maandag 26 juni 2006

Sols

Door  de uitgebreide reactie van Gerrie kon ik met andere zoektermen verder met speuren naar Tenerife werk. Zij kende het onder de naam Nanduti kant, West-Indisch kantwerk, Zonnekant en Teneriffa Spitzen.
Hierdoor wist ik nu dat het bij de kantsoorten hoort en wel bij de naaldkant.
Googelend op Nanduti Lace kwam ik op een aantal foto's die ik hieronder plaats.
In mijn DMC encyclopedie staat het onder de naam Dentelle Brésilienne, "Sols",zonnekant.
Ik heb nu een beter idee hoe het eruit ziet en ook hoe het gemaakt wordt.
de bovenste foto toon een Nanduti-kantwerkster aan het werk met het resultaat daaronder.
Op de onderste foto's staat  Teneriffe lace, het lijkt inderdaad  min of meer op mijn spinnetjes.





12 opmerkingen:

marian'ne m zei

tjonge, tjonge wat een werk, en mooi he. Zo leuk om het nu te weten. Mijn hele jeugd is dat 'enge dingetje' met mij meegereist. Altijd draaide ik de pennetjes in en uit en nooit geweten waarvoor het diende en hoe wij er aan zijn gekomen. Met mijn trouwen is het met mij meegereist in de oude naaidoos van mijn oma. Pas kwam ik het nog tegen hier op zolder, maar WAAR;-))), moet ik dat enge donkere kamertje op, hi,hi.

Jou spinnetje 'lijkt' heel goed hoor!!! Ga je nu voor het tafelkleed?;-)).

marcella zei

Ook wel een rare tic, de onbekende Dingetjes die je in zo'n naaidoos vindt bewaren. Ik doe dat ook, er kan altijd een moment komen dat je hoort wat je er mee kunt doen, of erger..er kan een moment komen dat je het Nodig hebt..daarmee kun je beter geen risico's nemen ;). Als je het niet erg vindt ga ik niet door voor het tafelkleed, wel komt er "iets" met naaldkant in mijn souvenir en dan kan zo'n spinnetje er ook wel een plekje in vinden.
Het Candlewicking lapje is te groot voor in mijn souvenir, daar ga ik dus ook nog een kleinere versie van maken. Dit lapje verbouw ik wel tot een handwerkopbergzakje o.i.d

marian'ne m zei

opbergzakje!!? Het verdient wel meer toch? of ben je er niet tevreden over?
Zo, ik ga vanmiddeg even lekker alfabetten!!

marcella zei

Hulde aan het opbergzakje ;)
ik doe al mijn handwerkjes in een mooi zakje of rol ze in een mooie theedoek, de presentatie doet ook wat. Op het moment dat de werkjes uit de tas komen en er ligt een prachtige theedoek of een mooi zakje heb je al succes voordat men je werk heeft gezien.
Ik ben dus héél tevreden met mijn lapje, anders "mocht" het niet eens een zakje worden.
ik wil ook wel alfabetten maar ik geloof dat de plicht roept :(

Anonymous zei

o, dan is het goed:-))
Knap hoor, wat je allemaal van plan bent, zal een mooie rol worden!!! Ik houd het nog even bij kruissteekjes, gelukkig was mijn 'plicht' vroeg klaar. Straks als iedereen thuis is zal hij wel weer roepen. Eerst nog even opgeven voor de breirol, was het bijna vergeten.

lous zei

Wat ziet dat er allemaal mooi uit Marcella,.misschien ooit een demonstratie??

ineke zei

Nooit vermoed, dat met dat onooglijke stukje triplex van mij zulke mooie kanten cirkels gemaakt zouden kunnen worden. Ik vermoed, dat ik er zelf in dìt leven niet meer toe kom. Als mijn ogen zich goed houden misschien toch nog als ik achter de geraniums plaats heb genomen... Maar voorlopig zijn er -tig wachtende projecten vóór dit!
Dank je wel dat je ons dit moois voorschotelde!

Berthi zei

Prachtige foto's! Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of ik nog wat informatie heb. Ook hier roept de plicht....!:))

Annette-p zei

Prachtige Tenerife-Sols worden er toch gemaakt!

Juul :o) zei

Dankzij jou en Gerrie zijn we weer véél wijzer geworden! :o)

yvonnep zei

Mijn Tenerife tafelkleed was dus een goedkoper variant. Geen kant, maar wel heel opengewerkt.

marcella zei

Als je hem terugvindt in de c-box maak je dan een fotootje ? Tenslotte ben jij de enige die het "echte" werk kent en in bezit heeft.