vrijdag 8 augustus 2008

Schatten in doosjes

Overal om mij heen zie ik spannende mandjes verschijnen, in verschillende stofjes en kleurencombinaties. Mijn handen willen dan ook aan de slag en mijn hoofd niet minder. Maar ik had me toch echt voorgenomen om eerst een aantal dingen af te maken voordat ik weer aan iets nieuws begin. Ik ben dus tussen de gewone "vakantie-dagen" door bezig met quilten aan de quilt voor hem of borduren aan mijn Biedermeier merklap. Beiden vorderen in prettig tempo. Van de quilt is de ster in het midden bijna klaar en van de vier ecru vierkanten en driehoeken heb ik de helft af en het derde vierkant ook bijna. De merklap mist nog een stuk of 15 roosjes in de rand.

Geen spannende foto’s op dit moment met waar ik nu mee bezig ben.

Ik was op zoek naar iets en keek in mijn shakerdoosjes. Daar kwamen tot mijn verrassing allerlei leuke dingetjes uitrollen die ik voor een deel weer vergeten was en daar heb ik een en ander van op de foto gezet: kijk maar even mee:

Het op een na kleinste doosje zit vol met kleine haakproefjes. Ik heb ze ooit gekocht, (maar weet niet meer waar) met als doel om ze ooit na te haken als proefjes voor mijn Souvenir de ma Jeunesse. Linksboven een klein miniatuur Sampler M breirolletje op naalden poppenhuis formaat gebreid. Ook een proefje voor mijn Souvenir. En de mini sokjes naar een patroon van Marian’ne, wat leuk vond ik dat om die te breien en ook een rond kaartje dat Berthi uitdeelde op onze eerste ontmoeting in Utrecht bij Polman’s. Alle leuke herinneringen weer terug in het doosje en op naar de volgende:



Geen shakerdoosje maar een klein vierkant naaidoosje wat ik van schoonmama erfde. Op het deksel is een klein borduurpatroontje geschilderd in kruissteekjes. Hier liggen allerlei half afgemaakte prutsjes in die ik voornamelijk maakte om steekjes of materialen uit te proberen. Omdat ook daar meestal aardig wat uurtjes handwerk in zitten doe ik ze vaak daarna in een doosje. Ik zie een stopje (een echte, met een gat erin!) in blauw, een proefje met uitgeknipt vilt genaaid op grauw linnen (het rode rondje met hartjes) een klein gebreid lapje, wat stekenproefjes en…

...Mies zonder hoofd, een Redworklapje waar ik er destijds twee van heb gemaakt, een is verstuurd als fibermail, de ander komt in mijn Souvenir. Ik denk dat Mies-de hoofdloze Redworkje nummer drie had moeten worden en dat ze uiteindelijk niet is af is gekomen. Verder nog wat proefjes gebreid stopwerk, ook daarvan komt het echte werkstukje in mijn Souvenir. Ook vond ik deze,

geborduurd op dat hele erge stramien ;) Beertje gezien? doosje dicht!

Groter Shakerdoosje, ditmaal gevuld met allerlei afgekeurd en overgeschoten patchwork. Het Karretje was een begin van een tuinen-quiltje wat bij nader inzien niet helemaal mijn ding was.

en dit beeldige lapje -helaas niet van mijn hand- kwam tot mijn verrassing uit een andere doos. Soms weet ik niet eens meer wat een schatten ik bezit. Dit is een proefje fraaie handwerken in Frans borduurwerk en wat is dat mooi gedaan! Ik kocht het in een antiekwinkeltje voor heel weinig.

en tot slot een kijkje in mijn rode Shakerdoosje dat ik kocht in Bath en zelfs daar vond ik een klein vergeten borduurwerkje in. Het andere geborduurde hartje draag ik soms aan mijn zilveren speld, maar dan haal ik eerst alle bedeltjes eraf. Het fijne linnen zakdoekje vond ik ook in het doosje.

Terwijl jullie hier lezen ga ik nog een paar steekjes quilten!

tot kijk

20 Reacties

Geen opmerkingen: