor!!! ;o)

Liesje zei

ha..weer een mooi erfstuk erbij ;) Kom hem snel van dichtbij bewonderen!! Kusje van Liesje