vrijdag 21 januari 2011

Oud Goed

Ik hoop niet dat er iemand zenuwachtig werd maar mijn oude goed heeft wat vertraging gehad. Gisteren was er bij Joke, Betty en Monica al een verhaal te lezen over hun oud goed belevenissen van de afgelopen maand, vandaag ben ik de hekkesluiter.
Er kwam weer een heleboel verzamel-spul bij van een vriendin met opruimwoede. Ik ben er blij mee en er zitten leuke dingen bij. Hier zal ik wel e.e.a. van moeten wassen, er zijn ook aangerimpelde strookjes met Engels borduurwerk en die kan ik beter eerst even netjes plat maken en daarna wassen en strijken.
Zelf kocht ik een erg mooie souvenir, een kleintje maar ik vind er wel heel veel inspiratie in:
Heel veel technieken op een niet al te grote lap. Hij is zeer fijn geborduurd, dat laat ik zo meteen zien in een detailfoto, de kantjes langs de zijranden zijn gehaakt. Na de open zoom volgt een stopverbinding tussen twee zelfkanten over de gehele breedte van de lap. Op de foto is dat te zien als een lichte 'streep' daarna diverse verschillende open randjes, naadverbindingen, oprijgjes e.d. en vervolgens de naam van de maakster. Op de foto zie je misschien dat die ondersteboven staat.
Ook het alfabet staat ondersteboven. Aan de bovenkant van de lap staat "souvenir" dat staat wel in de goede richting. Dan volgt er een prachtig tussenzetsel van in zig-zag gevouwen band:
rechtsboven ( de foto is gedraaid om het monogram beter te kunnen zien) een monogram in wit op wit met de letters van de maakster
daarnaast het woord "souvenir" in kruissteekjes, zó fijn
om de lettertjes op een rechte lijn te krijgen is er een extra draadje geregen zodat er plaatselijk een streepje ontstond
en rechtsboven sluit af met een klein stoplapje. Dit is eerst omgenaaid met een bandje en daarna op de lap genaaid. Ook dat is een leuk idee voor onze oud goed- quilts
Er is een gehaakt tussenzetseltje en een gebreide, deze laatste zie je hierboven.
En nu je toch naar het stoplapje in detail kijkt: kijk ook eens naar het genaaide schulpje aan de bovenrand, ook dat vind ik mooi om ergens in de quilt toe te passen. Met een oud stukje laken, want in deze lap ga ik uiteraard niet knippen ;)
Natuurlijk zijn jullie benieuwd wat ik zelf deed:
Dat was niet al te veel zoals jullie op bovenstaande foto kunnen zien. Het merklapje van Mélanie Allard is bijna klaar. Zoals je kunt zien aan het origineel in het boek heb ik het wat breder gemaakt maar verder heb ik netjes alle verhoudingen aangehouden.
tot de volgende "Oud Goed" !

Geen opmerkingen: