zondag 6 november 2005

Souvenir de ma Jeunesse

Omdat er zoveel handwerktechnieken zijn die ik ooit nog eens wil proberen maak ik een Souvenir de ma Jeunesse. In vroeger tijden maakten de meisjes op school allerlei kleine handwerkjes die aan het eind van hun schooltijd door de juffrouwen aan elkaar gezet werd tot een lange lap. Daarmee hadden ze meteen een  CV in textiel  in handen  waarmee ze konden solliciteren naar een baan in de huishouding. Hun toekomstige "mevrouw" kon zien hoe netjes het meisje kon werken. Er zijn nog wat van die oude souvenirrollen bewaard gebleven en soms kom je ze tegen op tentoonstellingen of in privé collecties. In mijn geval wordt het meer een Souvenir de ma deuxième âge. Ik heb nog niet heel veel onderdelen voor mijn rol, die als hij klaar is 6,5 meter lang zal zijn. Op de foto een rood schoollapje, Zaans Stikwerk, Markens witwerk, Boutis en een merklapje op 19 draads linnen.

3 opmerkingen:

Nicoline zei

Tjonge, wat een ijver zeg! Heb je nog tijd om mannies overhemden te strijken? Het idee van zo'n rol vind ik erg leuk. Een prachtige herinnering voor als je zulke fijne dingen niet meer kunt maken. Succes!
Nicoline

marcella zei

Dat je nu juist vandaag over die overhemden begint ;-)
ik kreeg vanmorgen toevallig een Shirt Warning; gevoelig onderwerpje dus.
Ik heb dit natuurlijk niet gisteravond "even " gemaakt. Dit is de oogst van het afgelopen jaar. Het zal echt nog wel even duren voor ik mijn 6,5 meter bij elkaar gespaard heb

Berthi zei

Wauw!!! SUPER- SUPER. Met verbazing sta (zit) ik weer te kijken naar je kunstwerkjes. Het wordt tijd dat er een expositie komt van je eigen handwerken!!
Laat me even weten als het zover is!!