maandag 28 januari 2008

Tot in de puntjes verzorgd

Ik schreef het al: zaterdag was de tweede Stitch In workshop, georganiseerd door Needles4all, gegeven door Margreet Beemsterboer en ik was erbij.
De opzet van de Stitch In’s vind ik erg leuk. In de ochtend mag je vragen stellen over je eigen handwerk. Dat houdt in dat er ook een enorme variatie aan handwerken van anderen de revue passeert en dat is bijzonder leerzaam. Er was voor mij nieuw werk bij deze keer, maar ook zag ik de vorderingen van cursisten die de eerste Stitch In ook van de partij waren. Ook dat is erg leerzaam om te zien hoe het werk in de afgelopen maanden verder gegroeid is.
Omdat ik de komende maanden wil besteden aan de nuttige handwerken voor mijn Souvenir had ik Margreet vooraf gevraagd eens na te denken over de tussenrandjes en -kantjes om straks al die lapjes op een mooie manier te verbinden. Ik was niet de enige met een Souvenir vraag en Margreet had zich bijzonder goed voorbereid.
Ze bracht voorbeelden mee om met zigzagband een randje te vormen, naadjes te versieren en ze deed voor hoe een gevouwen tussenzetseltje met linnenband genaaid kan worden. Ook liet ze een stukje oud bruidshemd zien waar gehaakte tussenzetseltjes als naadverbinding waren gebruikt. Behalve de geschreven informatie bracht ze ook een hoeveelheid kleine lapjes en bandjes mee die we mochten kopen. Ik ben nu de gelukkige bezitter van linnen battist, katoenen battist, fijn antiek linnen, dicht geweven 16 draads linnen, nog fijner linnen, een lapje tule, een stukje erg mooie zijde, heel smal kant, band om door te stoppen, allemaal materialen waar ik zelf moeilijk aan kan komen en zeker niet in zulke kleine hoeveelheden.
Niet nodig te vertellen hoe blij ik met deze kleine stukjes textiel ben!

Na een heerlijk Marokkaans soepje en ons eigen boterhammetje was het tijd voor het Marokkaanse avontuur. Na een stukje geschiedenis aan de hand van een prachtig boek met handwerken uit Marokko gingen we aan de slag met het werkje: een geurzakje in de techniek uit Tétouan, een stad in de buurt van Tanger.
De Brodéries de Tétouan zijn heel herkenbaar door de gebruikte geometrische figuren, afgekaderd met een donker randje.
Hieronder zie je mijn werkje wat deze keer meer een "Werk" was; ik heb flink door moeten werken om het nu al in een logje te kunnen laten zien.

Behalve de afwerking met het gehaakte randje zoals op de foto hieronder liet Margreet nog twee andere manieren zien om het lapje af te werken. Ook die heb ik in mijn hoofd opgeslagen om ooit ergens te kunnen toepassen. Al met al was het een heerlijke dag die tot in de puntjes (eh...schulpjes) verzorgd was.

12 Reacties

Geen opmerkingen: