zaterdag 13 mei 2006

B is van Baltimore

B is van Baltimore Dit project is nog volop in de maak, twee blokken klaar en het derde nog in de
spelden

en van Breien. Ik heb inmiddels van Basje een vijftal korte naaldjes gekregen.Wat een luxe na mijn vier eigen king size naalden..Mijn wantjes moeten nodig eens verder gebreid worden, na de laatste foto is er niks meer gebeurd...maar eerst even wachten tot de zon weg is. Natuurlijk komt er ook een breiwerkje in mijn souvenir...worden het kleine proeflapjes met verschillende steken?  Een stukje maaswerk misschien of ga ik mini kleertjes breien?

Van Borduren... behalve kruissteekjes borduur  ik tegenwoordig ook andere steekjes, open zoompjes, ajour, markerborduurwerk en zelfs "durf" ik tegenwoordig Dingen op niet-aftelbare stof. Een van de leukste dingen daarmee vond ik mijn cursus Candlewicking....omdat ik kort daarop een ringenkussentje wilde maken in dezelfde techniek voor het huwelijk van het oudste kind en haar echtvriend heb ik het niet helemaal afgemaakt...ik leg het nu  bovenop de stapel  "nog af te maken".




maar ook van Boutis...  ik heb een aantal  Boutiswerkjes gemaakt zowel op de Franse manier met achter en voor hetzelfde resultaat als  op de "Zaanse" wijze waar vaak aan de achterkant een goedkoop grover geweven lapje werd gebruikt. Bij die laatste manier zie je aan de achterkant ook nog plukjes van de katoenen draadjes uitsteken. Als het werk gewassen wordt krimpt het een beetje en na verloop van een aantal wasbeurten zijn alle draadjes weg.
B is ook van Blackwork en

Broderie Perse.De mooiste quilts met broderie Perse waren een aantal jaar geleden te bekijken in het textielmuseum in Tilburg. Daar hing een kleine collectie antieke quilts uit de Verenigde Staten. Een daarvan kan ik me nog herinneren omdat  ik die bijzonder mooi vond: heel mooi uitgevoerd applicatiewerk met daartussen in diverse handschriften met (kroontjes?)pen kleine gedichtjes en wensen geschreven.
En van Baby Jane, zoals alle moderne versies van de Jane Stickle quilt heten

46 opmerkingen:

marian'ne m zei

wauw, jij hebt je BBBBBest gedaan hoor!!!!! Wat mooi om weer van allerlei technieken te zien, sommige zijn nieuw voor mij. Ik ga mij er in verdiepen. Weer wat geleerd:-)))) Dank je wel.!!!

marcella zei

Marianne, waar ik geen foto van een werkje van heb zijn voor mij ook nieuwe technieken, maar ik ga ze wel proberen. het Blackwork voor mijn souvenir en de broderie perse ga ik zeker proberen zoals ik het beschreef, met tekst erbij. Ik ga eerst eens oefenen met O.I. inkt op een lapje..ik heb in geen jaren meer met een kroontjespen geschreven, dus dat is al een toer op zich. Blackwork schijnt ook nog niet mee te vallen heb ik me laten vertellen. Het is aan beide kanten hetzelfde als het goed is...het schijnt een heel gepuzzel te zijn om dat te bereiken...we zien wel, ik vind het wel erg leuk om al die dingen te leren.

marian'ne m zei

Hoe gaat dat 5 pennetjes breien, ik moet en zal een pen onder mijn oksel klemmen :-))). Ik las ergens over bamboe pennetjes, ken je die ook? Dit blackwork boek heb ik ook pas gekocht (he ik zie er mooie lettertjes in staan voor mijn art postal:-))), was ik vergeten) Met dit boek kunnen we voorlopig vooruit!!!!

marcella zei

ik heb het nog niet geprobeerd met vijf pennetjes, er is niets te klemmen, de pennetjes zijn 20 cm lang, half zo lang als de pennen waarmee ik ben begonnen. Als ik het heb geprobeerd laat ik je weten hoe ik het vind. Ik ben gewend er een tegen mijn broekband aan te zetten...daar hebben we ooit bij Berthi eindeloos over gepraat hoe iedereen z'n naalden vasthoudt ;) het zal dus ook voor mij wel wennen zijn, maar met hele lange naalden zo'n klein wantje breien is ook niet alles.
De bamboe pennetjes gebruikt yvonnep, zij is daar heel tevreden over, ze wegen minder en er waren nog wat voordelen geloof ik....zo leren we nog eens wat.
het patroon van de wanten komt uit HzG.
het blackworkboek heb ik geloof ik gekregen toen ik abonnee werd van HzG, een erg mooi boek en er staan leuke patronen in, op blz 32, 34 en 36 staan drie mooie randensamplers, die lijken me wel wat voor mijn souvenir.
Ik heb begrepen dat het resultaat het mooist wordt op aida, niet het materiaal waar ik gewoonlijk op werk, maar wel leuk om dat toch een keer te gebruiken.

marian'ne m zei

oei jij durft, mooi hoor!! Gooi de 3 samplers door elkaar en je hebt je "eigen"stijl :-)

marcella zei

@Marianne, hahaha, ik ben al blij als ik één zo'n ding heelhuids afkrijg...Iemand van mijn borduurgroep maakt ook een souvenir ( in een groep nog wel....de gelukkige ;) en zij heeft al wel een blackworkje af...zag er vreselijk mooi uit maar het viel haar niet mee begreep ik en het is er eentje met ervaring ;)

marian'ne m zei

toch, zit ik er hard over na te denken om vanaf nu alle probeersels (nieuwe dingen) op maat voor een souvenir te maken. Beter dan alles in hele kleine dingetjes op te laten gaan.

Juul :o) zei

Wat maak je toch Bijzonder mooi werk, Marcella!
Heerlijk om weer naar te kijken!
Heb je toen in Tilburg óók dat boekje .v.d. tentoonstelling gekocht?
Ik heb 't, maar moet even diep nadenken waar...(Anders liggen er straks wéér allemaal kasten overhoop...), ik zou het voor je mee kunnen nemen als je het niet hebt en wilt inzien.
Ook de boeken van Elly Sienkiewicz horen bij de B van Baltimore, heerlijke boeken!
I.p.v. met een kroontjespen zou ik de teksten met een hele dunne Micro Pigma pen (kleurecht!) schrijven en tekenen.
Het lapje stof eerst strijken op freezerpaper ter versteviging, en een lichtbak gebruiken, waar je het voorbeeld en het verstevigde lapje op vastplakt met tape.
Na het tekenen op de stof het freezerpaper verwijderen en de tekst permanent(er) maken door te strijken.
Ik maak zo ook de labels voor m'n quilts.
In The ultimate book of quilt labels van Margo J. Clabo staan ook veel tips op dit gebied.
Tot zover mijn Boekentips Bijdrage...
:D

marcella zei

Wat een fantastisch idee ( grijns) Ik heb het ook niet van mezelf hoor, ik heb het zoals ik net schreef van iemand van mijn borduurgroep.....zij "doet" het met een groep en liet anderhalf jaar geleden wat van haar eerste dingetjes zien.....ik ging zingend naar huis. Er zijn zoveel dingen die ik weleens wilde proberen maar waarvoor ik nooit een "doel" wist. in zo'n rol kun je alles kwijt, het is enorm tijdrovend dus je bent een hele tijd van de straat en het neemt straks niet veel ruimte in ( in tegenstelling tot mijn quilts) ideaal dus, alleen maar voordelen ;)

marcella zei

Marianne, in HzG 1 van 2002 staat een artikel over proefjes van bekwaamhied, niet als rol maar als lap uitgevoerd

Marcella zei

@Juul, nee dat heb ik toen niet gekocht omdat ik de fotootjes zo klein vond ( en de details in het echt zo mooi ;)
Met een pigma pen maak ik wel mijn legend blocks, maar Zij van vroeger hadden niet veel anders dan de kroontjespen en o.i. inkt....het wordt dus knoeien, want eigenwijs...stukje freezerpaper eronder is wel een goeie tip, maar ik zal ook iets moeten doen om uitvloeien van de inkt tegen te gaan...( heb vaag iets vernomen van natmaken in rijstewater, laten drogen en dan strijken of gewoon met stijfsel, kalanderen misschien? ...en dan maar lekker schoonschrijven. hoort eveneens bij de E van Eigenwijs en de L van Lijden ;)
zo komt m'n alfabet wel vol

