maandag 16 juli 2007

Het lapje van Elisabet

Vrijdag heb ik de laatste steekjes aan het lapje van Elisabet Frederiks gemaakt. Elisabet was ongeveer 14 jaar oud toen ze in 1763 het originele lapje naaide in het Weeshuys der Waare Gereformeerde Christelyke Nederduytsche Gemeente onder de Bedieninge van Diaconen te Amsterdam.

Omdat de weeshuizen niet over voldoende inkomsten beschikten – wat er aan inkomen was kwam uit inkomsten van landerijen, legaten en collectes en dat was niet toereikend – moesten de weeskinderen arbeid verrichten. In de linnen en braaywinkel van het weeshuis werd tegen betaling linnengoed gemerkt en versteld. Ook Elisabeth had het merken en verstellen geleerd. Het onderstaande lapje is haar oefening in merken. Het lapje moest aan beide kanten mooi zijn omdat servetten en neusdoeken aan beide zijden gebruikt werden. Voor deze oefenlapjes werd niet speciaal stof aangeschaft, dat zal de reden geweest zijn dat Elisabet op zo’n piepklein lapje haar steekjes moest oefenen.

Ik heb mijn lapje -net als het origineel- op 20 draads linnen geborduurd en beide lapjes zijn daardoor ongeveer even groot, 11 x 11 centimeter. De gebruikte steken zijn: kruissteek, kastjessteek en stersteek.
De rode steken zijn gemaakt met DMC splijtgaren, voor de stersteekjes gebruikte ik DMC linnen garen.

Het viel mij op dat de initialen van de Diaconessen en Matressen uit het weeshuis en de ouders van Elisabet in hoofdletters zijn uitgevoerd. De initialen hebben bovendien allen een kroontje erboven. Voor Elisabet zelf is maar een piepklein plekje onderaan de lap gereserveerd, in kleine Gotische letters en zonder kroontje. Een lesje in nederigheid?

het originele lapje is veel dichter op de kant afgewerkt met een klein rolzoompje. Ik heb iets meer ruimte genomen en een open zoompje rondom genaaid.

Geplaatst in souvenir de ma jeunesse | 21 Reacties

Geen opmerkingen: