vrijdag 26 mei 2006

Something old, something Blue

Dit is het resultaat van een heel bijzondere cursus van Irma bij Irma's Sampler in Haarlem http://www.irmassampler.com/.De cursus werd in het jaar 2000 gegeven onder de naam:  "Millennium Story project ".. Het bevatte een aantal middagen waarin we veel leerden over de geschiedenis van de stoffen en patronen uit verschillende perioden in de Amerikaanse quiltgeschiedenis. De bedoeling van de cursus was dat iedereen zijn eigen keuze uit de blokken en replica-stoffen maakte en die  op de manier van een story-quilt in elkaar zette. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de blokken als een sampler bij elkaar te voegen. Na iedere cursusmiddag gingen we met een enorme stapel patronen en tekst naar huis en van al die  A4tjes heeft Irma's man aan het eind van de cursus voor ons een leuk boekwerkje gemaakt. De bedoeling was dat er slechts een cursus gegeven zou worden, er waren echter zoveel aanmeldingen gekomen dat er uiteindelijk geloof ik vier grote groepen gestart zijn. In 2001 heb ik mijn  quilt aangemeld voor de tentoonstelling van het quiltersgilde en heeft hij in Nieuwegein gehangen. In 2002 kwam er bericht van Irma dat er alsnog een tentoonstelling kwam van onze millennium quilts in Haarlem. Dit zat al eerder in de planning maar kon om privé redenen niet doorgaan. Behalve onze millennium-quilts hing er in de grote kerk in Haarlem ook een collectie antieke Amerikaanse quilts uit de privé collectie van de familie Polak. Het was heel bijzonder om op die tentoonstelling te "mogen" engelen.  Mijn standplaats was naast een grote antieke witwerk quilt en ik heb vooral  genoten van het enthousiasme waarmee Irma's Kees steeds nieuwe details in de antieke quilts wist te ontdekken en daar over kwam vertellen. Het was natuurlijk heel  plezierig om mijn quilt naast al die prachtige antieke exemplaren te mogen zien. Maanden na de tentoonstelling werden wij door Irma en haar man uitgenodigd voor een fantastisch feest in Haarlem. Eerst kregen wij door een soort Sherlock Holmes een route uitgereikt die ons, in de stromende regen, langs allerlei mooie plekjes in Haarlem naar een recent gerestaureerde molen leidde. Daar stond een heerlijke maaltijd voor ons klaar. We kregen een rondleiding door de molen en voor iedereen was er een speciaal patroon van een quiltblok gemaakt. Het was de bedoeling dat we daar thuis een blok van maakten. Van alle terug ontvangen blokken heeft Irma  een herinneringsquilt gemaakt.De quilt. afm.: 192 x 192, sampler, katoen, patchwork-machine, applicatie-hand, quiltwerk-hand.een detail  van het quiltwerk aan de achterkanten een detail van de voorkant, een van de geappliceerde blokken

15 opmerkingen:

marian'ne m zei

mooi, mooi, mooi , mijn handen kriebelen.:-))))

Wat leuk om dat zo mee te maken en dat blijft een goede herinnering voor altijd!!!

marcella zei

@Juul, ben je er ook geweest ? de antieke quilt waar ik bij stond mocht niet omgedraaid, die was te kwetsbaar, maar de andere quilts mochten wel. mèt handschoentjes uiteraard.
Tuurlijk had ik een plu.
bovenstaande quilt is helemaal door mij gemaakt.
In de quilt van Irma zal mijn blok ook wel zitten, ik heb een blok opgestuurd maar ik heb geen foto van die quilt. Ik heb het patroon nog. daar kan ik op mijn beurt ook weer een quilt van maken. Het zoeken van ieders blok ging als een soort puzzeltje. Iedereen had een A4tje met blok + naam erop gekregen èn iedereen droeg een naamkaartje. het was de bedoeling om mensen aan te spreken of zij jouw blok toevallig hadden en je werd steeds aangeklampt door zoekenden die hun blok zochten. Leuke manier van kennismaken.

Juul :o) zei

Oh wauw, is het jouw quilt!
Ik had het verkeerd begrepen! *Ü*
Ja ik was ook op de tentoonstelling, in die tijd ging ik erg vaak naar Irma's Sampler.
Inmiddels ben ik alweer een kast ingedoken.. LOL
Herinneringen ophalen! :o)

marcella zei

zoek in de kast dan ook nog even naar die agenda die toen te koop was, op foto's vallen quilts vaak tegen maar deze heb ik allemaal in handen gehad, bij het bladeren komen de herinneringen boven ;)
Op de Expo in den Haag (2004) mocht ik de collectie Japanse quilts ophangen..wow, wat een ervaring..

marian'ne m zei

gebruik jij ( jullie) een mal om door te pitten, er zit zo'n prachtig motief in.

Juul :o) zei

Ik heb de agenda voor me liggen! :o)
Vertel... Bij welke stond jij?
:o)

Juul :o) zei

Ik heb inmiddels ook de foto's die ik toen heb gemaakt gepakt..., raden waar ik nu naar kijk?
:o)
Op mijn foto van jouw quilt, lijkt de kleur blauw donkerder, maar het was toen ook wat donker volgens mij.
Leuk om "alle" quilts weer eens te bekijken!
:o)

Lous zei

Marcella, als ik zie hoe mooi deze quilt is ,dan zal je Baltimore zeker geen probleem zijn.:o)

marcella zei

@Marianne, in dit geval heb ik geen mal gebruikt, wat je ziet is het applicatiepatroon rondom gequilt ( in the ditch heet dat)
soms gebruik ik een mal, maar er zijn ook andere manieren om je patroon over te brengen.
@Juul, de quilt waar ik voor stond staat niet in de agenda :(
Mijn quilt is in het echt iets donkerder dan nu afgebeeld.
@ Lous, mijn Baltimore komt wel af, 't is een beetje veel werk en ik werk er niet hard genoeg aan maar ooit komt ie af.

Rai zei

Deze is ook weer prachtig,is het hart een reverse appliqué.

anneke zei

je bent prachtig productief, iedere keer weer. en dit zijn ook zeker weer de leuke verhalen.

fijn weekend,
groetjes

Marcella zei

@Ria, dat heb je goed gezien, het hart is reverse.
@Anneke, jij ook een fijn weekend!

ineke zei

Hoei, wat een mooie quilt en zo mooi (en fijn!) doorgepit ook! Ben wel vroeger in de Bavo geweest, maar niet de laatste jaren, dus had deze nooit zien hangen.
Schitterend. Houden de kleuren zich goed? Ik heb soms problemen met donkerblauw. Alleen een quilt voor mijn zoon, waarvoor ik nota bene donkerblauw katoen van de markt voor heb gebruikt, blijft feilloos "op kleur". Helaas een quilt voor het 50-jarig huwelijk van mijn ouders is van donkerblauw naar grijs aan het verkleuren. Was hele dure fijne katoen uit de quiltwinkel. Bah! Al dat werk na een paar jaar al teniet.

Berthi zei

PRACHTIG......verder heb ik niets meer toe te voegen!

yvonnep zei

Soms vind ik de achterkant van die quilts nog mooier dan de voorkant. Die net zichtbare motieven in het wit vind ik prachtig.