maandag 28 mei 2007

Schwälmer Stickerei

Een tijdje geleden vertelde ik hier en later nogmaals iets over mijn Schwälmerwerkje in uitvoering.
Ondertussen ontving ik van Annemieke erg leuke en bijzonder nuttige post uit Frankrijk. Een envelop met mooie postzegeltjes en daarin behalve een gezellig dikke brief met veel informatie ook nog een folder, foto’s en een klein lapje.

Vorige week kwam mijn souvenirgroepje bij elkaar en de envelop ging mee.

Annemieke heeft een cursus Schwälmer Stickerei gevolgd in Duitsland en het lapje is het linnen waarop men in de cursus op werkt. Ook zat er een lijstje in de envelop met de juiste dikte garen voor de verschillende steekjes van het Schwälmer werk. Een goed begin is het halve werk dus ik ga nu uitkijken of ik een dergelijke kwaliteit linnen ergens kan kopen voor mijn volgende borduurwerk en natuurlijk borduur ik in het vervolg met het goede garen ;)

De cursussen worden gegeven door Heidi Baumgartner en op haar website zie je een overzicht van alle lessen die je bij haar kunt volgen. Er zit een heleboel bij waar ik wel belangstelling voor heb.

Annemieke liet me ook weten dat er inderdaad een klein verschil is tussen Hessenstickerei en het Schwälmer borduurwerk. Het verschil zit in de gebruikte motieven: bij het Schwälmisch witborduren worden alleen de klassieke motieven zoals harten, tulpen, granaatappel, bloemkorven en duiven gebruikt en Hessenstickerei is wat vrijer.
De brief stond verder vol met voor ons erg handige tips en trucs waar we verder mee aan de slag kunnen.

We hebben met de neus op de foto’s de details bestudeerd. Wij (en ik in het bijzonder) hebben erg veel plezier aan de Franse envelop beleefd.

Mijn Schwälmer lapje is inmiddels af. Voor ons volgende souvenirproject hebben we een wat eenvoudiger thema gekozen, we gaan wat tussenzetseltjes breien en haken. Daardoor heb ik vast wat tijd over om de komende maanden nog wat verder te gaan met een ander Schwälmer projectje, het is zo leuk om te doen!

de zijkanten heb ik niet afgewerkt, die vallen straks weg in de omslag van mijn souvenirrol

Dank Annemieke voor je uitgebreide en zeer gewaardeerde info!

Geen opmerkingen: