maandag 23 mei 2011

maandag wasdag

Gisteren was ik in het Openlucht museum in Arnhem en zondag of niet, het was daar wasdag!
een paar jaar geleden schreef ik daar een ander logje over en gisteren ben ik nog eens terug gegaan om de was te inspecteren. Het zag er prima uit,
de was netjes gesorteerd in grote manden,
er werd gestreken
en langzaam verschenen er keurige stapeltjes wasgoed die liefdevol in grote manden werden verpakt, klaar om naar hun eigenaar terug te gaan.
Buiten hing aan de waslijn nog het een en ander in het zonnetje te drogen en
ook op de bleek werd het wasgoed voorbereid zodat het straks schoon en keurig gestreken in de kast kan. Het naderende buitje bleek gelukkig erg mee te vallen, na een paar drupjes kwam de zon al weer door.
In de ruimte waar de expositie over de wasserij was, zag ik dit kastje. De term 'helletje' was mij niet bekend. In het kastje werden allerlei gevonden voorwerpjes bewaard die uit of van het wasgoed waren gevallen en ook kleine stukjes wasgoed waarvan op een andere manier de eigenaar niet bekend was. In het helletje kon men dan 'gevonden voorwerpen' zien en aanwijzen, vervolgens kreeg de eigenaar zijn eigendommen weer terug.
In de oude Rotterdamse tram genoot ik nog even na van mijn zondagse wasavontuur met deze mooie plaatjes

2 opmerkingen:

Willy zei

Hej Marcella, even googlen op "marcella maandag wasdag" en ik heb het gevonden. Nu kom ik precies op de was terecht die ik zelf vergeten ben. Over een tijdje nog maar eens "maandag wasdag" houden. Ik zie dat je een heel label "maandag wasdag" hebt, wist ik niet.

marcella zei

Voor mij ook leuk om bij jou een vervolg te lezen ;) Zo inspireren we elkaar. Ik zie dat de andere logjes over dit onderwerp hun foto's nog missen. Ik ga eens kijken of ik die er nog bij kan vinden