woensdag 17 mei 2006

Piqué de Marcella

Omdat ik niet iedere dag een nieuw Dingetje af heb vandaag een logje over een van mijn "ouwetjes". Dit quiltje heb ik eind 2002 gemaakt als cursuswerkstuk. Er zijn verschillende Trapunto technieken in gebruikt en het is intensief gequilt; er zitten dan ook erg veel uurtjes werk in. Trapunto of piqué de Marseille is een quilttechniek waarbij voor het quilten opvultechnieken gebruikt worden waardoor het werk extra reliëf krijgt na het quilten. De platte vlekken zijn opgevuld met een speciaal vlies, er is cording gebruikt en andere delen zijn opgestopt  met een katoenen pluksel. Alle delen zijn eerst afzonderlijk gemaakt en pas na het quilten met biezen aan elkaar genaaid. (quilt-as-you-go ) Het quiltje is 95 x 95 groot van katoen en met de hand gequilt. De naam van de quilt is een woordgrapje op Piqué (of Piqure ) de Marseille zoals Trapunto ook wel genoemd wordt. Het quiltje: en een detail:

27 opmerkingen:

Ria zei

Prachtig Marcella, wat kun je toch mooie handwerken maken.En deze is volgens de juf heel arbeids intensief.Misschien ooit................

marian'ne m zei

Echt heeel mooi gemaakt, ik ben onder de indruk!!!!!!

Juul :o) zei

Hij is echt prachtig!
Elke dag iets nieuws... ;)
Haal gerust nog wat ouwetjes uit te voorschijn hoor!
Voor ons zijn ze nieuw! :)
En zoals altijd piqúe-fijn en piqúe-o-bello!

Juul :o) zei

Hmm, ... geef dat "streepje" maar 2x 'n zetje vooruit...
LOL :?

Birgit zei

Prachtig met de hoofdletter P....wat zeg ik, met allemaal hoofdletters: PRACHTIG (dus)

basje zei

J bent je roeping misgelopen, Je werkstukken zijn museale kealitiet, ik neem me vor me over niets meer te verbazen waar jij mee komt

Berthi zei

Zo, en nu moet ik al die technieken, als niet quilster, zien te onthouden?
Maar het is wederom in één woord PRACHTIG!

annette-p zei

Weer een schitterend werkstuk. Leuk dat je voor deze quilt verschillende wit/beige tinten gebruikt hebt. En natuurlijk het gewaagde zwart/witte streepje 8)

ineke zei

Schitterend Marcella! Heel mooie, chique kleuren ook.

en Berthi, sluit je eindelijk bij het quiltsters-leger aan! Er gaan werelden voor je open. En al die erfstukken die je gaat uitdelen aan kinderen en kennissen, heerlijk toch?!

Berthi zei

@Ineke, ooit wil ik die quilt gaan maken.....!

anneke zei

wat een quiltwerk! vanmiddag heb ik op 1 blokje 3 naalden gebroken en met m'n rauwe vingers des te meer bewondering voor dit grote werk!

groetjes

yvonnep zei

Wat is dit m o o i!!!!

Marga zei

Marcella, wat is dit mooi!! Petje af hoor! Dat je dit zo kunt maken, daar oogst je toch alleen maar bewondering mee. Schitterend!

hester patchwork zei

Prachtig, heel mooi gemaakt

marian'ne m zei

hoi Marcella.heb je mijn vraag gelezen bij Hester. Ik had hem al eens in een oud logje bij jou gsteld, maar ben zelf alweer vergeten welke:-)))
Ken jij het boek van Karin Pieterse? En weet jij misschien waar ik (boek, het liefst in het Nederlands) iets over antieke Quilts kan vinden. Namen en opbouw en zo!

marcella zei

@Marianne, ik heb een aantal boeken van Karin Pieterse, Handboek voor Patchwork en quilts en het Patchworkpatronenboek zijn goede boeken voor beginners, in het laatste boek staan ruim 100 blokpatronen. Twee boeken van An Moonen, 't is al beddegoet en Quilts, een nederlandse traditie zijn erg leuk om de Nederlandse quiltgeschiedenis in te lezen en te bekijken, er staan geen patronen in, maar met een beetje handigheid kun je ze wel namaken. Ze zijn niet meer noeiuw te koop maar antiquarisch kun je ze vast nog wel vinden. Ik zal ook nog even bij Hester kijken

Marcella zei

@ Marianne, Ik sluit me aan bij Hesters opmerking dat een goede basiscursus je echt verder helpt. Als je eenmaal de basistechniekjes onder de knie hebt kun je in feite elke quilt maken. Leuk dat je nu ook wilt gaan patchen en quilten

marian'ne m zei

Dank je Marcella, van An moonen heb ik 1 prachtig boek!!!
Ik zal eens (vanmiddag) een boek bestellen:-)))

Juul :o) zei

@ Marcella en Marianne:

HERDRUK

Marcella zei

@ Juul, ik heb "karin" al jaren ;) het antiquarische sloeg op de boeken van An Moonen.

Juul :o) zei

Ik heb alle boeken die jij opsomt ook al jaren. ;)
(+ nog een paar...) 8)

marcella zei

die andere paar heb ik ook.....en dan heb ik er nog wat ;)

Juul :o) zei

ROTFLOL :D :D :D Ik ook! ;)
Ga je ze nu tellen? Ik niet hoor!
Ik lees ze af en toe... 8)
Bijvoorbeeld als er leuke logjes geplaatst worden...
Hé, wéér 'n idee!
:D

marian'ne m zei

zo, kaatjes, leuk zeker quilten:-)

Juul :o) zei

't is enig!
;)

marcella zei

@ Juul, hoeveel heb jij d'r , dan heb ik er twee méér :D

Juul :o) zei

Van mij mag je, als je daar blij van wordt...

* slaakt diepe zucht *
:D