vrijdag 22 augustus 2008

F

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met een nuttig en fraai alfabet ben begonnen. Eerder schreef ik nog vrolijk over de E en daarna bleef het alfabetisch gezien lang stil.

Vandaag de F, althans het begin. Morgen (of zo) plak ik nog een stukje met nieuwe F-fen aan dit logje vast.

F is natuurlijk de beginletter van Fraai, nuttig en FRAAI en Fraaie handwerken waar bovenstaand boekje erg prachtige voorbeelden van laat zien.

F is ook van Frivolité, een merkwaardig geknutsel met een spoeltje genaamd "schuitje" en een haaknaald; Ik ben de kunst niet machtig. Het kleedje op bovenstaande foto is dan ook niet van mijn hand.
Zij kan het wel en wil je zien hoe ‘t moet kijk dan even bij haar (filmpjes!)

Friese Volkskunst vind je hier, in het boek Letter voor letter, prachtig geïIllustreerd met mooie Friese letterdoeken en ander borduurwerk.

Het lapje dat erop ligt is oud en evenmin "door mijn gedaen"

F is van Fournituren
four-ni’tu-ren [foer-](
Het verschot is de voorraad. (zo leer je nog eens wat :)

Rare lieden die Fransen: met de Point de Chausson bedoelen ze gewoon onze Flanelsteek.

en ook het Franse knoopje begint met een letter F

Een fijn steekje wat op veel manieren is te gebruiken. Beide afbeeldingen komen uit Le Grand Livre de la Broderie.

Een ander veelzijdig steekje beginnend met F is de Festonsteek. Toegepast bijvoorbeeld in het Richelieu-werk van het vorige logje maar er zijn vele toepassingen denkbaar.

Bij het quiltgebeuren hebben we bijvoorbeeld de Feedsack quilts en daar kan Josephine je alles over vertellen. Zelf heeft ze er stapels vol van in haar kast, kijk maar eens op haar bovenste foto in de linkerkolom.

Wat het quilten betreft houd ik het op de Folded Quilts, het gevouwen patchwork waarbij je de afzonderlijke stukjes niet tegen elkaar naait maar ze omgevouwen in elkaar schuift. De deeltjes zet je onzichtbaar met een klein steekje vast.

En zie hier dan gelijk mijn eerste en enige mandje
Er komt nog meer, maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom ;)

Vandaag effies verder met het F-woord.
van Bertie ontving ik nog wat tips, twee daarvan had ik zelf al bedacht en op foto vastgelegd, de ander zoeken we nog even op:

Het filet werk. Filetwerk is er in knoopwerk en daarvoor gebruik je een knooplatje en een knoopnaald. Het schijnt een eenvoudige techniek te zijn die ook door vissers wordt toegepast, zij het dat vissers veel grovere materialen gebruiken. Toch moet je de techniek wel even onder de knie krijgen. Ooit wil ik het leren.
Als er voldoende filet is geknoopt kun je er een patroon in aanbrengen met bijvoorbeeld de stopsteek (point de reprise): je rijgt dan als het ware de vakjes volgens patroon vol. De enige moeilijkheid is het mooi aan en afhechten. Bovenstaand kleed is bij ons al heel lang in de familie. Het komt van mijn grootouders van Franse zijde en daarna was het zo’n vijftig jaar in mijn ouderlijk huis. In mijn jeugd heb ik bij elke feestelijke gelegenheid als het op tafel kwam met verwondering zitten puzzelen hoe zo iets moois gemaakt kan worden. Ik vind het dan ook heel bijzonder dat het kleed nu bij mij is.

Een andere manier van filetwerk is gehaakt filet. Met een haaknaald maak je open en dichte vakjes tegelijkertijd. Velen van ons zullen in de jaren 70 en 80 kleine gordijntjes en kastrandjes hebben gehaakt om ons eerste huisje gezellig te maken. Als je heel fijn haakt kun je dit ook gebruiken als inzetje in een tafelkleed of zakdoekje. Op de bovenste foto in dit logje zie je een zakdoekje met een patroon wat lijkt op filet maar dit is open naaiwerk, door middel van draden uittrekken en groepjes draden omwoelen krijg je een open weefsel waar je met de point de reprise ook een (heel fijn) kantwerkje in kunt borduren.

In het boek Hemels handwerk staat zowel het filet knoopwerk als het filet haakwerk beschreven. Het boekje wordt nog regelmatig tweedehands te koop aangeboden.

wordt vervolgd

Vandaag verder met het Feuilleton over de letter F
(feuil.le.ton (het, dem; feuilletons; feuilletonnetje, vervolgverhaal, dat in afleveringen in een dagblad, tijdschrift of op radio of televisie verschijnt)

verder met de F dus en dan kom ik op Frans borduren. Bij het Frans borduren ligt het borduurwerk dik op de stof. Eerst wordt de ondergrond opgevuld met steken waardoor reliëf ontstaat. De bovenste laag steken ligt strak tegen elkaar aan. Door het reliëf ontstaat schaduwwerking. Aan de achterkant is het borduurwerk vlak. Frans borduurwerk zie je vaak op oud linnengoed zoals hier de letter E op deze linnen zakdoek. Het wordt vaak gebruikt voor letters en monogrammen.

Ik heb het even geprobeerd op een van mijn Souvenirlapjes en het smaakte naar meer. Ik zou best wel zo’n mooi letterlapje in Frans borduurwerk willen maken.

Tot zover waren de handwerkjes in F gevorderd toen ik me bedacht dat ik nog geen breiwerk in F had gevonden. Even nadenken en het breiboekje erbij...

Fair Isle. Fair Isle is een Jaquard breitechniek waarbij er per toer steeds met twee kleuren in patroon gebreid wordt. Het zijn vooral geometrische patroontjes die op Fair Isle, een eiland voor de noordkust van Schotland ook wel "Peerie Patterns" worden genoemd.
Hier vindt je een voorbeeld van Fair Isle breiwerk ( bron: "breitechnieken")

Zelf dacht ik nog aan Grandmothers Fan, een geliefd patchworkpatroon dat in jaren dertig van de vorige eeuw erg populair was en vaak van Feedsacks werd gemaakt en ook de Flying Geese die nog steeds vaak wordt toegepast in quilts.

Bertie vulde me daarna nog aan met de Fluweelsteek, zoekend daarnaar vond ik deze humoristische
vertaling maar na het lachen kun je voor een betere uitleg beter even hier kijken.

Ook van haar kwam de Florentijnse steek, hier in beeld.

Finally Finished, tot Gauw ;)

35 Reacties

Geen opmerkingen: