zaterdag 2 april 2011

Gereedschapjes

Ik had beloofd nog wat van de meest recente aankoopjes te laten zien.
Een paar weken geleden kocht ik drie voorwerpjes van been. Ze waren niet zo groot en toch was ik er heel blij mee.
Soms is het handig om wat spanning op je handwerk te zetten. Dat kan bijvoorbeeld in een borduurring om mooie borduursteekjes je krijgen. Voor het zomen is zo'n ring niet erg geschikt. Om toch spanning op je werk te houden zijn daarvoor allerlei hulpmiddeltjes bedacht zoals de naaisteen of plombe waar ik eerder over schreef. Ook kun je een tafelklem gebruiken waar je je werk aan vast maakt waardoor je met de hand waarmee je het handwerk vasthoudt voorzichtig wat aan het werk kunt trekken. De rechter tafelklem had ik al eerder gekocht. Linksonder zie je een staafje wat je in kunt drukken. Het bolletje linksboven gaat dan open en daar kun je dan je werk aan vastklemmen. Het hele gereedschapje is niet zo groot, een centimeter of veertien ( schat ik ).
Het benen tafelklemmetje kocht ik pas. Ik was verrast hoe klein en sierlijk deze is. Hij klemt erg stevig om de tafelrand en lijkt erg stabiel. Hij is helemaal gaaf en in prachtige staat. Het kleine 'vaasje' linksboven is niet groter dan een halve centimeter en daar kun je de draad die je aan je werk hebt vastgemaakt tussen klemmen.
geweldig hè, zo'n prachtig en gaaf bewaard gereedschapje uit ongeveer 1840.
Verder schafte ik ook twee draadwindertjes van been aan. De een met in het midden een bloem gegraveerd, de ander en die zie je hierboven, met een monogram. Hij is niet zo fotogeniek want het kostte aardig wat moeite om er nog iets van in beeld te krijgen.
Nu heb je je vast afgevraagd wat het attribuutje met de twee ringen is wat onderaan op de bovenste foto prijkt.
Je kunt hem een beetje langer maken en dan ziet het er zo uit:
Als je er vervolgens een beetje aan draait floept er een schaartje uit. Deze is goed scherp en heel bruikbaar. Een mooi design ontwerpje van weleer.
In het volgende log laat ik twee lapjes zien. Een daarvan heb ik Annelies beloofd te showen, de andere vindt ze vast ook wel mooi. Voor het zover is ga ik eerst lekker lang genieten van mijn borduurwerk:
tot dan!

Geen opmerkingen: