vrijdag 11 juli 2008

Handwerken met Marcella

Ik heb het al begrepen, handwerken met Sophie zit er voorlopig niet in volgens jullie :)
Eerlijk gezegd denk ik dat ook en of Sophie ooit een handwerkster wil worden zal nog moeten blijken. Van mij hoeft ze niets en mag ze alles.
Toen mijn eigen kindertjes klein waren was alleen zoonlief geïnteresseerd in zelf handwerken. Zo maakte hij ooit van vilt een mutsje voor zo’n ledenpop die tekenaars gebruiken als model. Later maakte hij een outfit voor zijn 12e verjaardagsfeestje dat in Middeleeuwse stijl werd gevierd in onze achtertuin. De hele klas zou komen dus een kostuumpje werd door hem wel nodig geacht. Als een miniatuur Johan van de Alverman was hij een bijzondere gastheer.

Elise heeft meer herinnering aan de vele jurkjes die ik voor haar heb genaaid in de loop der jaren en haar mooiste verjaarscadeau ooit moet de enorme poppen-outfit geweest zijn die ik voor pop Anneliesje maakte. Toch is ook aan haar het handwerken niet voorbij gegaan: ze borduurt, quilt en pimpt sinds kort ook babyhemdjes als kraamcadeautjes voor vrienden.

Volgens mij gaat het ook allemaal vanzelf: als je zelf laat zien wat een plezier je in iets hebt en niets opdringt komt vroeg of laat het plezier en het zelf willen doen wel opborrelen.

Terug naar de realiteit van nu, mijn eigen handwerkjes.
De afgelopen weken heb ik nogal wat aan 'de quilt voor hem' gewerkt. (Voor eerdere logjes over die quilt even hier klikken en naar beneden scrollen)
Omdat ik mijn conditie wat wilde opkrikken besloot ik om meer te gaan fietsen en dus nodigde ik mezelf her en der uit bij quiltvriendinnen met de boodschap dat ik een dagje kwam quilten. Dag een was een "afmaakdag" (alleen het woord al ;) waarbij we met z’n vieren, elk met een eigen werkje aan de tafel heerlijk opschoten. Geen show and tell, maar kwebbelen en werken. Wat schoot dat heerlijk op; ik heb bijna vier uur aaneen zitten quilten en had bij thuiskomst bijna een "drop" van de ster af. De week daarop was ik bij een andere vriendin; kleinkind van drie speelde gezellig onder de tafel of fröbelde met haar lapjes en wij kletsten en werkten: zij aan een nieuw project en ik aan mijn quilt. Sinds die tijd heb ik thuis ook nog een en ander gedaan zodat mijn ster nu bijna op een klein puntje na gequilt is.

Het roze dingetje onderaan is het sjabloon waar ik straks de rand mee ga optekenen. Ik dacht dat het leuk zou zijn voor de foto maar je moet wel erg goede ogen hebben ;) Het gebobbel linksboven komt ook goed: soms trek je per ongeluk aan de rijgdraden tijdens het werk. De ster ligt in ieder geval plat en de twee hoeken en de driehoek die ik al gequilt heb ook.

Opnieuw heb ik geprobeerd om de kleuren goed te krijgen op de foto: ik heb zelfs de overgebleven lapjes apart gefotografeerd maar het blijft naar mijn smaak iets teveel afwijken van het origineel: vooral het geel komt nogal bruinig over en de roden zijn weer veel te fel. Daarom heb ik de volgende list bedacht: ik heb zo goed mogelijk dezelfde kleuren van DMC garen bij elkaar gezocht en die gefotografeerd:

De donkerste paars is kleur nr 3802, dan rood 815, 309 en 352, groen 472 en 470 (de laatste heb ik vergeten op de foto) en tenslotte geel 745 en 3823.

De komende weken ga ik weer wat meer aan mijn Biedermeier merklap doen. Binnenkort komen we bij elkaar en dan wil ik nog wat nieuws aan de lap hebben toegevoegd.
De laatste keer dat ik er over schreef vroeg ik mij nog hardop af of ik de alfabetten eerst zou tekenen of dat ik gewoon maar zou beginnen en kijken waar ik uit zou komen.
Ik koos uiteindelijk voor het laatste en ben inmiddels hier:

voor de brildragers HIER:

Dat komt dus helemaal goed, ook zonder tellen kom je er wel ;) Het kleine vlindertje plukte ik van het patroon uit de catalogus met liefde op linnen en daarmee komt Marcella’s vlinderstand op twee :)

22 Reacties

Geen opmerkingen: