zaterdag 23 februari 2019

leuke Dingetjes

Na mijn DHL bezorg-debacle waarover je hier meer kon lezen was ik toch echt even klaar met de online aankoopjes. Toch kon ik het in 2019 niet laten en kocht een hond...geen hoogwaardig materiaal maar wel een allerliefst hondje van het een of andere metaal met een speldenkussentje op de rug. Ik ben er blij mee. Niet veel later zag ik dit handwerkgereedschapje rechts naast het boek:
De verkoper bood het aan tesamen met twee niet zo heel bijzondere handwerk items: een benen priempje en een metalen naaldenkokertje....Het derde ding wist hij niet te benoemen maar ik dacht het wel te weten en bood voor de zekerheid een ietsje meer.
In het boekje wat naast mijn voorwerpje ligt staan enkele afbeeldingen ervan. Ik hoopte dat ik de enige was die het voorwerp op waarde wist te schatten, maar dat bleek in de laatste minuut van de bieding niet zo te zijn. Dankzij mijn kleine reserve werd ik toch winnaar van het gereedschapje en niet lang daarna werd het gewoon door Post NL bezorgd...die kunnen het wél ;) Mijn voorwerpje is dus een Brodse en in 2004 schreef vriendin Trijnie daar een artikeltje over in Handwerken zonder Grenzen.
Trijnie heeft maar liefst twee Brodses, een paar, afkomstig uit Vlaanderen. Het is een voorwerpje wat ooit door de professionele goudborduurder werd gebruikt om het goud te beschermen tegen o.a vingers en andere dingen die het kwestbare gouddraad konden beschadigen. Mijn exemplaar is van been of mogelijk ivoor. Ik ben er nog niet uit. Het is wel bijzonder dat deze niet van hout gemaakt is. Voor zover mijn kennis rijkt zijn andere brodses van hout geweest.
Met zo'n mooi en bijzonder voorwerpje in de kast moet ik misschien zelf ook maar weer eens een klein goudborduurwerkje starten.... Het andere leuke dingetje is de Quilting Blog award die vandaag werd 'uitgereikt'. Heel hartelijk dank aan alle lezers die hun stem lieten horen.

8 opmerkingen:

marcella zei

mijn 'diploma' vind je in het vorige blogje en de Quilters blogs badge zie je bovenaan in de rechterkolom.

Ineke zei

Leuke aanwinst, toch bijzonder. En gefeliciteerd met je Award!

MaaikeW zei

Gefeliciteerd met je aanschaf, ik hoop voor je dat de vorige aanschaf toch nog boven water komt! Goed om iets over Trijnie te lezen!

Truus zei

Gefeliciteerd met je Award!
Mooi voorwerp is dit en gaat het gouddraad dan door de gaatjes ter bescherming Marcella?
Heb al gekeken maar deze Handwerken zonder Grenzen heb ik niet.
Zonnige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Je hebt gelijk wel een prachtexemplaar zeg!
Had er nog nooit van gehoord, dus was blij met de tekst.
Als je goud gaat borduren zou het leuk zijn om het te zien

Anny zei

Gefeliciteerd! Liep net UPS mis! Ben ik dehele dag op mijn hoede, laat ik de hondjes even plassen... en ja hoor! Geen mooie oude materialen. hoor. Als het goed is een trui uit Zweden die daaaaaaaaagen in Keulen heeft gebivakkeerd. Moet ik weer naar het benzinestation.

Lida zei

Prachtig dingetje, past heel goed in jouw verzameling zeker als je het gaat gebruiken! Groetjes
Lida

Carole zei

bel article sur un fuseau spécial ou brodse ou broche en français je crois , je vais découvrir votre blog qui m'a l'air bien sympathique bonne année à vous