zondag 13 januari 2013

Ditten en datten

De rust is weer een beetje terug in huize Nuttig en fraai. Vandaag heb ik wat gewerkt aan de Oud Goed quilt.
Dit vlak is nu helemaal gequilt en alle onderdelen zitten vast. Als je goed kijkt zie je dwars door het midden van het grote ronde initiaal een naadje lopen. Het fragment is een stuk van een oud linnen laken. Omdat in vroeger tijden het linnen niet breed genoeg geweven kon worden om een beddenlaken van te maken werden twee zelfkanten met kleine steekjes aan elkaar genaaid. Omdat de naad precies in het midden van het bed viel en men juist daar graag het monogram wilde borduren werd dat gewoon over de naad heen geborduurd. Leuk dat ik ook dit stukje oude handwerk in mijn quilt kan laten zien. Rondom het monogram is de stof een klein beetje sleets, maar ik heb het toch gebruikt. Het borduurwerk is nog helemaal fris en glanzend. Eerlijk gezegd: ik vind het prachtig! Het kleine gequilte rondje rechtsboven is iets uit mijn 'proefjes-doosje'. Ik maakte het ooit als proefje voor een kloshoudertje in Boutis.
Ook in dit deel is al wat gequilt, het 'hemdje' heb ik aan de zijkanten afgewerkt en ik heb er twee bandjes aangezet. Het moet nog op de quilt genaaid worden. Verdere versiering voor dit onderdeel ligt al klaar en hoe dat wordt zie je later ;)
Wat nog niet voorbij kwam vandaag is het kleurige borduurwerkje. Ik heb inmiddels 36 kleurvlakjes klaar en met de oogst van vandaag erbij worden dat er straks 39. Tot slot wil ik nog even terug komen op het tijdschrift Piecework waarvan ik jullie eergisteren de mooie sokken op de cover liet zien.
Het blad komt zes keer per jaar uit en inmiddels heb ik net mijn zesde nummer ontvangen. Veel onderwerpen gaan over stof maken: breien, haken, kant en daarbij komen zowel de meest prachtige nieuwe ontwerpen langs als oude uit een ver verleden. Veel moois om naar te kijken en over te lezen, ik ben niet zo'n breister maar soms zit er zelfs voor mij een leuk of bijzonder project bij. (zoals de bewuste sokken). In het vorige nummer stond dit buideltje en dat heb ik met veel plezier gehaakt. In wat mindere mate wordt er ook over borduren geschreven, Hardanger en Italiaans borduurwerk zijn onderwerpen die in de afgelopen maanden actueel waren. Een abonnement nemen kun je hier. Voor zover mij bekend is het tijdschrift niet in Nederland te koop. Ik nam destijds een tweejarig abonnement, dat was een stuk goedkoper dan twee maal een jaar.

14 opmerkingen:

lheurebleue zei

ik kijk meer & meer uit naar de uiteindelijke oudgoedquilt. alle onderdelen zijn al mooi maar het resultaat is vast verbluffend ;)
en dank voor de pieceworktip - heb het volgens mij al wel eens ergens zien liggen (quiltwinkel in den bosch??)

Guusje, zei

De quilt wordt erg mooi mede door de bijzondere stukken die erin verwerkt zijn.

quiltlodge gerda zei

Wauw, wat gaat dat een bijzondere quilt worden. Heel mooi.

Anoniem zei

Wat prachtig die witte quilt, en zo ongelofelijk mooi doorgepit!!! Je gelooft bijna niet dat je dit met de hand gedaan hebt! Hoe mooi zal hij worden als hij helemaal af is. Dank ook voor de info over het leuke blad!

Annelies zei

Ik ben hele maal weg van je quilt. Wat wordt hij mooi.

Anneke zei

je quilt is nu al mooi, echt candy for the eyes. veel plezier met het vervolg...

Monica zei

Wow, wat moooooiiiii jouw 'oud goed' schaamrood op mijn kaken, heb daar, ondanks mijn goede voornemens, nog niets aan gedaan

betty prins zei

Ik sluit mij bij Moon, aan, wat is je quilt mooi aan het worden! Voor ons ben je een goed voorbeeld van hoe 'het moet' .... Ben benieuwd naar het totaal!!

Willy zei

Ik ben ook erg benieuwd naar het totaalplaatje. Hopelijk pakken de andere dames het ook weer op, het is zo'n bijzonder project.
Leuke bladen, mooie plaid zie ik daar al.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat zal hij mooi worden, hij is het nu al.

Groetjes
Ines

Gerard zei

Je witte oudgoed quilt is nu al een plaatje! Prachtig.
Op een veiling heb ik ooit een doos met 12 linnen lakens gekocht en zoals je schreef: te smal om over een tweepersoonsbed te passen, dus aan elkaar genaaid. De lakens zijn zelfs heel erg lang en men vertelde me dat ze in de lengte dubbel werden gevouwen om zo als onder én bovenlaken te fungeren. Het moeten wel korte mensjes zijn geweest... Mijn monogrammen zijn in het rood geborduurd en op een hoek, niet in het midden.

Anny zei

Dit wordt weer een prachtig werkstuk! En.. ik weet niet of de wol van Aadedie ik voor m'n wanten gebruik wel zo geschikt is voor je sokken. Misschine kun je bij wolhalla kijken voor effen Regia sokkenwol.

liefdevoortextiel zei

Wat mooi en apart wordt je oud goed quilt !!

Chris zei

Jij bent ook van alle markten thuis hoor. Je quiltwerk is net zo fijntjes als je borduurwerk.
Ik kreeg ooit een linnen, schitterend opengewerkt tafellaken. Beetje ecru. Dat heeft ook verschillende naden. Maar dat is wel machinaal gemaakt. Ik gebruik het voor diners met kerst of verjaardagen. Echt heel chique.