woensdag 27 februari 2008

Terug uit Sassendonk

Vorige logje is (Corrie merkte het al op) al een week geleden geschreven en toen "moest" ik nog naar Zwolle, oftewel Sassendonk want zo heet het daar tijdens het carnaval.
Zwolle was leuk. Ik moest heel vroeg weg, dat wel, maar de reis met mijn reisgenoot was erg gezellig en nuttig: wij kennen elkaar van de merklapjes en de Souvenirs dus we hebben genoeg stof om over te praten.

Op de handwerkbeurs heb ik gezellig even gebuurt bij Yvonnep en leerde ik Emile kennen die vorig jaar de lapjesdeken voor Y’s trouwerij organiseerde. Leuk om ook van hem eens "het gezicht achter" te leren kennen. Yvonnep en Emile gaven workshops sokjes breien.

Wij volgden een workshopje bij Needles4all, mijn vriendin leerde tamboereren van Margreet Beemsterboer en ik maakte keurige kruisjes, tweezijdig, dus de achterkant is precies hetzelfde als de voorkant. Ik kreeg les van Tammy van Stelt. Natuurlijk hebben we elkaar op de terugreis bijgepraat zodat we nu alle twee beide techniekjes kennen. Ik moet nog veel oefenen denk ik, om het mooie kruis-steekjeswerk onder de knie te krijgen.

Beide workshopjes stonden in het teken van Hankies4all en hadden te maken met aflevering twee waarin deze techniekjes op een zakdoekje gebruikt worden.(en daar is het wel mooi natuurlijk om ook aan de achterkant kruisjes te hebben)

Hennie Stevan was er ook en wij maakten kennis. Leuk om ook de schrijfster van het boek over pronkrollen wat komende zomer verschijnt eens te ontmoeten.

Aankoopjes waren er natuurlijk: wat mooie bandjes van een Franse winkel, een prachtig lapje 22 draads linnen geschikt voor Richelieu ( maar ik weet er vast nog een andere bestemming voor) en een mooi patroon voor een stoplapje. Ik ga het borduren met zijde, het garen wordt nog na geleverd dus ik kan er nog even niet mee beginnen.

Op de terugweg zaten we naast Noor en haar moeder (die van de prachtige merklapjes) en dat was erg gezellig.

Ondertussen zat ik ook thuis niet stil en dus...

is mijn merklapje af. Mijn lief vond het mooi. Het lapje was nog warm van de laatste steekjes toen hij aanbood dat we daar vrijdag (vandaag dus) een mooi lijstje voor zouden kopen. Dat hebben we vanmiddag gedaan: hij zocht het lijstje uit en ik was het volledig eens met zijn keuze. Volgende week halen we mijn lapje ingelijst weer op.

Mijn Souvenir de ma Vie lapje heeft nog een monogram gekregen en een mooi randje en daar is ook het eerste tussenzetseltje aan gezet. Het begin van een echte Souvenir de ma Vie. Er moeten nog heel wat lapjes aan elkaar gezet worden voor mijn rol de gewenste lengte heeft ;)

Ik maakte ook nog een heel nieuw lapje, want je blijft altijd bang dat je er te weinig hebt. Dit lapje maakte ik in schaduw borduurwerk met hier en daar een gaatje of een Frans knoopsteekje. Ik zie op de foto dat ik rechts nog een gaatje vergeten ben ;)

op de foto komt het niet helemaal goed uit, maar het effect van schaduw borduurwerk is dat je aan de voorkant van het lapje ziet doorschijnen wat je aan de achterkant hebt geborduurd.

Een derde souvenirwerkje was het innaaien van het gehaakte hartje wat ik eerder liet zien. Ik knipte eerst een gat in het lapje, werkte de rand om met een knoopsgatensteek en naaide daar het hart vervolgens losjes in. Ik ben nu bezig om nog wat ander borduurwerk op dat lapje te maken maar ik heb me weer eens een beetje in de nesten gewerkt. Het zal ooit wel een keer goed komen, maar voorlopig is het friemelig klein gepruts. ik leer het nooit geloof ik

23 Reacties

Geen opmerkingen: