zondag 30 december 2007

Jaaroverzicht in naald en draad

Morgen komt Elise hier oliebollen bakken. Dan staan we samen de hele dag in de keuken, schillen de appeltjes, kloppen het beslag, drinken thee en kletsen eindeloos. Morgen heb ik dus geen tijd voor mijn traditionele jaarlijkse overzicht aan handwerkjes.

Vanmorgen heb ik eerst een lijstje gemaakt aan de hand van mijn weblog om een idee te krijgen wat ik her en der aan oude werken uit de kast moest halen. Omdat ik de laatste maanden geplaagd wordt door Een Kwaal dacht ik (alweer, zou ik haast zeggen ;) dat ik dit jaar weinig had gemaakt. Was ik toch mooi vergeten dat ik best een flitsende start in het begin van het jaar heb gemaakt.

Hieronder volgt een overzichtje van mijn handwerk-leven in 2007:

Mijn handwerk jaar begon met een vreselijke storm en een workshop van Margreet Beemsterboer. We maakten deze prachtige knottedoek. Het was al lange tijd een wens van mij om eens zo’n doek te maken. Ik ben er zo blij mee! Het jaar eindigde min of meer met dit kransje uit de Elzas. De babyslofjes zijn een vooruitblik op het wondertje dat wij in het eerste kwartaal van 2008 mogen verwachten. Het is het eerste kraamcadeautje dat ik voor Elise maakte.


Ook in 2007 werden er weer kleine stukjes aan mijn Souvenir toegevoegd: Het wit- en sneewerklapje is nog in de maak, het lapje in Pointe de Saxe moet boven en onder nog afgewerkt worden. De twee ragfijne "zakdoek-hoekjes" op batist met het kleine alfabet in platsteekjes eveneens. Het kleine replica merklapje van Elisabeth moet nog in een ander lapje genaaid worden. Het gebreide tussenzetseltje linksboven breide ik op naalden 0.8 en dat was eens maar nooit weer ;)


Vol goede moed begon ik het jaar met mijn vierde Baltimore blok, een bessenkransje. Er zijn er nog vijf te gaan. Ook maakte ik eindelijk deze quilt voor mijn lief. Het naaien ging redelijk snel, vlak voor onze vakantie naar de Elzas heb ik de top samen met een vriendin gesandwiched en in Frankrijk begon ik met quilten. Maar helaas, quilten is een van de dingen die op dit moment echt niet gaat dus het is na een aarzelend begin blijven liggen. Zodra het weer kan maak de quilt af. Omdat hij hem zo mooi vindt ;)

Borduren deed ik ook in 2007. We begonnen met een "eigen-ontwerp-lap" met onderwerpen die wij met z’n allen als groep gekozen hebben. Het gaat niet snel, officieel komt er eens per twee maanden een motiefje bij maar officieus zijn er al een flink aantal lappen af! Ik heb het mezelf ook niet gemakkelijk gemaakt met die rand. Ook maakte ik deze leuke letterlap in steelsteek en platsteek, de "besjes" boven de letters zijn Franse knoopjessteken.

Gebreid werd er ook. Nadat ik aan een eindeloze rol met patroontjes van Carla en Mezelf was begonnen besloot ik ook een eindig exemplaar te maken: de complete breirol Sampler M; afgewerkt met mijn eigen initialen in rode maassteekjes. Erbij een paar Marker mouwtjes en een half af Marker randje, een patroon van Margreet Beemsterboer (kijk eens bij Kunst en Vliegwerk voor meer Marker moois!)
Het randje wordt een tussenzetseltje voor De Rol

Nog meer breiwerk en Margreet zie je hierboven. Vanaf 2006 was "toute breiend Nederland" in de ban van de HzG shawl. Ik breide deze voor mezelf, daarna eentje in zwart met een klein spikkeltje voor mijn zus en daarna dit jaar nog eentje in bovenstaand blauw voor zoon’s meisje; zij vond na uren wikken en wegen voor de spiegel in de winkel deze kleur toch het mooist. Het slofje maakte ik in Maassluis tijdens de Stitch in.

Bijna af in 2006 en eindelijk in 2007 de laatste -extra- steekjes toegevoegd aan deze replica stoplap. Dat heb je ervan als je iets verandert aan het patroon ;) Niet alleen af, maar ook ingelijst en opgehangen. Dat laatste gebeurde door mijn lief en dat was heel wat. De meeste dingen die ik produceer vindt hij mooi, maar een stoplap laten inlijsten, dat vond hij maar niks.

Dit jaar stond ook in het teken van harten; omdat het een motief is wat "overal" in voorkomt besloot ik om niet iets speciaal voor de gelegenheid te maken maar om te kijken wat er zo al op mijn pad kwam.
Dat was bijvoorbeeld dit kleine merklapje met quilts en namen van quiltblokken. Tussen de letters en onderaan in de rand zijn kleine hartjes. Ook maakte ik dit lapje in Schwämer borduurwerk. Het lapje vindt straks een plaatsje in mijn Souvenir de ma Vie. Zelfs mijn achtergebleven speldjes en naaldjes stak ik in een hartvormig afsnijdseltje ;)

Harten werden ook gebreid. Rond Valentijn ontdekte ik een leuk breiboekje in de boekwinkel en daar stonden deze harten in. Ze kregen een plaatsje in De Eindeloze Breirol. (ik zal hem weer eens opmeten)

En tenslotte: het meeste "hart" zit in deze quilt die jullie nog niet te zien krijgen. Voor de Aagjes hierbij alvast een klein voorproefje.

Voor wie de verhalen achter bovenstaande werkjes nog eens wil nalezen: alles is terug te vinden op mijn weblog, evenals de jaaroverzichten van 2005 en 2006

Ik vond het leuk dat ik jullie ook dit jaar weer zo vaak op mijn weblog mocht begroeten, bedankt voor alle nuttige, fraaie, hartverwarmende en lieve reacties en natuurlijk ook mijn complimenten voor jullie eigen weblogs waar ik ook iedere dag weer met veel plezier lees en reageer.

Ik wens ieder een heel fijne jaarwisseling en een zorgeloos, goed, creatief, gezond en gelukkig jaar
27 Reacties

Geen opmerkingen: