donderdag 21 april 2011

Oud Goed

ik beloofde jullie gisteravond foto's, extra veel foto's en vanmorgen heb ik Betty's idee om alles op een laken te 'prikken' uitgevoerd. Ik heb gewoon opgepakt wat ik zag en alles zo opgespeld als op dat moment goed leek zonder daarin te veranderen. Het resultaat wordt direct leuk:
Toch kan ik me voorstellen dat - als ik de opstelling met laken en lat zo een tijdje laat hangen ik gaandeweg steeds iets zal veranderen aan het geheel zoals je dat nu ziet.
Dit is het merklapje wat ik in Delft vond en waarover ik gisteren schreef dat het later omgezoomd is waarbij de kruissteken mee om de hoek zijn verdwenen. De meneer die het verkocht was er niet heel enthousiast over vanwege die zoom. Hij vroeg er dan ook niet veel voor. Ik heb hem uitgelegd dat het juist daarom voor mij bruikbaar was om in mijn quilt te verwerken..ik denk dat hij dat wel een mooi idee vond.
onder dit merklapje speldde ik een klein verstellapje, het is linksboven met rood gemerkt. Leuk, die kleine rode accentjes zo her en der verspreid
het letterlapje in platsteken heeft inmiddels gezelschap van een mouwtje gekregen. Dit vind ik wel een mooi stukje zo bij elkaar.
Het inmiddels bekende zelfgemaakte lapje van M. Allard, nu in combinatie van wat kantjes in broderie Anglaise
Twee ronde vormen, de een van fijn geklost kant en oud, de ander nieuw in Boutis en door mij ooit gemaakt als proefje voor een projectje. Zo zie je maar weer dat het goed is ook de minkukeltjes te bewaren in een doosje.
de lapjes zitten gespeld op een deel van deze lap met prachtig monogram, ik denk afkomstig van een laken:
Het is goed om pas stukken stof weg te knippen als het definitieve plan klaar is. Eigenlijk is het lege stuk links uitstekend geschikt als drager voor andere onderdeeltjes. Ik voegde er ook nog een oud proefje in nuttige knoopsgat-oefeningen aan toe. ook hier weer zo'n klein rood-accentje!
Ook dit is een proefje van nuttige handwerken uit vroeger tijden: er zitten een heleboel naaitechnieken in verwerkt. Ik ga zoeken naar een manier om dergelijke stukjes zo 'los' mogelijk te verwerken in de quilt.
Tot slot het zeer oude kleedje waar ik gisteren over schreef. Ik kocht het bij Sanny de Zoete en het komt uit de 19e eeuw. Het is zeer fijn geborduurd met zeer gedetailleerde bloemetjes. Ik ben van plan om dit met heel kleine steekjes in de spijltjes van het open naaiwerk op te naaien op een mooie ondergrond. Zo kan ik dit lapje met behoud van originaliteit toch gebruiken.
Veel plezier met het bekijken van de vele foto's en tot de volgende Oud Goed!

Geen opmerkingen: