donderdag 5 mei 2011

Gnappe Mannen

Gnappe mannen
We missen je wel hoor, schreef Anny vanmiddag en ze doelde op mijn borduur-vakantie waarin ik minder blog en meer steekjes maak. Ik maak het direct goed, want gemist worden is leuk, maar mooie reacties op een blogje nog leuker ;)
Met het voorjaar en de zonnige dagen leek iedereen plotseling naar Marken te moeten. Eerst bleek er een delegatie met de juf uit dit log per bus naar Marken te gaan, een uitstapje wat ik helaas moest missen. Daarna ging Josephine met de crew van Den Haan en Wagemakers. Omdat ook ik een dagje Marken voor dit seizoen in de pen had ging ik, toen het mooie weer maar aanhield, met mijn eigen Gnappe Man een dagje richting Marken.
Ik word daar al blij van als ik op het parkeerterreintje sta, op slechts enkele meters afstand van de opgang naar het dorp. Heerlijk om de huisjes weer te zien schitteren in de zon, langs de klompenboer (waar ik direct een paartje in sloeg voor Sophie) vervolgens naar het winkeltje van Ma Korver waar ik mijn ogen uitkeek en van alles vroeg wat er maar te vragen viel. Omdat het al snel duidelijk is dat je echt geïnteresseerd bent in het Marker handwerk komen er steeds meer dingen uit laden en kastjes en planken. Heerlijk om alles te mogen bekijken en een paar stukjes mee te nemen voor de eigen collectie.
Daarna een wandeling richting de haven waar we heerlijk rondkeken in het oude huisje waar ooit Sijtje Boes woonde. Er hing een oud bruidskostuum wat ik natuurlijk met oog op mijn zelf te maken bruidsrijglijf met bijzondere belangstelling bekeek. Omdat het nog te vroeg was voor de lunch liepen we eerst verder naar het Marker Museum waar Gnappe mannen te bewonderen waren.
Nog voor we ook maar één Gnappe man gezien hadden zag ik deze vitrine met poppen in klederdracht
zo met liefe en aandacht gemaakt en er was zoveel te ontdekken.
Ook waren er enkele vitrines met mooi en soms zeer oud handwerk:
Een prachtige witwerk-lap en nog meer moois hieronder:
rechts twee bijna geheel versleten doopbauwtjes en ook wat witte halsdoekjes.
Ook een prachtige geborduurde lap met Marker randjes, in het echt zo mooi nog van kleur.
Na dit prachtige oude handwerk stonden we al snel in een tamelijk donkere ruimte alwaar de Gnappe mannen zich ophielden in grote vitrines:
Hier zie je er eentje en hier nog wat meer:
Het was wat moeilijk fotograferen in het donker met al die weerkaatsing van het glas. Toch staan ze er best Gnapjes op vind ik.
Alle heren waren in verschillend tenue gestoken en in de vitrines werd daar ook uitleg bij gegeven. Leuk om ook de mannendracht eens zo uitgebreid te kunnen bekijken.
Een pronkbed was er ook met prachtig geborduurde kussens, een marker poppenkamertje, een merklapje en vanalles waar men op Marken zo graag het huis mee siert
Een Gnappe man met akertjes,
en natuurlijk waren er ook lieve dames in verschillende Marker kostuums te zien.
Er waren jongensmutsjes zoals deze op de kleine kap en ook zag ik een prachtig en fijn merklapje
we namen afscheid van de Gnappe mannen
en liepen in het warme voorjaarszonnetje terug naar de haven. Daar aten we op het terras een dikke spekpannenkoek met stroop. Heerlijk!
Bij het afrekenen binnen in de zaak viel mijn oog op dit bordje:

Geen opmerkingen: