zondag 11 december 2005

voor de luie huisvrouw

Berthi  http://www.berthi.web-log.nl  schreef in haar weblog  "Coton a Marquer"  over het merken van linnengoed.  In vroeger  tijden werd het linnengoed gemerkt door met kleine kruissteekjes de initialen op het linnengoed te borduren. Voor het maken van monogrammen werden later ook malletjes gebruikt waarmee de letter op de stof kon worden aangebracht die daarna geborduurd kon worden.In de jaren 70 heb ik in Londen bij Selfridges een doosje gekocht met een stempel en speciale inkt om linnengoed permanent te merken. De bijgeleverde inkt moest op het stempelkussentje worden gedruppeld en vervolgens kon men zeer snel al het linnengoed van een -zwart-  monogram voorzien. Echt gebruikt heb ik het indertijd niet. Ik kan me nog herinneren dat het een kliederige bedoening was en dat de -uiteraard niet wasbare inkt- overal aanzat waar het niet moest. Het stempel kan ook gebruikt worden voor het aanbrengen van lakstempels. De tekst in het doosje luidt: "Permet linen marking outfit. Directions: spread a little of the ink on the pad with small brush or cork, then moist the stamp lightly on the pad. When used with sealing wax moisten stamp with water." De inkt in het buisje is inmiddels ingedroogd en de inhoud bestaat uit scherfjes erg geconcentreerde inkt; ik kreeg  opnieuw zwarte vingers. Ik geef  de voorkeur aan de ouderwetse methode met rode draad en kruissteekjes. gemerkt linnen, foto HzG

11 opmerkingen:

anneke zei

ik ook!
die onuitwasbare inkt geeft alleen maar veel extra werk... niks geen luie huisvrouw!

groetjes

Juul zei

Is ook veel mooier!
Als je dit nog op tijd leest en ook nog energie hebt (of anders kun je het eventueel op nemen), even een tip: op NED 1 is zo dadelijk een programma over webloggers
Groetjes Juul :)

marcella zei

bedankt, ik ga kijken!
tuurlijk is echt merken veel mooier, maar een stempel met jouw letter en die van je lief om het toekomstige linnengoed te kunnen bestempelen was toen reden genoeg om tot aankoop over te gaan.

Berthi zei

Wat een ontzettend leuk doosje. Heb ik nog nergens eerder gezien. Ik heb een oud linnen zakje waar zwarte stempels op staan. Wellicht heeft men zo'n stempeldoosje gebruikt. Ik zal morgen de koperen sjablonen op mijn blog zetten.

Ik kan me de vieze troep van de inkt voorstellen. Er gaat niets boven linnengoed dat mooi met de hand gemerkt, geborduurd, is.

Juul zei

Hoi Marcella,
Het programma is afgelopen, en wie het niet gezien heeft, heeft je niet veel gemist. (mijn mening)
Ik kies m'n weblogs toch naar m'n eigen interesses waar ik over wil lezen, en de gezellige mensen erachter.
Wat vond jij ervan? Dat met die koeien en dat dorpje was wel leuk, maar ik LEES liever een goede weblog dan dat ik naar een weblog KIJK.
Wist je toen je de stempels kocht al van merken met borduursteken af?
Het idee is inderdaad ROMANTISCH!
Groetjes en tot de volgende keer.
Juul :)

marcella zei

ik was ook niet erg onder de indruk van het programma. Ik wist 30 jaar geleden al van het merken met kruissteken af, maar het merken van je linnengoed is natuurlijk niet erg nuttig als je de was thuis doet. Het versieren van linnengoed met monogrammen vond ik toen al leuk. Ik heb ooit nog eens een quilt gemaakt in witwerk met monogrammen. ik zal er een keer een logje aan wijden

Juul zei

Niet nuttig...maar wel fraai... :D :D :D
Ik hou je weblog in de gaten.
Groetjes, Juul :)

marcella zei

maar toch bedankt voor het vertrouwen

marcella

marcella zei

:D je hebt die quilt nog niet eens gezien. Het betreft een jeugdzonde. De juiste quote is dus "nuttig noch fraai" in dit geval.

marcella

Juul zei

Hoi Marcella,
Ik heb nog iets leuks om nu naar te kijken:

Voor de 50e keer viert de stad Gouda Kaarsjesavond. Vanaf 19.00 uur zijn alle ramen op en rond de Markt verlicht met kaarsen. In het Stadhuis staan bij elkaar 1500(!) kaarsen voor de ramen.

http://www.xs4all.nl/~gouda004/

groetjes Juul :)

AT Gold zei

Leuk geschreven weer.