vrijdag 4 januari 2013

van top naar quilt in wording

Gisteren liet ik jullie mijn oude 'Oud Goed' project zien. Ik was er destijds even mee gestopt maar naar nu bleek was het al zover gevorderd dat ik er een batting en een achterkant aan toe kon voegen. Een hele uitzoekerij. Er bleek keus uit twee battings: een van Hobbs in katoen die veel te groot was en een van zijde. De eerste natuurlijk uitermate geschikt voor het doel, maar wel zonde om in zo'n grote batting te knippen. De zijden batting vond ik wel een beetje te luxe voor mijn oude stukjes linnen, maar daar was de maat wel weer precies passend van en had ik weinig 'verlies'. Uiteindelijk besloot ik toch voor de zijde batting te gaan. Daarna een achterkantje gezocht en gevonden. Een mooi wit op wit bedrukte stof en ook die was precies op de goede maat. Een avondje rijgwerk leverde een klein wondertje op: uit het flodderige topje was plots een lekker zacht dekentje ontstaan:
Dat kan alleen maar nog lekkerder worden als ik het ga quilten. In de doos met oude lappen vond ik nog een oefenstukje, een deel van een mouwtje. Ooit door kinderhandjes op school in elkaar gezet en door de juf niet helemaal goed bevonden:
"boord aan de verkeerde kant opgezet" schreef de juf en daaronder:"naad moet niet aan beide zijden gezoomd". Juf had wel een punt, het boordje zit ook verkeerd om genaaid en de naadjes zitten daardoor aan de buitenkant van het mouwtje. Gelukkig kreeg het meisje toch nog een 6 voor haar inspanningen. Het is overigens wel heel netjes genaaid. Met mijn vrolijke kleurtjes gaat het ook goed, ik loop nog 'op schema'.
Ik loop zelfs een heel klein beetje voor, want soms is het gewoon moeilijk om te stoppen ;)

7 opmerkingen:

Dirkje Spreeuw zei

Altijd heerlijk om te beginnen met het quilten van een quilt. Een zijden batting heb ik nog nooit gebruikt. Dat zal wel heel prettig quilten, lijkt me.
Ik zie nu dat je de kleurtjes in het kleurenlapje niet op nummer maar op kleur borduurt. Dat is vast nog een hele uitzoekerij, of niet?
Groetjes,
Paula

Guusje, zei

O wat geweldig dat je hem al zover afhebt en een zijden batting is ook wel erg mooi voor zo'n bojzondere quilt. Je vrolijke kleurtjes worden erg mooi.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat zal hij mooi worden, ik heb ook nog nooit zijden batting gebruikt, ben benieuwt hoe dat qui;t, zal wel heel lekker zijn.

Groetjes
Ines

lheurebleue zei

wat een genot om alles wat je voor je quilt nodig hebt uit je eigen voorraad te kunnen houden. ik identificeer mij wel met dat zesjeskind: bij mij zou e.e.a ook verkeerd aan elkaar gezet zijn ;)
ben benieuwd hoe het verder gaat ...

anneke zei

die quilt gaat mooi worden, wat een bijzondere stukken bij elkaar!

BASJE zei

oude lapjes op nieuwe zijde, dat zal soep te quilten zijn denk, Ik was asl blij met de diverse diktes van hobbs,. de kleuren randjes van DMC geven wel een mooi houvast van welke kleur wel niet bij elkaar passen succes en ik ben blij dat je ons op de hoogte houd. basje

Gerard zei

Ekele dagen niet op de computer gekeken en wij zijn drie nieuwe blogjes rijker.
Mooi om een zijden batting te gebruiken. De top vond ik al prachtig. Het wordt vast SUPER!
De alle kleuren hartjes kwam ook bij mij voorbij om te maken, maar ik zei: 'Nee.' Dezelfde reden als wat jij schrijft: te lang werk. Het was het laatste werk dat niet af is gekomen van Annemieke...