maandag 6 februari 2006

Mysterieuze Medaillons

In nummer 134, het laatst verschenen nummer van Handwerken zonder grenzen staat een artikel over geborduurde medaillons van de Quakerschool van Ackworth. Van de Ackworth school is nog veel bewaard gebleven en onlangs zijn er een boek en een agenda uitgekomen met daarin behalve patronen van de medaillons ook informatie over het leven van de meisjes op de Quakerschool. ( boek + agenda zijn ondermeer verkrijgbaar bij Kunst en Vliegwerk)
In het artikel wordt gesteld dat de medaillon-motieven uitsluitend bij de Quakers voorkomen. Ik weet niet of dat een juiste veronderstelling is. In de merklap uit Marken die ik onlangs heb geborduurd komt namelijk ook een dergelijk medaillon voor. De merklap is helaas niet gedateerd, maar ik vermoed toch dat het een oude lap was waarvan dit patroon werd gemaakt. Op bijgaande foto is het medaillon afgebeeld; in de merklap is het ondersteboven geborduurd. Verderop in het artikel wordt de link gelegd naar Denemarken; gezien de historische band van Marken met Amager is het opmerkelijk om juist in een merklap uit Marken een dergelijk medaillon aan te treffen.
De vraag in HzG: bent u ergens motieven tegengekomen die op de medaillons van Ackworth lijken kan ik dus met JA beantwoorden.
Aan het eind van het artikel wordt aangehaald dat er van tijd tot tijd ronde speldenkussentjes opduiken met geometrische figuren die doen denken aan de Quakermedaillons. Meestal zijn die gebreid in twee kleuren zijde. Van een dergelijk speldenkussentje zag ik een paar jaar geleden een patroon. Dit was gemaakt naar voorbeeld van een gebreid exemplaar uit 1798
Op http://www.emlis.com/_quakerball.htm kun je het speldenkussen zien en eventueel het patroon bestellen.
Volgens de schrijfster van het HzG artikel lijkt het maken van kleine voorwerpjes niet in overeenstemming te zijn met de strenge moraal van de quakers, waarin alles nuttig moest zijn.
In de beschrijving die ik destijds vond bij het speldenkussen stond dat het speldenkussen onder de rok of schort gedragen werd aan een lint of stuk band. In het speldenkussen werden de spelden voor de kleding gestoken. Als dat verhaal klopt lijkt me dit toch wel degelijk een nuttig voorwerpje. Echt ongebruikelijk was het overigens niet om een speldenkussentje bij zich te dragen, ook aan Chatelaines komen ze voor, vaak van fluweel en versierd met zilver..bijzonder fraai.




10 opmerkingen:

Annette zei

Leuk verhaal om te lezen.
Hoe krijg je het 'kussentje' zo rond?
Jammer genoeg is het patronenboek bij K&V uitverkocht. De agenda gelukkig nog niet.

Annette zei

Leuk verhaal om te lezen.
Hoe krijg je het 'kussentje' zo rond?
Jammer genoeg is het patronenboek bij K&V uitverkocht. De agenda gelukkig nog niet.

Annette zei

Leuk verhaal om te lezen.
Hoe krijg je het 'kussentje' zo rond?
Jammer genoeg is het patronenboek bij K&V uitverkocht. De agenda gelukkig nog niet.

Annette zei

Leuk verhaal om te lezen.
Hoe krijg je het 'kussentje' zo rond?
Jammer genoeg is het patronenboek bij K&V uitverkocht. De agenda gelukkig nog niet.

Annette zei

Nou zo te zien heeft het web-log.nl kuren...er was bij mij niks te zien...

marcella zei

je mail bom is je vergeven ( dikke grijns)
Ik geloof dat ik het ingerimpeld had en daarna een beetje geprutst enzo en toen gauw het lintje erom heen gefrutseld. niet na te vertellen. Ik denk dat je meer uitleg bij het echte patroon krijgt. Heb jij het patronenboek van K&V ?

Annette zei

Ja...ik heb er ook al een nuttig lavendelkussentje uit gemaakt...

marcella zei

da's waar, die had je op je eigen weblog staan. Je hebt hem als cadeautje voor iemand gemaakt . Wist jij dat de Ackworth-meisjes hun merklappen met zijde hadden geborduurd? Ik vond de kleuren ook al zo verrassend. Als ik me aan zo'n lap ga wagen denk ik dat ik ook eens lekker met zijde ga borduren.

Berthi zei

Ik zal het artikel eens snel gaan lezen. Tot nu toe nog geen tijd gehad.
Nuttige informatie van je!

yvonnep zei

Wat leuk! Wat geef je het artikel uit HzG een extra dimensie.