zaterdag 11 maart 2006

Zuunig

Gisteren ben ik met een paar bevriende quiltsters naar Rijswijk geweest naar de Patchwork & Quiltdagen. Het was erg gezellig en gelukkig niet al te druk dit jaar, geen rijen voor de deur. We konden dus op ons gemak alles bekijken en foto's maken. De quilt-tentoonstelling is niet heel erg groot maar kwalitatief  erg goed. Er hangt prachtig werk van diverse min of meer bekende Nederlandse quiltsters. De quilts waren ook erg mooi en vakkundig opgehangen, dat zie je ook niet op alle tentoonstellingen. Rondom de tentoonstelling was een grote hoeveelheid kraampjes met quiltstoffen en allerlei andere quilt- en patchworkbenodigdheden. Omdat ik thuis al een lapje had heb ik me reuze netjes gedragen. In financieel opzicht dan.Ik ben naar huis gegaan met slechts een enkel lapje. En dat was er ook nog eentje die ik nodig had voor mijn Baltimore-quilt  Toch was dat niet de hele buit. Bij de kraam van Crown Stitches zag ik een erg leuke scissors fob. Die kon ik natuurlijk niet laten liggen. Het was een pakketje waar alle materialen in zaten. Omdat ik graag met nieuwe garens experimenteer (dat was de smoes)  heb ik het pakketje gekocht.  Het pakketje bestond uit een lapje handgeverfd 13 draads linnen, drie strengetjes Weeks Dye Works, een patroon + werkbeschrijving en een borduurnaald.Gisteravond ben ik  aan de slag gegaan. Het resultaat zie je  op bijgaande foto.

13 opmerkingen:

Berthi zei

Heerlijk als een beurs niet overbevolkt is! Je hebt een goede slag geslagen!

ineke zei

ik las op de quilten.pagina dat er heel wat dames voor de lapjeskoop-bijl gegaan waren! dus dat was ultieme zelfbeheersing om alleen nódige lapjes te kopen. alle hulde! en je fob is fab(ulous)! gelijk begonnen èn afgemaakt, geweldig.
groetjes, ineke

basje winkel zei

ziet e weer heel proffesioneel uit. Petje af donmderdag heb ik de naalden bij me

yvonnep zei

hemeltjelief, wat is een fob! En wat een akelige zelfbeheersing...knap.

marcella zei

goeie vraag Yvonne :P
zo heten die dingen nou eenmaal, het zijn kleine frutseltjes, vaak in de vorm van een speldenkussentje om aan je (borduur)schaartje te hangen. Waar het woord taalkundig vandaan komt weet ik niet, een fob is het kleine zakje aan de broekband waar de heren vroeger hun zakhorloge in deden. het kan zijn dat een scissorfob oorspronkelijk een kleint etuitje was waar het schaartje in paste..maar dat is maar een gokje van me :D
Geprezen worden voor je zuunigheid is bijna net zo leuk als je portemonne leeg kopen...Bijna dan hè
:P

ineke zei

in het engels etymologisch woordenboek van zoonlief staat bij fob: chain by which a pocket watch is carried in a waistband pocket. probably of german origin cp. Fuppe = pocket
hieruit maak ik op, dat het in het engels eerder de ketting van het zakhorloge is en in het duits het zakje, waar het horloge in bewaard wordt.
jouw uitleg van een etuitje past daar naadloos bij.

marcella zei

Erg nuttig jouw uitleg Ineke, daardoor snap ik nu ook de scissorfobs die er uitzien als een kettinkje met kralen. Je ziet dat soort dingetjes ook wel aan mobiele telefoons hangen.

ingrid zei

Marcella, hij is leuk! Toevallig las ik je web-log net voordat ik op zondagmorgen naar Rijswijk vertrok. En ik heb hem bij het kraampje uitgebreid bekeken! Maar,...niet gekocht want ik ben een quiltverslaafde. Dat betekent niet dat ik voor elk lapje val, absoluut niet. Maar bij het kraampje van Petra Prins moest m'n pinpasje er inderdaad aan geloven. En een lege portemonnee is niet leuk, maar zo'n vol tasje is heerlijk!

annette zei

In Rijswijk is ook mijn beurs niet dicht gebleven. Maar er zijn wel spullen gekocht die ik vaak zal gebruiken.
Mijn grote zwak zijn toch wel de vele mooie stofjes. Maar doordat er zoveel te zien is, kan ik vaak moeilijk een keuze maken en koop dan maar niet, tenzij er gelijk een bestemming voor is.

marcella zei

nog een Annette? Ik heb de afgelopen tijd meer beurzen en tentoonstellingen bezocht dan ik aan gekochte lapjes heb kunnen verwerken...vandaar mijn zuunigheidsaktie. Maar kijken was ook erg leuk Ik heb de eerste jaren van mijn quilthobby twee stromen lapjes gehad. De lapjes die ik kocht om in de kast te leggen ( laatjes open en lapjes aaien) en de andere lapjes die ik speciaal voor het project of de cursus kocht.. Dan gaan je lapjeskasten al snel niet meer dicht. Ik schat in dat ik tot 2015 minimaal vooruit kom met de bestaande voorraad
Ingrid, tsja, aan petra prins kom ik ook maar moeilijk voorbij....maar 't is toch gelukt...

Liezbeth Gottschall zei

Beste Marcella, wat leuk dat je al zo snel de scissorfob hebt gemaakt. Het is een van mijn nieuwste patronen en voor het eerst gemaakt op de miniworkshops tijdens de Naald&Draad dag afgelopen januari. Zondag vertelde een mevrouw bij de stand dat ze je weblog had gelezen en de fob had gezien, dus thuisgekomen ben ik meteen op zoek gegaan. Je log komt zeker bij mijn favorieten, groeten Liezbeth

ingrid zei

Ja, die mevrouw was ik,.... ;) ;) ;)
Ik geniet ook enorm van je site :P

marcella zei

Ha Liezbeth, "de mevrouw" heeft zich ook al gemeld zie ik :)
wel snel geborduurd maar de rest van de week geen tijd gehad om even te reageren. De "smoes" kun je lezen in mijn nieuwste blog. Ik zet jouw website ook bijn mijn links!
Ingrid, bedankt voor je reactie, het is leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt
groetjes, Marcella