maandag 10 december 2007

Kelsch krans

In een eerder logje vertelde ik dat ik in Strassbourg een bezoekje bracht aan borduurwinkel Fil du Temps. Ik kreeg er een koekje en een hart, maar er werd ook iets gekocht. Eerder die week kocht ik in Colmar een prachtig boek met kruissteekmotieven en symboliek uit de Elzas. Ik zal er eens een apart logje aan wijden want voor liefhebbers is het beslist de moeite waard. In het boek zag ik borduurwerk met een speciaal garen van Caron ( Waterlillies)
Ik vond de kleur garen in het boek zo mooi dat ik bij een borduurwinkel daar in de buurt navraag heb gedaan. Het bleek dat deze kleur speciaal voor Fil du Temps in Strassbourg wordt gemaakt in de kleur Kelsch en uitsluitend daar verkrijgbaar is.

Kelsch is een linnen stof uit de Elzas die in ruiten geweven is in de traditionele kleuren rood en blauw. Tegenwoordig is er ook een groene variant verkrijgbaar. Veel oud beddengoed in de streek is geweven in Kelsch en je komt zowel het oude Kelsch als het nieuwe daar nog regelmatig tegen. In de traditionele kleuren van het oude Kelsch is er nu een in kleur verlopend borduurgaren gemaakt dat van blauw via de grauwe linnenkleur verloopt naar rood. Er zijn twee tinten : kleur 999A en kleur 999B de een is wat blauwer van tint en de ander bevat meer rood. Hier zie je het garen op de website van Fil du Temps.(even met de pijl rechtsonder doorklikken)

Eenmaal binnen in de winkel zag ik een beeldig lapje geborduurd met dit garen. Het was onderstaand patroontje:

Het is een kransje in stiksteek en kruissteek, tussen de dunne takjes zijn delicatessen uit de streek te zien: de kugelhopf, een soort tulband en de bretzle een soort broodachtige, gezouten krakeling.
Harten komen ook in de Elzassische volkskunst voor en zijn dan ook in dit kransje te vinden.
Behalve het Kelsch garen is er hier en daar ook donkerblauw en rood gebruikt. Het is geborduurd op 16 draads linnen in een zandkleur.

17 Reacties

Geen opmerkingen: