dinsdag 4 mei 2010

Terug uit Parijs

Joehoe, ik ben d’r weer.
Mijn weekje "uitrusten" werd een heerlijk zonnige en bijna zomerse week in Parijs. Waar kun je beter zijn dan daar.

Boven op Montmartre; we gingen omhoog met de Funiculaire, het kabeltreintje dat je omhoog brengt naar de Sacre Coeur. Daar maakten we dit mooie plaatje. Eenmaal weer beneden kocht ik een flinke lap Toile de Jouy in een van de vele stoffenwinkeltjes.

We gingen ‘s avonds uit met onze Parijse vrienden. Een van die avonden bracht ons per taxi – dat was al een plezier op zich, zo ‘s avonds met de auto door een prachtig verlicht Parijs te rijden – naar een boot in de Seine, diep in het Bois de Boulogne.
Er was ons "food and music" beloofd en de avond bleek een hele belevenis. Na een glaasje Kir Royale met hapje werden we naar beneden gedirigeerd waar we een anderhalf uur durend concert kregen van een zanger die Parijse liedjes zong begeleid door een voortreffelijke spelende accordeonist. Paris pur sang.
Omdat dit Frankrijk is, kwam er daarna een flinke maaltijd in drie gangen, rijkelijk besproeid met wijn. Zelfs het kopje espresso na afloop ontbrak niet. Diep in de nacht werden we dwars door een nog steeds levendig Parijs teruggereden. Het was een mooie avond.

Ik bezocht een aantal handwerkwinkels. Ik kies bij ieder bezoek aan Parijs een paar andere uit en dit keer viel de keus onder andere op Ultramod, niet bepaald een aansprekende naam vind ik maar als je even op de naam zoekt zoals ik voorafgaande aan de reis deed weet je waarom deze winkel een absolute "must" is.
Even naar beneden scrollen voor adembenemende foto’s.

alleen al dit kleine stukje etalage deed me minutenlang zwijmelen

en dat was nog maar een klein deel van de prachtige etalage van Ultramod.

Voor ik de etalage fotografeerde ging ik eerst – langdurig – de winkel in. Het is een diepe winkel die van onder tot boven gevuld is met bandjes, kantjes, knoopjes, garens en nog veel meer. Ik kocht er verschillende soorten en kleuren zijden garen waarmee ik een antieke merklap die niet af is verder ga afmaken. Ik wil dat wel op een verantwoorde wijze doen zonder anti-datering en jullie gaan daar de komende tijd vast meer over zien en horen.
Aan de overkant van het straatje was de hoedjesafdeling van Ultramod. Daar fotografeerde ik deze machine waarmee je de hoedjes op maat kunt maken

Ook was er een antieke machine die vermoedelijk bedoeld was om de rand aan de hoed te naaien

Na Ultramod "deden" we die dag nog wat winkeltjes aan, lunchten op een terrasje en ‘s avonds aten we opnieuw lekker buiten op een terrasje een aantal gangen.

De volgende dag gingen we een heel eind met metro en trein naar een prachtig Chateau

maar daarover een andere keer meer.

23 Reacties

Geen opmerkingen: