woensdag 28 juni 2006

sampler M

Hoe het allemaal begon
Op 17 juni 2006 kocht mijn man Jan voor mij op een antiekmarktje in Delft een prachtige oude katoenen stekenlap en proefsok voor mij.
De breiwerken zijn waarschijnlijk door een schoolmeisje gemaakt tijdens de handwerkles in het begin van de twintigste eeuw. De katoen is ijzersterk gebleken en alles is nog puntgaaf en schoon. De ragfijne ongebleekte katoen lijkt sprekend op de ongebleekte breikatoen van Durable die nog steeds te koop is in de handwerkwinkels en via het internet zijn de dunne naalden (1 of 1,25mm) te bestellen.
Er stond in beide breisels een ingebreide initiaal of initialen, maar welke? Pas toen duidelijk was de deze op de stekenlap op z'n kop staat in verband met het muizentandje waarmee gestart werd en dat terug komt in de sok,werd duidelijk dat in beide breiwerkjes de letter M ingebreid is. Vandaar de naam van de knitalong:"Sampler M".
aldus Carla M in haar introductie over Sampler M in de pas opgerichte Yahoo groep
ondertussen loopt het als een trein. Ik heb een paar dagen niet  gelezen op de Yahoo groep en ondertussen was het ledenbestand gegroeid van zo'n 55 toen tot 357 een paar minuten geleden.
maar er kunnen er natuurlijk meer bij.
Heb je zin om Carla's antieke breirol na te breien van de patroontjes die ze vanaf 1 juli op de Yahoo groep post meld je dan aan bij Carla 
Dit is de Sampler M die we gaan breien


zelf ben ik sinds mei in het gelukkige bezit van Sampler TS


het lijkt me erg leuk om de patroontjes van beide samplers met elkaar te vergelijken. Misschien vertelt het ons iets meer over het brei-onderwijs.

20 opmerkingen:

marian'ne m zei

OO, dat zijn er al veel zeg!!!
Ik vind jullie breisamplers toch veel van elkaar weghebben, zo qua kleur en uiterlijk, en maat en vorm. Leuke log, en leuk om mee te doen!!

marcella zei

@ Marianne, dat is waarnaar ik zo benieuwd ben: werd er op school gebruik gemaakt van een soort vaste patroontjes waarmee de sampler werd samengesteld. Mode zal ongetwijfeld ook een rol gespeeld hebben. Ik wacht maar gewoon af. Aan de hand van Carla's rol bekijk ik ook de mijne; spannend! In ieder geval haal ik mijn breien weer eens op, ik heb behalve het stukje van de noorse want niets meer gebreid sinds jaren. Is het opgeven bij Carla nu gelukt?

marian'ne m zei

Nee nog niet , kan even snel op de PC kijken tussen de schoolverslagen door:-))).

Berthi zei

De mode zal zeker een rol gespeeld hebben, maar ook wie de handwerkjuf was! Verhuisde deze juf naar een ander deel van het land, dan ging ze wellicht op dezelfde wijze verder. En in hoeverre had men contact met elkaar? Ik heb breischoolboekjes, handleiding voor de handwerkjuf, uit begin 20e eeuw. Wat gebruikte men hieruit en welke techniek moest een kind zeker goed beheersen. In ieder geval was sokken breien zeer belangrijk.

Lous zei

Ik vraag me af hoe oud waren de kinderen die dit moesten breien, het lijkt me n.l. erg ingewikkeld

marian'ne m zei

O, het is met heel fijn garen gebreid he. Die van jou ook neem ik aan. Durable katoen vond ik altijd heel fijn om mee te werken( haken), gebreid heb ik er nooit mee. Lekker soepel en mooi fijn resultaat.
Ga jij ook zo fijn garen gebruiken Marcella? Ik ben echt benieuwd naar de steken!

marcella zei

Marianne, ik ben niet zo thuis in het terug rekenen van de dikte van garen. Mijn rol is 36 steken breed en dat komt uit op 9,5 cm breed breiwerk. Ik heb nog geen garen in huis, de enige katoen die ik nu heb is een bolletje van 50 gram, dat is te weinig vermoed ik. ik heb wel voldoende wol, maar iegenlijk wil ik liever katoen omdat dat in de originele rol ook gebruikt werd.
@lous, volgens mij waren de kinderen nog in de lagere schoolleeftijd, misschien weet Berthi het precieser te dateren?

marian'ne m zei

Ik ben druk geweest met het Yahoo-en, valt op een of andere manier niet mee. Mijn dochter moest mij helpen, ben bang dat ik het verkeerd doe, alles in het Engels. Maar ik dacht dat het goed was nu pffff... Ik ben benieuwd wat ik kan gaan zien en hoe, weet echt totaal niet hoe zo iets werkt:-))). Net op de zolder gezocht brrr.. maar vind nog niets dus ga ergens geren bestellen, hier in de buurt kan ik niets meer krijgen. Het ziet er erg fijn uit, maar dat is best lastig om nieuwe steken te leren, dus zal ik iets dikker katoen nemen denk ik.

Berthi zei

Volgens mij hebben we het hier inderdaad over lagere schoolleeftijd, Marcella.
Ik heb geen idee op welke leeftijd dat ze dit breiden? Mijn moeder moest in de eerste klas van de lagere school al sokken breien. Waren ze goed gekeurd, dan moesten ze uitgehaald worden, zodat het garen opnieuw gebruikt kon worden. Zelfs een onderjurk heeft mijn moeder op de lagere school moeten breien. Ik denk dat het ook streekgebonden was. Mijn moeder heeft nooit een stekenbreilap gemaakt. Zuinigheid, vermoed ik. De breioefeningen die ik heb komen bijna allemaal uit het noorden van het land. De mensen waren daar rijker dan in het zuiden van het land!

Juul :o) zei

Zijn er ook deelnemers bij die 'm als sjaal gaan gebruiken?
Of gaat iedereen 'm in 't wit maken? Op naalden nr 1?
Marcella, jij waarschijnlijk wel denk ik? En dan oprollen met een mooi lint erom?
Ik ben benieuwd! :o)

marcella zei

@ Juul, moeilijke vraag, er zijn zoveel berichten op een dag dat ik ze echt niet allemaal kan lezen. Ik geloof dat de optie sjaal wel is genoemd en ook breien met wol i.p.v. katoen en ook kleuren i.p.v. wit. Ik gebruik witte katoen nr 12.

Juul :o) zei

Marcella, ik had van jou ook niet anders verwacht! :oD
Dan maar afwachten waar ze allemaal gaan opduiken...
Een paar honderd zullen er zeker wel gemaakt worden, met (tot nu toe) 441 deelnemers.

yvonnep zei

Ja, het succes is overweldigend van deze eerste Nederlandse knitalong. Ik vind het teleurstellend dat er verhoudingsgewijs zo weinig Nederlandse breisters zijn...

marcella zei

yvonnep, eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel Nederlandse breisters er mee doen. De groep is inmiddels zo groot en er zijn zoveel berichten dat ik het overzicht een beetje kwijt ben. maar het patroon kon ik prima volgen en ik vond het leuk om te doen. woensdag weer een nieuwe geloof ik?

yvonnep zei

euhm... dat is voor mij een te hoog tempo. Zeker nu ik a.s. zondag op vakantie ga. Nou ja. ik zie wel.

marcella zei

yvonnep, ik zal het ook niet altijd precies op tijd klaar hebben, dat weet ik eigenlijk wel zeker van niet, maar dat geeft toch niet? als we er maar plezier in houden.
Naar welke streek ga je met de werptent?

marian'ne m zei

marcella, heb je de mooie breirol uit 1842 gezien bij Knit.....!!!!????

marcella zei

Hoi Marianne, ik heb even gekeken. Wat een lange rol is dat. Ziet er prachtig uit, mooi gebreid.
Die van jou ziet er ook goed uit. ik zal ook even een fotootje maken. Ik had hem zaterdag al af en ben nu weer even bezig met het quakergebeuren. Morgen weer een nieuw breipatroontje

annie de vroomen zei

Hoi marcella
In het berichtje van 3 juli heb je het over de breirol uit 1842 gezien bij knit...!!!???
Ik heb gezocht maar kon het niet vinden. Kun je misschien iets preciezer zijn waar ik deze breirol kan vinden.
gr.annie.

marian'ne m zei

Dag Annie, ik denk dat Marcella met vakantie is.
Bij de foto albums van 'knit' kan je de rol bekijken. Het een na laatste album van Yarnlot, er staan ondertussen nog 2 oude rollen bij de albums.
Succes, Marian'ne, zelf heb ik net deel 3 af, leuk hoor.