dinsdag 29 november 2005

2 x 12 = 36

Het is bijna december en dan  begint  de adventsperiode. Omdat ik meestal niet op 1 december met de kerst bezig ben  besloot ik ooit om een alternatieve "adventsquilt" te maken die ik ruim na  1 december kon ophangen.Mijn redenatie was als volgt: twaalf dagen voor kerst gaat het eerste luikje open en op 1e kerstdag zijn alle luikjes tot aan de applicatie in het midden  geopend.Daarna begint de periode die in Engeland 'The Twelve days of Christmas' genoemd wordt, de periode van eerste kerstdag tot aan Driekoningen. De motiefjes na de applicatie zijn geborduurd volgens het bekende Engelse Liedje The Twelve days of Christmas. Het is een soort liedje zoals ons Catootje van de botermarkt; er komt telkens iets bij zodat het liedje steeds langer wordt. Er zijn jaren dat de quilt toch op 1 december wordt opgehangen. Dan zijn met kerst alle luikjes open. Op 1e kerstdag doen we de helft gewoon weer dicht en vervolgens doen we de laatste twaalf dagen nog eens dunnetjes over. Dit jaar hangt de quilt bij de meisjes van het Quiltgebeuren. Ik ben benieuwd wanneer zij de luikjes  open maken.http://www.12days.com/library/carols

2 opmerkingen:

Berthi zei

Wat een mooie redenatie en wat een werk om de quilt te maken.

anneke zei

erg leuk. ik ken inmiddels al een heel aantal van die 12-dagen borduurpatronen.
mooie quilt geworden.
groetjes