dinsdag 12 januari 2010

Katrien

Katrien stelde afgelopen week voor om vandaag ons eerste quiltje te laten zien. Ik heb er twee :)

Het zal ongeveer dertig jaar geleden zijn dat ik met enige regelmaat het tijdschrift 100Idees las, een Franstalig tijdschrift met allerlei leuke ideeën op handwerk en ander knutselgebied. In een van die uitgaven kwam ik een lap tegen die mij zeer aansprak. Het bestond uit fragmenten oud linnengoed met monogrammen erop geborduurd en de tussenliggende blokken waren in verschillende patronen doorgestikt.
Er was een probleem: ik had geen oude lakens met monogrammen. Ik besloot ze zelf te tekenen op een manier waarop ik dacht dat het wel aardig zou zijn. Ik had nog nooit een steek geborduurd dus dit was een waar huzarenstukje.

Zo’n dertig jaar geleden wist men ook bij 100Idees niet veel van quilten af want van de tussenliggende blokken is alleen de bovenlaag doorgestikt.

destijds was ik niet helemaal tevreden met het resultaat en de lap werd al gauw gedoneerd aan de verkleedkist. Er is een jaar of vijf zeer intensief op ge-picknikt en erger door mijn kroost en daarna verdween de lap onderin de kast. Dat heeft hem geen goed gedaan. Ik zal hem straks wassen en daarna mag hij op de stapel.

Eenn van de monogrammen en hieronder een ander:

je ziet hier duidelijk hoe de aangrenzende blokken doorgestikt zijn. Door dat er niet door drie lagen is gequilt is het resultaat volkomen vlak.
Eigenlijk zou ik de quilt nog eens over willen doen, maar dan met de kennis en vaardigheden van nu ;)

Mijn eerste echte quilt stamt van later datum. Bij ons was indertijd een zeer grote quiltersgroep actief die ik regelmatig bezig zag in het plaatselijke tuincentrum. Zij verzorgde samen met een groep enthousiaste lesgevenden een uitgebreid aanbod van cursussen en workshops en voor een van die cursussen gaf ik mij op in september 1996. Drie maanden later was dit het resultaat:

Vlak voor de kerstvakantie was de top klaar en in januari was er de nieuwe cursuspresentatie in het tuincentrum. eenn dag lang hing het daar dan vol met quilts en wat klaar was mocht "hangen".
Wij gingen twee weken naar Frankrijk met het gezin maar ik vond gelukkig nog een plekje in de auto voor quiltspullen en naaimachine. Ik weet nog dat ik daar op de koude vloer rondkroop om mijn top te sandwichen en daarna was ik dagen bezig met de eerste pogingen om mijn quilt door te pitten.
De quilt kwam klaar die vakantie en trots hing ik hem buiten aan de luiken

38 Reacties

Geen opmerkingen: