woensdag 31 december 2008

De laatste draadjes

Het is inmiddels een traditie geworden hier op mijn weblog en vandaag schrijf ik, voor het vierde jaar op rij, een oudejaarslog waarin ik alle handwerkjes van het jaar nogmaals de revue laat passeren.

Zo begon mijn jaar tamelijk nuttig met een stukje breiwerk aan mijn breirol. Braver kan het bijna niet maar omdat het armpje niet helemaal meezat is het daar ook bij gebleven.

Ik zie nu pas dat de breirol, die ik toch echt linksboven in beeld had gelegd door het schuin nemen van de foto van het beeld is verdwenen. Alsof het zo moest zijn ;)
Andere nuttige werkjes waren toevoegingen aan een andere rol, namelijk aan mijn Souvenir de ma Jeunesse: ik maakte dit jaar een randjeslap met randjes uit Marken, een kleurig Hongaars hart ( vrij naar aanleiding van de Stitch in Hongarije), ik maakte een stoplapje in breisteken nadat ik op een heel oud lapje van een vriendin ook deze mogelijkheid van stoppen ontdekte. Daarna vond ik een beeld van een vlinderpatroontje bij dezelfde vriendin, ooit gemaakt door een lerares nuttige en fraaie handwerken en tegelijkertijd kwam Dijntje met haar Vlinderproject. Ik maakte daarvoor het kleine vlinder-lapje midden boven in Richelieu. Binnenkort vertrekt dit lapje naar een tentoonstelling, maar daar kom ik later nog op terug.

Met wat handige tips van Margreet Beemsterboer zette ik mijn drie kleine rode replica schoollapjes in een grotere lap. Om vervolgens erg nuttig een heel fijn nadenlapje te maken op batist. Daarna vond ik het tijd voor een kloeke Nuttige Lap met naadinzetjes en trensjes e.d. Uiteindelijk kwamen er nog wat kleine werkjes voor mijn souvenir bij zoals het gehaakte hartje, mijn proefje tule-borduren en een klein lintkant-werkje. Deze laatste drie moeten nog in in lapje gezet worden om ze te kunnen gebruiken in de rol.

In Februari diende Sophietje zich aan en maakte ik voor haar deze geboorte-quilt:

gevolgd door kleine lakentjes en piepkleine shirtjes en broekjes.

Ter afwisseling maakte ik ook nog wat kleine dingetjes zoals een geurzakje in Marokkaans borduurwerk en een heleboel kleine zakjes uit Japan. Ik liet mijn naaldenboekjes en speldenkussentjes zien en begon samen met Corrie een maandelijks speldenkussenrondje. Zij was daar trouwer in dan ik want ik liet nogal eens verstek gaan. Ook smokkelden we soms door een ander voorwerpje als speldenkussen te presenteren. Zo kon het gebeuren dat ook petit Père Noel spelden in zijn billetjes kreeg.

Grote lappen werden afgemaakt:

en andere begonnen en daarna afgemaakt:

en toen moest ik met de billen bloot want yvonnep stond er op dat ik bewijzen zou leveren voor mijn euro-grote gaten Al bleken het gaten van twintig cent, het is toch een lief lapje geworden!

Voor mijn lief werd ook gezorgd want behalve een lekkere maaltijd ‘s avonds maakte ik ook een Portugees liefdeszakdoekje voor hem (mijn idee) en een Lone-star-quilt (zijn idee)

En dan zijn we toe aan de laatste draadjes van het jaar: ik kijk heel tevreden terug op 2008, er zijn wat dingetjes uit het verleden af gekomen en er is van dit jaar niets blijven liggen.

mijn laatste handwerkjes van dit jaar waren de vogeltjes van de Stitch-in Duitsland en twee akertjes die ik voor "mijn" 17e eeuwse schout maakte. Hij benaderde mij een poosje geleden met de vraag of ik voor hem akertjes wilde knopen. Schout, ze komen eraan!

En zo eindigt mijn handwerkoverzicht 2008. Ik kijk heel tevreden terug op 2008, zowel privé als in blog-leven.

Ik wil jullie bedanken voor al jullie fijne, bemoedigende en gezellige reacties, jullie vriendschap- ook in het echte leven en jullie nuttige en fraaie bijdragen zowel voor als achter "de schermen".

Een heel fijne oudjaarsavond gewenst en voor allen

een gezond, mooi, en "rijk" 2009

35 Reacties

Geen opmerkingen: