woensdag 8 maart 2006

vlinderslag

Vorig jaar ben ik aan dit Baltimore blok begonnen en door allerlei omstandigheden bleef het in de kast. Uiteindelijk moeten het negen blokken worden, een geappliceerde rand eromheen en uiteraard met de hand gequilt. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen. Een paar weken geleden heb ik een doorstart gemaakt met mijn project. Er moesten nog twee vlindertjes geappliceerd worden en twee letters geborduurd. Vorige week heb ik vlinder een  (de linker) gemaakt. Heel lang zitten dubben welk stofje ik ervoor zou gebruiken en het werd deze. Vier dubbelzijdige vleugeltjes genaaid, deze twee aan twee gedeeltelijk op elkaar genaaid en een bruin lijfje op de ondergrond-stof geappliceerd.  Het lijfje aan de achterkant opgevuld met een dikke katoenen draad ( Boutis-trucje)  zodat het een beetje body kreeg en daarop de beide vleugeltjes genaaid. Het resultaat is een vlindertje dat er uit ziet of  het zo weg kan vliegen. Besloten dat één vlindertje wel genoeg was (met in mijn achterhoofd dat deze nou wel erg goed gelukt was maar dat een tweede toch een  behoorlijk  risico op mislukking had). Bedacht daarom dat ik eerst de letters zou borduren. Ook dit had ik nog niet eerder op deze manier gedaan. Eerst een proefje gemaakt op een klein lapje...het lapje op het blok gelegd om te kijken of de kleur en de plaats goed waren. Daarna het echte werk. Toen de letters klaar waren  heb ik lang naar mijn blok gekeken of ik vlinder twee zou missen....Gisteren alsnog  besloten toch het andere vlindertje er bij  te maken. Vandaag is hij op mijn blok geland , van zelfde stofje als beestje een maar dan van een ander stukje van de stof. Ik heb de slag te pakken.Het eerste blok is klaar.... nog acht te gaan

5 opmerkingen:

ineke zei

Zo Marcella, a thing of beauty is a joy forever!! Dat wordt beeldschoon! Wat zal dit een pronkstuk zijn als hij af is.
En hé, dat is toevallig, ik was gisteren ook bezig met vlinders. Op de quilt voor onze dochter en a.s. schoonzoon. Het wordt een Irish Chain patroon met geappliceerde randen. Er waren wat leegtes tussen mijn bloemenslingers en daarop heb ik vlinders geappliceerd. Verder nog een stukje gequilt aan het middenstuk (nadat ik de trap geverfd had bij het jonge stel). Groeten, Ineke

Berthi zei

Heel mooi! Goed dat je voor twee vlinders hebt gekozen.......nu is het in balans. Goede vondst om ze bijna weg te laten vliegen.
Dit wordt wederom een pronkstuk!!

marcella zei

@Ineke, jij "krijgt" dus ook een schoonzoon ? Leuk dat jij een quilt gaat maken, een Irish chain, mooi patroon.
@ Berthi, eentje was ook wel weinig hoor, ik twijfelde een beetje of de tweede ook zou lukken. Bij Baltimore zitten er een heleboel losse dingtjes en 3d technieken ter verfraaiing van het applicatiewerk. Dat heb ik nog nooit gedaan, maar dat maakt het ook weer spannend.
Gisteren de seasons gekocht en je artikel over mangeldoeken gelezen; het ziet er schitterend uit, mijn complimenten!!!!

anneke zei

mooi gedaan Marcella. leuk bedacht en mooi uitgevoerd. wat een werk blijft ieder stuk toch he? maar ja, het is eigenlijk altijd de moeite waard. het enig lastige blijft wat mij betreft alles wat er nog meer ligt te roepen.
groetjes

yvonnep zei

Enig, die vlindertjes...inderdaad, alsof ze zo kunnen wegvliegen. Goed dat je er twee hebt gedaan, dat staat 'affer'. En ach, één vlindertje is ook maar zo alleen.