Berthi zei

Wat een boel B's. SUPER!!
Ik zou mini kleertjes breien voor de souvenir! Bij de oude exemplaren zie ook vaker kleertjes dan proeflapjes. En zeg nu zelf......gebreide kleertjes zijn toch veel leuker dan gebreide proeflapjes!?

basje zei

ik ben van verBazing [Bijna van mijn Bureaustoel gevallen, Jullie zij Buitengewone handisge mensen, Ik heb vroeger met een kroontjespen leren schrijcn en dat was me ee ngeknoei, , maar met o.i. inkt op een lapje zou ik maar proberen met een beetje was, de Batikmabnier succes ik lees het wel.

marcella zei

@Juul, je hoeft 't boekje niet te laten rusten :) , Ik heb het toen niet gekocht omdat ik de plaatjes te klein vond en het boekje te duur om de teleurstelling van niet fotograferen ( hàd ik eindelijk eens een toestel op zak) te overwinnen :? hè bah, barbiekleertjes in mijn historische rol, ik dacht meer aan sokjes in ecru pluiskatoen ( van dat stugge schoolspul) en een raar mutsje. ik heb nog wel ergens een potje echte o.i. inkt. Pigma's zijn verder prima, maar ze schrijven wat minder zwierig als de kroontjes -pen..en nogmaal ik wil gaag Lijden..en Vlekken en neen , ook niet computer letters overtrekken, Ik kan Dingen :D
( heb het in ieder geval geleerd op de lagere school)

marcella zei

@ Basje, zelfs die was heb ik nog ergens ( maar waar?) als ik binnenkort gevlekte vingers heb hoef jij niks te vragen ;)

Juul :o) zei

Was jouw eerste handwerkje (na het borduren van papieren kaarten), ook het maken van een inktlap?
:D

annette-p zei

Even een vraagje: Is Blackwork een andere naam voor Holbein borduren? Het resultaat lijkt mij wel dezelfde: voor en achterkant gelijk.

Marcella zei

@ Juul, ik moch gelijk een inktlap ( hadden we nodig ook met dat geknoei :D )
daarna een smal lapje in rijgsteken met verschillende kleuren. zie mijn logje "schoollapjes"
@ Annette, volgens mij is Blackwork hetzelfde als borduren met de Holbeinsteek. Er is ook nog Assisisch borduren en dat is Holbeinsteek in combinatie met kruissteekjes.

marian'ne m zei

neeeee, geen barbie "dingen" , MUTS is altijd goed volgens de experts van K&K :-))

Ik mocht voor het eerst met kroontjes-pen schrijven en hield de pen na het indopen van de inkt boven mijn hagelwitte nieuwe schriftje.... je raad het al een vlek voor ik 1 letter had kunnen zetten. Alles werd meteen afgepakt door juffrouw:....(VASTBINDER!!!!), slechte herinnering:(

marcella zei

marianne, heette die juffrouw zo? Er zitten altijd zulke juffrouwen tussen, mijn jongste kind mocht nooit met gekleurde inkt omdat hij met zijn linkerhand rechtshellend schreef...Fout, fout, fout :D en vanwege stelselmatig twee cm náást de kantlijn schrijven ( vond ie mooi) liep hij ook nog de plaatjes en stickers mis...wat een Leed :?
ja hè?, Muts kan altijd

marian'ne m zei

Ja, ze heette echt zo ( zonder t ertussen denk ik), vrij oude stevige dame met grote zware schoenen met een spekzool. Ik ben ook links handig en moest van haar met rechts beginnen te leren, gelukkig kwam net dat jaar de wet door dat links ook mocht. Jammer dat leraren veel stuk kunnen maken bij een kind, zelfs in deze tijd nog!!

marcella zei

Nomen est omen :D
dat van die spekzolen geloof ik zomaar

Ria zei

Marcella ken je deze site hier staan ook mooie patronen op.http://www.blackworkarchives.com/index.html
Een paar jaar terug heb ik met rood dit werk gemaakt maar het zag er aan de achterkant beslist niet hetzelfde uit als aan de voorkant. Dan heb ik vast iets niet goed gedaan!!!!!

http://www.blackworkarchives.com/index.html

Juul :o) zei

@ Ria, ik maak er een even linkje van, lekker handig ;) :
http://www.blackworkarchives.com/index.html

@ Marcella, bij ons op school mochten we echt niet "gelijk" met inkt hoor!
Eerst met potlood! :D Onderwijl hadden we wel handwerkles... 8) En als je nog geen inktlap had gemaakt mocht je ook nog niet met inkt! (hmm..., wat deden de jongens eigenlijk...?)
Streepjes heb ik ook geborduurd op een boekenlegger, en verder nog op een blokfluitzak... ...errug hè?
:D
Jouw schoollapjes lijken erg op de mijne, alleen hadden wij ook nog gekleurde stof, vooral blauwe aïda en naturel kleur linnen staat me bij.
Toen ik * honderd jaar * later, oude Ariadnes kreeg, vond ik daarin het patroon van een pannenlap die we op school hadden geborduurd! ...'n verlaat kijkje in juf haar keuken! ;)
Rafelrandjes als afwerking dat deden wij ook, dat vond ik leuk om te doen!
Draadjes weg trekken uit op kleding genaaide lapjes borduurwerk vind ik ook kicken!

En... natuurlijk, MUTS MOET!!! Wij zijn de experts!
:D

Juul :o) zei

@ Marcella, ik lees net dat 't niet de bank was, maar ..., ... iets met "... op de stoel, en de voeten op 't dingetje"?
't is allemaal wat cryptisch, maar ik hoop dat je snel weer op de bank kunt hangen! ;)
Sterkte! (...ook met je 22 draads!)

En een fijne moederdag!
:D

marian'ne m zei

ja blauwe Aida en indiaantjes flanel of een boerenbontje!!
het "voeten dingetje" had ik gemist, ja Juul ziet alles,handig he!!

Tot hangs en een fijne, zonnige dag!!!!!

marcella zei

het voetendingetje is een voetenbankje wat geen voetenbankje is maar wel dienst kan doen als voetenbankje.
Als er een technische beschrijving gewenst is van het Dingetje hoor ik het wel :D
verder zit ik tegenwoordig netjes rechtop op een bureaustoel...Wij kregen helemaal geen blauwe Aida of indiaantjes flanel of boerenbontje...wat vreselijk :(

Juul :o) zei

@marian'ne m, zwart-grijze ruitjesstof om te smocken met oranje, rood en geel garen... ;)

@marcella, ik heb ook een voetendingetje! :D
Gebruik ik bij mijn quilt lapframe altijd!
Technische beschrijving, n.. j., 8)... welke kleur heeft die van jou? (dmc nr...) :D

psst, ik maak maar gekheid... ;)
Blijf lekker zitten, hoor!
;)

marian'ne m zei

Je log opent bij mij vreemd??? zonder naam, alles staat er wel op.

Heb jij het boekje over pronkrollen van Hennie Stevan? Staat ook leuk mini breiwerk voor op. ( ik ben natuurlijk alles aan het opzoeken over pronkrollen, laat mij niet los:-))
Ik heb altijd voetendingetjes (korte pootjes:-))

juul, rood wit en geel wit bontje, smokken inderdaad en ruitveranderen! Moderne school zeker met moderne kleuren (1962)!!!

Juul :o) zei

Je log ziet er hier en nu gewoon uit...

Oh,oh... Verhuiskriebels...???
;)

marian'ne m zei

log baltimore is weer terug, log souvenir heeft maar een 4 inplaats van 16 staan?

goede verhuizing!!!! voor als je eerder weg bent :-)

vandaag een boekje gehad met een mooi "souvenir" alfabeth, oeeei het kriebelt nog meer :D

Juul :o) zei

Je log ziet er hier en nu nog steeds het zelfde uit... :D

Het is nu wel 15 mei... :o

Sterkte... ;)

marian'ne m zei

ja, alles weer normaal, raar he!!!

Juul :o) zei

Nog steeds alles normaal!

Bij Berthi was daarstraks "storing"...

Weltrusten!
Ik houd de wacht..., ja doeiiii...

NIET! :D 8) ;)

marcella zei

Juul, je hoeft echt niet de wacht te houden :D Of jij er nou naast blijft zitten of niet....de web-logs worden verhuisd.

het is nu even wat rommelig zo nu en dan en daar kunnen we met z'n allen niets aan veranderen. Na de verhuizing zit ik tijdelijk in een leeg huis op de verhuisdozen. Ik ga zo snel mogelijk weer "on-line" en ga door met mijn web-logjes over textiel te plaatsen. Ondertussen loopt de schilder hier rond en de timmerman en wordt mijn web-log weer steeds mooier. Ik zou het waarderen als jullie tijdens de renovatie gewoon als vanouds willen reageren op mijn web-log en de handwerkjes. Reacties over de gang van zaken met de verhuizing ga ik in principe verwijderen dan blijft het voor mij tenminste ook nog leuk. Het is tenslotte mijn hobby.

wanneer "mijn" verhuizing is weet ik niet, ik vermoed dat ik op een ochtend wakker wordt in een ander bed in een leeg huis...dat is ook wel spannend...

marian'ne m zei

je hebt gelijk!!!!
Ik was nog even naar je mooie werkjes aan het kijken:-)

Marcella zei

@Marianne, ik ben blij dat je het begrijpt ;) vandaag mag je er nog op reageren maar vanaf morgen ben ik "streng" ( juffrouw Vastbinder in 't kwadraat :D ) De realiteit is dat het in principe nog weken kan duren voor ik aan de beurt ben..als er dan eindeloos berichten over komen wordt het er niet leuker op heb ik bij andere loggers gemerkt. Kom alsjeblieft gewoon kijken en gezellig over "onze onderwerpjes" praten en meedenken...desnoods straks met kale muren :D
er komt vandaag ook gewoon weer een nieuw logje.
bedankt voor 't begrip

marcella zei

Voor Annette-h, hierbij nog meer foto's van het Japanse quiltje

http://nuttigenfraai.web-log.nl/archief/21/11/2005

Juul :o) zei

;) 8) :D

Annie de Vroomen zei

Hoi Marcella
Wat een mooie weblog heb je , ik kijk er altijd graag even. Je sprak laats over Candlewicking. Ik vind dat een erg mooie techniek en ben in alle witwerktechnieken geinteresseerd. Is er een cursus die je ergens kunt doen of is er een website die ik kan raadplegen.
Een souvenir via het abc, wat een goed idee. Ik ben voor mezelf ook eens aan het kijken wat ik al gedaan heb en wat ik nog ken doen.
Woon jij in Den Haag, want dat zou dan vlak bij mij zijn.
tot mails groeten Annie de Vroomen.

marcella zei

@Annie, ik heb een cursus candlewicking bij ufo's gedaan
http://www.ufo-s.nl
de cursus wordt gegeven door Nelly Schipper. De cursus staat nu niet op de cursuslijst.
ik heb er al eerder wat over geschreven op mijn weblog
als je in den Haag woont is de haagsche bee misschien een leuke quiltpplek ( zie bij links)

http://nuttigenfraai.web-log.nl/archief/14/11/2005
en
http://nuttigenfraai.web-log.nl/archief/29/01/2006

stella zei

Via google ben ik op deze site gekomen.
In een van de reactie's lees ik over stijfsel spray. Wie weet waar ik dat kan kopen?
Ben al in verscheidene winkels geweest maar helaas...
Wat een zeer aparte dear jane zag ik hierboven!
Hartelijke groet,
Stella.

marcella zei

http://www.drogisterij.net/4108153/P/4108153/direct
Stijfselspray is te koop van het merk Crackfree bij de drogist en vermoedelijk ook bij het kruidvat etc. succes met zoeken, je hebt nu in ieder geval een naam

marcella zei

o, de dear Jane is door mij gemaakt en hij hing dit jaar op de tentoonstelling in kasteel Cannenburg

annemieke zei

bonjour Marcella,
Ik las toevallig net over stijfselspray ,als je weer eens in frankrijk bent is het te krijgen in elke supermarkt van Fabulon of bij sommige zaken van eigen merk ,moet wel amidon op staan ,er zijn ook spuitbussen met "aide au repassage" werkt soms ook prima om borduur of ander werk mooi te krijgen ,fijn dat je er weer bent

marcella zei

ha Annemieke, dank voor de tip. Aide au repassage is in Nederland ook te koop, bij het kruidvat in zo'n handig spuitflesje. Het staat er zelfs in het Frans onder ;) ( daar kwam ik nu pas achter) en dan heb ik ook nog een ouderwets puntzakje met stijfsel om zelf aan te maken, dat is te koop in het nederlands openlucht museum; ik heb het nog niet gebruikt. Ik wilde eens gaan experimenteren met geimpregneerde lapjes en oost-indische inkt en kroontjespen waar ik dan mee wil schrijven.