dinsdag 26 maart 2013

Gatjes merken

Ik ben bezig met de weeshuis merklap van Kaatje. De eindeloze herhaling van alfabetten is achter de rug en nu ben ik bezig met het merken in stersteek. Het boek van Berthi meldt hiervoor de term 'gatjes merken' want zo werd deze manier van merken genoemd ten tijd van Kaatje en haar voorgangsters. Aardig om te weten is dat het merken met de stersteek meer geld opleverde voor de borduurster dan het merken in kruissteek. Terwijl ik bezig ben met bovenstaande kroon in stersteek bedenk ik me dat het nuttig is om de manier van borduren stap voor stap uit te leggen. Niet iedereen is opgevoed met het leren merken van haar linnengoed en ook zijn er inmiddels velen voor wie de nuttige (en fraaie) handwerkwerken geen schoolvak meer is geweest. Ik besluit de kroon de kroon te laten en begin met het borduren van de letter B. Kijk, en dan is de vele herhaling van letters wel heel erg nuttig want hoe de letter 'loopt' zit inmiddels goed in je hoofd. Ik begin linksonder met borduren: Het maakt niet uit of je met de klok mee of tegen de klok in borduurt, wel belangrijk is het, om steeds dezelfde kant op te steken. Ik borduur tegen de klok in en werk de steek rond tot die aan de eerst volgende steek raakt. Dat is de steek die straks schuin rechts de eerste steek raakt. Ik borduur weer tegen de klok in tot ik de steek rechtsonder tegenkom. Daarna komt er op dezelfde rij nog een steek. en daar kan ik iets verder mee rond want nu zit de eerst volgende steek schuin rechtsboven. Zo ga ik de hele letter rond: de steek borduren tot die aan een volgende steek grenst terwijl je steeds in dezelfde richting blijft borduren. Inmiddels kun je goed zien welke letter het wordt. Je blijft de steken volgen totdat je weer bij de eerste steek bent aangekomen. Op dat moment maak je de laatst geborduurde steek helemaal af en daarna kom je vanzelf bij de een na laatste steek. Je moet altijd de hele steek afmaken en je niet laten afleiden door andere halve steken die je ondertussen tegenkomt. Het lijkt allemaal wat ingewikkeld, deze manier van werken maar het had een bijzonder doel. Zoals je op bovenstaande foto ziet zijn alle stersteekjes aan de achterkant net zo mooi als aan de voorkant. Op de bovenste helft van de foto zie je de achterkant van de lap van Kaatje zoals die in het boek van Berthi staat afgebeeld en daaronder ligt mijn versie. Je kunt dus goed zien dat ook Kaatje op deze manier haar stersteekjes borduurde. Zijn er nog vragen? nee? dan ga ik nog even verder met mijn kroon Voor informatie over het boek van Berthi of mijn lap van Kaatje zie dit blog

24 opmerkingen:

ireneinhetatelier zei

Zo, daar heb ik weer iets geleerd! Nooit geweten, maar zó logisch...

Unknown zei

Marcella, wat dacht je van een workshopje stersteekjes i.c.m. festonsteekjes ? Ik ben heel duidelijk van de generatie ongemerkt linnengoed :(
Zal straks eens een naald en draad pakken en het op die manier proberen te snappen. #slik.

Annelies zei

Heel mooi gedaan. Je lap schiet al erg op !

Jeanny zei

Mooi die stersteekjes. Ik maak de stersteken altijd op deze manier, dan heb je de voor- en achterkant precies hetzelfde!!
Lieve groet.

Guusje, zei

Bedankt voor deze uitleg en wat ben je al ver en wat wordt hij mooi.

Monica zei

Hé, Marcella, wat leuk zoals jij het uitlegt. Zodra ik hier mee ga beginnen zal ik er nog eens goed naar kijken. Voorlopig zijn wij aan het klussen en de boel voor de gasten gereed aan het maken, dus g'g'n borduurwerkje :-(

marcella zei

@Carin, Velp is een mooie stad, maar net iets te ver weg :)
als je nog vragen heb hoor ik het wel, dan krijg je privé-les :)
en ook ik ben van de periode na merken van linnengoed.

marcella zei

@Monica, ik zag het, jullie klushobby, creatief met steen :) Veel plezier er mee, het wordt straks vast erg mooi, de nieuwe oude muur

@Jeanny, van jou had ik wel verwacht dat je zo je stersteekjes maakt.

ine zei

Ik zie 't al Marcella, je doet de naam van je blog weer alle eer aan: Nuttig en FRAAI!!

Ik maak mijn stersteekjes altijd in een keer af en met de wijzers van de klok mee.
Wel probeer ik te zorgen dat er geen draadje over het gaatje valt, desnoods steek ik de draad achter een stukje weg!

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

je gaat snél Marcella.. het wordt MOOI!
groetjes, Petra

GRANNY'S HOUSE zei

Weer wat geleerd van je, ik heb trouwens het patroon van de huswif bij Margreet besteld en gekregen, ga er op mijn gemak aan beginnen.

Groetjes
Ines

Bertie zei

Leuke les, ik wist niet dat het op deze manier ook kan;))

berthi zei

O Marcella, S*C*H*I*T*T*E*R*E*N*D!!! En wat ga jij als een speer! Klasse!

BASJE zei

wat moet een mens toch veel leren, Je bent een geboren lesgeefster en de sluit me aan bij Berthi Super, Koude paasdagen dus binnen met een ster borduren,

Anoniem zei

Wat leuk Marcella dat je zo Berthi's boek gelijk mee onder de aandacht en in praktijk brengt !!
Lies H

Wilma Kuin zei

Wat een prachtige steekjes,... Je bent een kanjer!!

Auckje zei

Marcella, Als je over het sterretje spreekt en de draadjes een beetje aantrekt, dan krijg je een 'gatje' maar het lieve sterretje blijft een sterretje. Er is dus iets dat ik niet begrijp ondanks je heel heldere uitleg over het maken van zo'n sterretje. Ik vraag dit omdat op mijn prachtige oude merk/alfabetlap (1728) ook een alfabet staat met de ietwat open getrokken sterretjes en dus met 'gatjes'. Of is gatje niet een gaatje? Mocht je in de buurt van Rotterdam komen en je hebt tijd, laat maar weten. Ik laat met alle plezier van de wereld dit prachtige erfstuk zien. Groet, Auckje

Willy zei

Die manier van gatjes maken ga ik zo opvolgen. Wat ben je al ver!

josé zei

MARCELLA OP JE NIEUWE BERICHT KAN IK NIET REAGEREN> GROETJES JOSE

marcella zei

@Auckje, het zijn sterretjes mét een gatje ;) Een gatje is een gaatje, Ik vermoed dat het Amsterdams is uit die tijd :) Je kunt overigens ook sterretjes maken zonder gaatje, dan gebruik je de koninginnesteek, een kruisje en een plusje over de hele breedte van de steek. Ik ben wel benieuwd naar jouw antieke erfstuk!

Voor mij leuk om te zien dat niet iedereen deze methode van gaatjes merken kent. Dan schrijf ik het toch niet voor niets op ;)

marcella zei

@José, het bericht stond nog in comcept,inmiddels kun je wel reageren.

Annelein zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Annelein zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Annelein zei

Wat een duidelijke uitleg.

Het is erg leuk om te doen als je snapt hoe het werkt...*Ü*...