zondag 9 januari 2011

Drie kleine kleutertjes

Een tijdje geleden zag ik bij H&M, waar ik weleens voor Sophie naar kleertjes kijk, bovenstaande bloesjes. Handwerkende oma's zien natuurlijk direct mogelijkheden om leuk te doen met het ingerimpelde pasje.
In overleg met dochterlief kwam er zo'n bloesje, een witte en ik begon met wat draadjes en daarbij de papieren les van de cursus smockwerk die ik vorig jaar bij Needles4all volgde te frummelen op het met elastiek ingerimpelde katoen. Het viel aanvankelijk niet heel erg mee omdat - in tegendeel met 'echt' smockwerk- de plooitjes niet allemaal keurig onder elkaar zitten. Ook zijn ze veel minder diep dan zoals ik geleerd heb. Toch kwam er met weinig problemen een erg leuk resultaat.
In de geest van de KIP-Day, de mondiale Knit-in-public-day besloot ik gisteren om mijn handwerkje mee te nemen toen ik een dagje in Utrecht was. Mijn lief vergaderde hier en ik zou daar op hem wachten als ik klaar was met winkelen. Tegen drieën hield ik het winkelen wel voor gezien en zat ik achter een lekker kopje thee in het gezellige museumcafé met mijn handwerkje op schoot.
Het bloesje vorderde lekker en tegen de tijd dat 'de heren' klaar waren met vergaderen was ik al een heel eind op streek.
Nu verwacht ik van liefhebbers van draaiorgels van het mannelijk geslacht niet echt dat ze belangstelling hebben voor handwerk in het algemeen of van het mijne in het bijzonder. ( Mijn lief is daar natuurlijk een zéér gunstige uitzondering op ;)
Ik was dan ook erg verrast dat één van hen met belangstelling naar mijn gepruts keek, het bloesje zelfs even in handen nam en opmerkte: "wat knap en wat fijntjes geborduurd."
Het maakte mijn eerste BIO-Dag (Borduur-In-Openbaar-Dag) tot een succes.
Voor de liefhebbers nog even een close-upje van de bloes die ik gisteravond thuis verder afmaakte.
Vanmiddag heb ik het kledingstukje aan Schoonzoon meegegeven toen hij eventjes langs kwam. Ik ben benieuwd wat Sophietje er straks van vindt :)
De andere twee bloesjes kochten we later in de uitverkoop, steeds in een maatje groter. Ik heb nog wel even de tijd dus om ook die op te vrolijken met een borduurtje.

Geen opmerkingen: