zondag 3 mei 2009

Poppenzoompje

Omdat ik niet zoveel logjes per week schrijf heb ik de neiging om de hele oogst van die week in dat ene logje te proppen. "Teveel" ordeelde Elisabeth, beter bekend als l’heurebleue : "jij maakt altijd zoveel blogs in een log" en omdat ik heus luister wat anderen te zeggen hebben schrijf ik deze keer over een enkel pietepeuterig klein onderwerpje en zet ik maar een Dingetje op de foto.

Het tule randje van het vorige log is klaar (sorry, geen foto ;)

en het is inmiddels onder aan lapje vijf van mijn Souvenir de ma Vie genaaid. Ik ging op zoek naar lapje zes in de map met lapjes. Dit zesde lapje bleek niet afgewerkt dus dat moest ik eerst nog even doen. Gistermiddag ben ik uren bezig geweest om een zoompje van nauwelijks 25 cm lengte te maken aan een lapje fijne katoen.
Een tip voor de crisis: heb je geen geld meer om linnen of garen te kopen ga kleine zoompjes maken in oude lapjes; je bent uren van de straat en het kost vrijwel niets aan materialen.

Om de klein- en fijnheid van het zoompje te laten zien heb ik pop even uit haar winkeltje gehaald voor de foto:

Met haar blik op oneindig staat ze daar onwennig met het zoompje in haar kleine handjes.

Omdat jullie alleen aan het zoompje niet kunnen zien om welk Souvenir-lapje dit gaat en er straks ongetwijfeld vragen over zullen komen help ik jullie alvast uit de droom en onthul de rest van het lapje:

Het is een lapje in Point de Saxe, een techniek waarbij je twee lagen stof plaatselijk op elkaar naait waarna je bepaalde gedeelten van de bovenste stof voorzichtig wegknipt. In het daaronder gelegen lapje wat een iets grovere dradenstructuur heeft worden de vlakjes opgevuld in open naaiwerk.
Een erg bewerkelijke techniek die nauwkeurig werken vereist. Ik liet het lapje eerder hier en hier en hier zien.

Pop bleek ineens toch heel geïnspireerd te zijn door het zoompje want toen ik even niet keek lag ze met haar neus op de zoom uit te vogelen hoe ‘t moest. Je kunt ook niemand vertrouwen ;)

Voor de neus-op-’t-scherm-toeristen heb ik nog een close-upje gemaakt.

fijne zondag allemaal

29 Reacties

Geen opmerkingen: