maandag 26 september 2011

Ste marie aux Mines 2011

De quiltmanifestatie in Ste Marie aux Mines was ook dit jaar weer een waar genoegen. Vier dagen lang waren er op twintig locaties verdeeld over vier steden en dorpen verschillende, verrassende en vaak prachtige quilts te zien. Meer dan 1000 antieke, eigentijdse en traditionele quilts, ingezonden door individuele quilters, gilden of op een andere manier bij elkaar gebracht, zorgden voor een afwisselend geheel.
Erbij hoorde een verkoopgebeuren met 150 standhouders uit diverse landen die een gevarieerd aanbod aan boeken, quilt- en handwerkmateriaal aanboden.
In het Musee textile in Ste Marie was een expositie van de Franse Martine Apaolaza die kleine gepatchte en geborduurde juweeltjes liet zien. Hierboven zie je een straatje in Parijs, de rue Mouffetard,ik heb er vaak gegeten. Met veel oog voor detail schetst zij kleine stukjes stads- of plattelandsleven met stof en draad. Knap! Hieronder zie je een paar Elzasser vakwerkhuizen in een besneeuwd landschap van haar hand.
De tentoonstelling uit Australië in Ste Croix aux Mines was van een bijzondere schoonheid. Antieke Australische quilts, soms heel eenvoudig, soms met een ingewikkeld patroon maar stuk voor stuk prachtig.
Geen moeilijk patroon maar door de vele verschillende oude lapjes erg interessant.
Deze quilt vergde heel wat meer werk en niet alleen door het formaat. Prachtig applicatiewerk en een mooi geheel.
Ieder jaar mag een Europees land zich presenteren op de Carrefour, dit jaar was de eer aan België. Deze schitterende wedding-ring was een van mijn favorieten van deze tentoonstelling:
kijk maar eens naar dit detail, hoe fijn en secuur hier gewerkt is:
Behalve quilts van leden van het Belgische quiltersgilde waren er ook quilts van een wedstrijd door het gilde uitgeschreven. Iedere deelnemer kreeg een halve meter van dezelfde stof (er waren een aantal kleuren verkrijgbaar) die in de quilt verwerkt moest worden.Het was geen gemakkelijke stof en het was daarom heel verrassend om te zien hoe men deze stof tot ware kunstwerken wist te verwerken.
In deze quilt is het de stof van de grote blauwe vlinder. Natuurlijk is een blog te klein om alle foto's te laten zien. In een volgend logje zal ik nog het een en ander laten zien van al het moois wat er te zien was.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

O marcella wat een genot om die plaatjes te zien, te te vergelijken met de ware exemplaren, maar toch , De applicatie van de weddingring is echt heel proffesioneel Ik vraag me af hoeveel uren er in een zo´n blladje /knopje zitten, en dan waarschijnlijk ook nog handgeveferde soffeng beruiken, Dank met het publiceren van dat mooi, De stads geizhten natuurlijk ook niet te vergen en de "oudjes" basje

Hilda zei

Wat zijn dat prachtige quilten.Vooral die met de vlinder vind ik schitterend. Wanneer je ze in het echt ziet zullen de kleuren nog intenser zijn.

lheurebleue zei

je moet natuurlijk naar de tentoonstelling zelf om al die quilts van nabij te bestuderen en overweldigd te worden door al die pracht. maar met jouw verhaal krijgen we er toch wat van mee. dank!

Chris zei

Oh Marcella wat zal je genoten hebben! Schitterende quilts laat je zien. Die Weddingring vind ik helemaal geweldig!

Anny zei

Heerlijk, al die fantastische quilts. Wat een werk zit daarin...

jessie zei

Wat een pracht, wat zal je genoten hebben, die met de huisjes in de sneeuw vind ik een kunstwerk !

Annita zei

Ik heb jou ook weer gevonden. Wat een gedoe toch met weblog. Ik heb de verwijzing naar jouw weblog op mijn nieuwe site aangepast.

Annelies zei

Wat fijn dat je foto's hebt gemaakt. Zo is het toch meegenieten.

Lida zei

Schitterend die quilts, bij iedereen zie ik steeds weer iets anders en daardoor krijg je toch een aardig overzicht van wat er werd geboden! Bedankt voor weer een stukje! Groetjes
Lida

veerle zei

De quilts van Belgie waren HEEEEEL mooi. We mochten zeker fier zijn. Heb heel veel mooie dingen gezien, maar ook veel moderne stukken volledig met de machine gemaakt die voor mij meer kunst dan handwerk zijn. Eigenlijk was er gewoon voor iedereen iets te zien of je nu van modern of klassiek houdt. Ik ga volgend jaar zeker terug!

marcella zei

@Veerle, jullie mogen zeker trots zijn op de prachtige presentatie van jullie Gilde en op de geweldige inzendingen van de leden. Het zag er prachtig uit allemaal