zondag 22 april 2007

Rekent u even mee?

Dit nu is het shawltje wat ik een paar weken geleden van mijn moeder kreeg. Ze vertelde erbij dat mijn vader dat ooit - minstens 45 jaar geleden voor haar had meegenomen van een zakenreis naar Hongarije. Hij had bij mensen thuis gegeten en kreeg voor zijn vrouw - mijn moeder dus, dit shawltje cadeau. De gastvrouw had het zelf gemaakt en mijn moeder heeft het gelukkig altijd bewaard.

Het is niet zo groot, ongeveer 40 x 40 cm en het is geborduurd met donkerrode katoen en zachtrose zijde op …? ik vermoed zijden crêpe Georgette, maar mijn stoffenkennis is niet zo groot.

Het onderste in kruissteek geborduurde vierkant komt vijf keer op de shawl voor, op elk van de hoekpunten en in het midden. De hoekmotieven worden verbonden met vier evenwijdig geborduurde randjes, ook in kruissteek. Tussen het tweede en derde randje is afwisselend een stermotief in platsteek afgewisseld met een ruitmotief in steelsteek, beiden geborduurd met roze zijden garen. Rondom het midden-motief zijn er nog acht kleine vierkante motiefjes in kruissteek.

De shawl is afgewerkt met een open zoompje in kastjessteek.

Elk van de grote vierkante motieven is ongeveer 9 x 9 cm, dus 81 vierkante centimeters per motief.
per strekkende centimeter zijn er 9.5 kruisjes, per vierkante centimeter zijn dat 90.25 kruisjes.

Rekent u even mee? Een zo’n hoekmotief bevat dus – ongeveer, want er zit hier en daar een streepje wit - 81 x 90.25 = 7310 kruisjes.
Voor de vijf motieven samen zijn er dus naar schatting 36.550 kruisjes geborduurd.

Ik durf er niet aan te denken hoeveel uur tijd deze mevrouw indertijd via mijn vader aan mijn moeder heeft gegeven, maar het moeten ongetwijfeld honderden uren geweest zijn. Ik zal daarom extra goed op mijn shawltje passen.

Geen opmerkingen: