zondag 3 augustus 2008

Truus

Na de vakantie tref je altijd een heleboel mailtjes aan in je e-mailbox. Veel daarvan bevatten aanbiedingen die je niet eens wilt lezen en die kunnen dan ook zo in de prullenbak.
Dan zijn er nog de nodige berichtjes met reacties op het weblog en verder de persoonlijke post.
Onder dat laatste rubriekje was er een van een "bekende" die mij vriendelijk vroeg om even mijn adresgegevens op te sturen. Ze was aan het opruimen en er was "iets" wat kennelijk al tijden mijn naam riep.

Twee dagen later plofte er een envelopje op de mat, het voelde heerlijk zacht aan en het kwam van "haar", dus dit moest het "Mijn Naam Roepende Voorwerp" zijn ….

Na opening rolde dit beelderige lapje uit de enveloppe, het rook heerlijk naar een meegestuurd theezakje

Wat een cadeau!

Eerlijk gezegd stond ik er van te blozen, zo’n lief lapje en zo’n lief gebaar om dat naar mij te sturen. Ik heb het lapje om en om gedraaid en alle naadjes, kantjes, splitjes en knoopjes wel honderd keer bekeken. Zo leuk om de steekjes en het werk van dat meisje van zo lang geleden in je handen te houden en te mogen bekijken.

Het lapje is gemaakt door ene Truus (die naam staat in kruissteekjes linksboven naast het splitje) en het is gedateerd Anno (rechts naast datzelfde splitje) 1920 (hoekinzetje linksonder) de meisjesnaam van Truus is van Galen (rechtsonder in het inzetje te lezen) en in het midden borduurde ze nog het woord "souvenir". Ik denk dat Truus nooit had kunnen verzinnen dat ze 88 jaar later op het world wide web herinnerd zou worden aan de hand van haar lapje. Het woord souvenir krijgt er opeens een beetje meerwaarde door. Aan alle vier de zijden van het lapje maakte Truus een splitje: links en rechts een splitje voor een manchet, de een afgewerkt met een kantje:

de ander zonder.

Beide splitjes kunnen open en hebben een porseleinen knoopje en een knoopsgat. Naast elk splitje staan initialen rechts naast het kantje TVG ( dat is Truus zelf) en links GZ, die misschien de juffrouw was? De splitjes onder en boven zijn hemdsplitjes, de bovenste met een versteviging van naaldkant, het splitje onder is met stof verstevigd en heeft een trensje tegen uitscheuren. Rondom is het lapje afgewerkt met een zelfgehaakt kantje.

Wilma was degene die mij met zo’n lief en onverwacht cadeau blij maakte.

Wilma je hebt me vreselijk verwend met dit mooie lapje, ik ben er heel blij mee, niet in het minst omdat ik het geven zelf zo waardeer. Nogmaals heel, heel hartelijk bedankt!
Vanmiddag heb ik een envelopje voor jou op de bus gedaan met onder andere een koekje voor bij de thee :)

19 Reacties

Geen opmerkingen: