dinsdag 16 oktober 2012

A case of Indian Ink

Soms 'moet' je direct beginnen aan een project, een merklap, een ander handwerkje. Je ziet het en weet onmiddellijk: "ohhh, dit wil ik maken". Toen ik dit etuitje in Sampler & Antique Needlework Quarterly* tegenkwam was ik verkocht. Hier moest aan begonnen worden en wel zo snel mogelijk. Toevallig was er nog een stukje linnen op voorraad en een klosje geschikte zijde om mee te borduren.
Spannend was het wel, met allerlei kartonnetjes en een beschrijving die ik zo hier en daar best moeilijk vond. Uiteindelijk heb ik met gezond verstand en enige ervaring het handwerkmapje keurig in elkaar gekregen. Een hele overwinning want eigenlijk ben ik niet zo handig met kartonnagewerk. Mijn nieuwe zakdoekje wilde wel als ondergrond dienen voor dit fijne etuitje, samen met het mini-ooievaartje (het schaartje is gekocht bij haar, in de Elzas. Wat je ver haalt is fraai ;) Het etuitje is gemaakt naar een voorbeeld van Madras work. Op de eerste foto zie je daarvan een minuscuul klein pinkeepje uit begin 1800. In het been/ivoor zijn kleine ringetjes en stipjes gegraveerd die vervolgens diepzwart zijn geverfd. Het geborduurde etuitje heeft een tweetal vakjes die, net zoals bij een portemonnee, van zijflapjes zijn voorzien zodat de spulletjes er niet uitrollen.
Ook is er ruimte voor een klein schaartje, deze is al erg oud, het was ooit van mijn schoonvader die er de puntjes van zijn sigaren mee afknipte. Maar het schaartje bleek ook geschikt voor het afknippen van draadjes en daar gebruik ik het al jaren voor. Het mapje heeft ook een geborduurde rug die lekker breed is zodat er ook tussen de beide vakjes nog wat ruimte overblijft voor een klein gereedschapje. Er hoort ook nog een geborduurde pinkeep bij en ook die krijgt een plekje in het etuitje.
Het lintje vond ik in Strassbourg en voor het materiaal voor de flapjes bezocht ik onlangs met dochter en haar kleine Sophie de poppenhuis, poppen en berenbeurs. We hadden een heerlijke dag en een glunderende Sophie kreeg bij veel kramen een klein cadeautje in handen gestopt. Omdat ze zo lief kijkt, denk ik :)
*S&ANQ

14 opmerkingen:

Evelyne zei

Wat een FRAAI etui!
Ik heb hem ook gespot in mijn blad en staat op mijn to do lijstje!
Mooi afgewerkt ook, dus cartonnage gaat je ook goed af!

Veel kijk plezier naar dit mooie exemplaar en lieve groetjes, Evelyne

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

SCHATTIG.. en wat prachtig gemaakt..
m'n complimenten!

Anneke zei

hier kom ik altijd om te oh- en ah- en... heel erg mooi weer. aardig wat blackwork ook, of niet?

quiltlodge gerda zei

Oooooooh wat mooi!!!!!!!!!

Chris zei

Prachtig Marcella!!!

Wilma Kuin zei

PRACHTIG!! Altijd weer genieten hier,..

Jeanny zei

Prachtig!! Ja dat heb je wel eens, dat je iets ziet en meteen wilt maken.
Ik zag het patroon afgelopen zaterdag in de laatste SANQ die ik bij Annemiek had gekocht.
Lieve groet.

Ineke zei

Prachtig! Kan me heel goed voorstellen dat je dit meteen wilde maken. Heel mooi gemaakt!

Lieve groeten, Ineke

Gerard zei

Zwart-wit kan dus heel mooi zijn! Ook zo stijvol op het zakdoekje gefotografeerd. Het ziet er daarom ook extra mooi uit. Mes compliments...

Anny zei

Vanmorgen mocht ik het etui vasthouden en helemaal bekijken: hij is prachtig! Nog veel mooier dan op de foto!

Unknown zei

Wat schitterend gemaakt. Erg mooi

Willy zei

Prachtig Marcella, ook de kleurkeuze. Sophie bofte maar, fijn met moeder en oma naar de beurs en cadeautjes krijgen.

marian'ne m zei

schitterend setje, zo fijntjes !!

Corrieneeltje zei

Ooooh Marcella wat een prachtstukje! Heel klassiek en zo apart van moetieven, heel erg mooi en wat enig dat Sophie mee was en verwend werd.