vrijdag 30 september 2011

Vierlande merklap

Een tijdje geleden had ik achter de schermen contact met Phebe en Jane, ik weet niet meer met wie van beiden ik e-mailde :). Op de een of andere manier kwamen de Vierlande merklappen ter sprake en ik vertelde dat ik er al jaren een op de stapel had liggen maar dat ik er nog niet aan toe was gekomen om hem te borduren. Jane,of was het Phebe, was wel aan haar Vierlande sampler begonnen maar had hem niet afgemaakt. Ze stelde voor om een klein Salletje te organiseren zodat wij beiden onze lap daadwerkelijk konden(af)maken. Een goed plan vond ik en we spraken af na mijn Elzas vakantie onze eerste beginnetje te laten zien.
Ik had een koffer vol handwerkspulletjes en onafgemaakte werkstukken mee maar een verbrand vingertje en slecht licht (mijn daglichtlamp stond nog thuis) deden mij besluiten om vooral aan de Vierlande lap te werken. Ik gebruik hiervoor 16 draads roomwit linnen en dat is voor mij, zelfs met minder licht prima te zien. Ik ben dus ondanks de hobbeltjes lekker opgeschoten in de uurtjes dat wij niet op pad waren.
Prachtige motieven vind ik dit en ik heb vele uurtjes met plezier aan mijn lap gewerkt.
Net als bij de lap van Marian heeft deze Vierlande Sampler een alfabet en een cijferreeks bovenaan de lap. De originele lappen werden geborduurd op ongebleekt linnen met zwarte zijde. Ik gebruik een zeer donkerblauw, wat mat garen op een roomwit linnen. Het resultaat bevalt me wel.
Het patroon had ik al lang in huis wat je op deze foto ook kunt zien. Na een bezoekje in het NCH, toen nog in Breda, was ik helemaal weg van het patroon, dat helaas uitverkocht bleek. Na veel zoeken vond ik toen een adres in de VS, Homespun Samplar waar mijn lief het patroon voor mij bestelde. Ik vertel dit natuurlijk met het schaamrood op mijn wangen, zoveel moeite doen en de lap dan niet borduren. Het wordt wel een prachtige lap straks,
Het origineel is te zien in het Stickmustermuseum in Celle. Behalve onze Salle à deux is ook Annelies met een Vierlande Sal bezig. Ook die belooft prachtig te worden.

Het oude logje wat ik deze keer online heb gezet staat hier, en vertelt het verhaal van de twee prachtige Noorse Doopkousjes die ik voor Sophie breide

18 opmerkingen:

Anny zei

Het is ook een mooie herinnering aan een gezellige vakantie... want je vergeet nooit dat je er toen,daar en dar aan hebt gewerkt... En... dapper hoor om het werk weer op te pakken!

Lida zei

Wat een mooi borduurwerk is die Vierlande, ik heb ook nog een aantal dingen liggen die ik eerst af wil hebben, maar ik ga toch maar vast rondkijken voor het patroon! Veel plezier met de steekjes,
Groetjes
Lida

Oude lappen zei

Ik heb hem ook geborduurd in 2005, al een tijdje geleden zeg. Moet zeggen dat het een hele leuke doek was om te maken.Geniet er nog van hé.

Phebe and Jane zei

Goh, je bent al ver zeg. Heb je dat allemaal op vakantie gedaan. Ik ben er nu ook weer aan begonnen en het is weer heel erg leuk. Inmiddels heb ik ook een daglichtlamp, zodat ik ook 's avond kan borduren.
Volgende update 31 oktober?
Fijn weekend!
Groeten,
Marian

Annelies zei

Jullie inspireren me weer om dit weekend weer wat steekjes te zetten. Wat zijn het toch mooie lappen. Een mooi begin Marcella.

Chris zei

Oh wow, wat een prachtig borduurwerk wordt dat. Wat een werk!! Misschien een dom vraagje: waarom heet dit Vierlande merklap? Je ziet, ik ben geen borduurster, maar wel een bewonderaarster er van.
Hoe kwam dat nou met je verbrande vingertje? Dat was lastig zeg.
Heel fijn weekend en geniet van het mooie weer. Dagdag.

marcella zei

@Anny, dat is ook nog waar, de herinneringen die aan je lap kleven.
@Lida, doe gerust mee met een van de Vierlanden Sal's
@Oude lappen, ik geniet er ook van, het zijn erg mooie patronen en op de een of andere manier borduurt 't lekker.
@Phebe&Jane, allemaal in de vakantie gedaan, zonder tv en internet zijn je avonden wel een stuk langer :)
@ Annelies, veel plezier met jouw Vierlanden lap
@Chirs, een Vierlanden merklap is genoemd naar de streeek, een klein gebied bij Hamburg hier lees je wat meer over merklap en streek
http://www.wiehenburg.de/3.html
De vinger was een ongelukje tijdens het koken, wat minder bekend met op butagas koken, andere pannen (deze was een tikje rond getrokken op de bodem), fornuisknoppen bovenop, naast de kookplaat etc.

Marijke zei

Ik zal al bij Phebe en Jane dat jullie hier mee zijn begonnen. Prachtig patroon en ik vind je garenkleur ook mooi. Groetjes van Marijke

Johanna Zweden zei

Ik heb hem vorig jaar geborduurd, ik vond in een oude Burda het patroon! hij is schitterend als hij af is,
Groetjes Joke en strekte met je vinger

Guusje, zei

Wat een mooie merklap en wat heb je al veel gedaan. Die wordt straks prachtig.

GRANNY'S HOUSE zei

Hij is prachtig aan het worden!!!

Groetjes
Ines

jessie zei

Had maar een oproepje geplaatst, ik heb het patroon al jaren(nog niet gemaakt). Mooie kleurkeuze !

Anoniem zei

prachtig wat is dit ook weer een schitterend werk Marcella!!!!
staat ook op mijn lijstje...van "ooit"
hil

marcella zei

@Jessie, doe gerust alsnog mee. Ik heb inmiddels een berichtje van kandidaat nr 3, ons aller Basje die ook graag mee wil doen. Het borduurt vrij vlug weg, het zijn erg leuke patronen. Laat maar weten of je volgende maand 'instapt'. Misschien zie je Basje in real life, de 22e in Muzee!

@Hilly,
dat geldt ook voor jou. Op de momenten dat je even niet met Blanche wilt stoeien kun je zo'n mooi Vierlande patroontje maken. Je bent van harte welkom om hier te updaten. Ik hoor wel of je mee doet en anders komt er vast nog een tweede Vierlande ronde

Willy zei

Prachtig Marcella. Ik heb ook nog een Vierlanden patroon liggen, krijg er nu ook zin in.
Op hejtjorven.blogspot.com (over Zweden) kun je me nu vinden, verder wacht ik nog op mijn oude blog.
Groetjes

lupineke zei

Fijn om weer eens op je blog rond te snuffelen, het was al een hele tijd geleden. Nu ik weer in Blogland ben, hoop ik beslist vaker langs te komen! En wat fijn dat je weer een stukje verder bent aan deze prachtige borduurlap...groetjes van Lupineke

jessie zei

Marcella,nog een projekt erbij? Ben aan Rosina Luger begonnen, mijn pronkrol is er ook nog, schwälmergroep en de kerst komt eraan. Ik denk dat het wat veel wordt!

marcella zei

@Jessie, je hóeft niet hoor :) Mijn Rosina is nog in een nadenk stadium: ik heb alle patroontjes af, weet hoe ik hem wil afwerken maar aarzel nog tussen nu afwerken of er een stukje meer bij maken naar eigen idee. Er is namelijk nog een stukje linnen over.Komende week wil ik wat werkstukjes gaan afmaken. Mijn pronkrol is veilig opgeborgen in Muzee dus daar kan ik even niet heel veel mee.