vrijdag 7 januari 2011

Waardevolle papieren

"Het" was me al maanden daarvoor beloofd en ineens was het er. Ik lag in bed kort na kerst met een griep en er werd aan de deur gebeld. Mijn lief ging naar beneden en vond een tasje aan de voordeur. Mijn naam stond erop. Toen ik na een paar uur wakker was en eventjes uit bed heb ik de inhoud van de tas bekeken. Wat een schatten voor een handwerkster:
Een flinke stapel Franse handwerkstijdschriften genaamd La Broderie Blanche uit de jaren 1927 t/m 1929 en nog enkele losse andere Franse bladen uit dezelfde periode.
Geen bladen om al liggend in bed te bestuderen, daarvoor zijn ze te oud en is het formaat te groot. Ik heb dus even gewacht met verder genieten tot ik weer op de been was. Ik kreeg de bladen van Lida en ik ben er uiteraard bijzonder blij mee.
wat een schat aan informatie: prachtige alfabetten,
geweldige monogrammen, grote, kleine in verschillende uitvoeringen, de een nog mooier dan de ander,
kleine kledingstukjes zoals dit manteltje voor "roodkapje" en frêle lingeriehemdjes en broekjes pour les dames en niet vergeten de dingen voor in huis zoals onderstaand kastrandje met schulpjes
Wat een genoegen om al die bladen te bekijken te bedenken welk van deze patronen ooit in een grijs verleden door andere vrouwen zijn geborduurd.

Geen opmerkingen: