zaterdag 16 januari 2010

40,50,60

Ik heb wat gewonnen deze week en gisteren werd mijn prijs door de postbode gebracht.
Eigenlijk was het niet echt winnen, ik moest mijn schat namelijk eerst zelf betalen. Soms kijk ik wat rond op veilingsites of er nog iets van mijn gading bij is en vorige week ontdekte ik een lief doosje wat ik graag aan mijn collectie handwerkgereedschapjes wilde toevoegen.
Nu vind ik het een sport om niet over mijn zelfopgelegde budget heen te gaan en deze keer had ik geluk. Toen de veiling afliep mocht ik mij eigenaar noemen van onderstaand garendoosje.
Gefeliciteerd, u heeft dit object gewonnen piepte Ebay blij.

En blij was ook ik! Eerst alleen vanwege de voorpret en gisteren opnieuw toen de postbode het bracht en het doosje echt, echt van mij was.
Kijk eens wat een leuk doosje het is:

Het doosje behoort tot de Mauchlineware en is volgens de verkoper omstreeks 1880 gemaakt.
In het doosje kun je 6 klosjes naaigaren kwijt van het merk Clark & Co waarvan nu nog steeds de garens onder de naam Coats en Clark te koop zijn.

Het doosje bevatte twee klosjes van het merk Clark die vermoedelijk van een andere datum zijn dan het label aan de binnenkant van het doosje aangeeft.

De binnenkant van het doosje is beplakt met een stevig blauw papier, een beetje kunstleer-achtig en langs de opstaande rand is dat met goudverf beschilderd. In de 6 gaatjes in de bodem horen 6 beukenhouten stukjes rondhout waar de klosjes op kunnen staan, zodat ze netjes op hun plek blijven. Volgende week gaat mijn lief dat restaureren voor mij.

Aan elk van de zes zijkanten aan de onderkant van het doosje is een gaatje geboord dat bekleed is met een benen randje. Onder elk van die benen randjes staat een cijfer: twee maal 40, twee maal 50 en twee maal het getal 60.
Het naaigaren werd in verschillende diktes geleverd: hoe hoger het getal, hoe fijner het garen. In dit doosje kon dus van elke aangegeven dikte een klosje wit en een klosje zwart garen bewaard worden. Het draadeinde stak door de gaatje naar buiten zodat je zonder het doosje te openen en de etiketjes te lezen direct het goede garen voorhanden had.
Wat een slim idee!

39 Reacties

Geen opmerkingen: